View
121
Download
11
Category
Preview:
Citation preview
Klaus F. Rabe MD, PhDChristian Albrecht University Kiel & LungenClinic Grosshansdorf
((MEMBERS OF THE GERMAN CENTER FOR LUNG RESEARCHMEMBERS OF THE GERMAN CENTER FOR LUNG RESEARCH))
www.lungenclinic.de
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
WAS IST COPD ?
Hansel TT, Lancet 2009
Anteil der Patienten mit COPD die nie selber geraucht haben....
The Lancet 347:733-43; 2009
25-30%
Hansel TT, Lancet 2009
Bronchitis Bronchiolitis
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
EFFECT OF ROFLUMILASTEFFECT OF ROFLUMILAST ON EXACERBATIONS IN ON EXACERBATIONS IN PATIENTS WITH CHRONIC COUGH AND SPUTUMPATIENTS WITH CHRONIC COUGH AND SPUTUM
Martinez FJ, Calverley PMA, Goehring UM, et al. COPD7 2010;
WAS IST EINE SCHWERE COPD ?
Richens JL et al., Resp Res 2009;10:29-46
Activity of COPD...
Johnston AK et al., Thorax 2008;63:599-605
0.3
0.2
0.1
00 2 4 6 8 10 12 14
Ris
k of
car
diov
ascu
lar
even
t
Years of follow-up
GOLD 3 or 4
Restricted
GOLD 2
GOLD 0
GOLD 1
Normal
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
A slowly progessive cardiovascular disease which is masked through pulmonary effects...?
Rutten and Hoes. Eur J Heart Fail 2012: 14:348-50
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
BRAUCHEN WIR INHALIERBARE CORTICOSTEROIDE
IN DER COPD?
Hogg, J. C. et al. N Engl J Med 2004;350:2645-2653
15241533
14641487
13991426
12931339
Numberalive
02468
1012141618
0 12 24 36 48 60 72 84 96 108 120 132 144 156Time to death (weeks)
Probability of death (%)
SFC 12.6%Placebo 15.2%
HR 0.825, p=0.05217.5% risk reduction
2.6% absolute reduction
TORCH: All-cause Mortality at 3 Years
Calverley et al NEJM 2007
RATE OF MODERATE AND SEVERE EXACERBATIONSRATE OF MODERATE AND SEVERE EXACERBATIONS
*p < 0.001 vs placebo; †p = 0.002 vs SALM; ‡p = 0.024 vs FP
Mean number of exacerbations/year
1.13
0.97*0.93*
0.85*†‡
25% reduction
0
0.2
0.4
0.6
0.8
1
1.2
Placebo SALM FP SFC
Treatment
Calverley et al. NEJM 2007
1. Price D, et al. Prim Care Respir J. 2013; 22:92-100.2. Drummond MD, et al. JAMA. 2008;300: 2407-2416.
3. Lapi F, et al. Eur Respir J. doi:10.1183/09031936. 00080912.4. Williamson PA, et al. Eur Respir J. Eur Respir J. 2011; 37:206-209.
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
PHÄNOTYPEN DER COPD
COPD PHÄNOTYPENCOPD PHÄNOTYPEN
• Chronische BronchitisChronische Bronchitis• EmphysemEmphysem• Reversibilität...Reversibilität...• Exacerbation frequency phenotypesExacerbation frequency phenotypes• Lower airway bacterial colonisationLower airway bacterial colonisation• Fast Decliners in FEV1Fast Decliners in FEV1• Early symptomsEarly symptoms• Co-MorbiditätenCo-Morbiditäten• Alpha-1 Antitrypsin Mangel– genetische PhänotypenAlpha-1 Antitrypsin Mangel– genetische Phänotypen• Bronchiektasen...Bronchiektasen...
DAUERTHERAPIE MIT ANTIBIOTIKA ?
MACROLIDE (AZITHROMYCIN) STUDYPROPORTION OF PARTICIPANTS FREE OF ACUTE EXACERBATIONS OF COPD
Albert RK et al. N Engl J Med 2011;365:689-698.
COMORBIDITÄTEN DER COPD
The New Drugs for COPD…
Statins…ACE inhibitors ?Beta-blockers ?+ “COPD drugs”
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Statin Therapy and Mortality: Peripheral Arterial Disease With Associated
COPD
Van Gestel YRBM et al., Am J Cardiol 2008;102:192-196
50
75
100
25
00 2 4 6 8 10
No COPD / Statins
No COPD / no Statins
COPD / Statins
COPD / no Statins
Su
rviv
al (
%)
Follow-up (years)Number at riskNo COPDMild COPDModerate COPDSevere COPD
1545476961327
1223348667208
1018224505107
82415434560
61010622939
4335514518
Troosters T, et al. Respir Med. 2010; 104(7): 1005–1011.
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Prediction of Mortality in COPD: Measurements Beyond Lung Function
Waschki et al Chest 2011
Atherogenic DyslipidemiaTriglycerides
HDL cholesterolCholesterol/HDL cholesterol ratio
"Normal" LDL cholesterol but apo B Small, dense LDL and HDL
Postprandial hyperlipidemia
Atherogenic DyslipidemiaTriglycerides
HDL cholesterolCholesterol/HDL cholesterol ratio
"Normal" LDL cholesterol but apo B Small, dense LDL and HDL
Postprandial hyperlipidemia
Insulin ResistanceInsulin resistanceHyperinsulinemia
HyperglycemiaType 2 diabetes
Insulin ResistanceInsulin resistanceHyperinsulinemia
HyperglycemiaType 2 diabetes
Thrombotic State PAI-1
Fibrinogen
Thrombotic State PAI-1
Fibrinogen
Inflammatory State LeptinCRP
Cytokines
Inflammatory State LeptinCRP
CytokinesAbdominalObesity Metabolic Risk Factors
Inflammation
Thin fibrous cap
Lipid Core
Coronary AtherosclerosisUnstable Plaque
Adapted from Després JP, et al. Progress in Obesity Research: 9; 2003:29-35.
Risk of Acute Coronary Syndrome
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Wouters et al, Endocrinology 2012
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Wouters et al, Endocrinology 2012
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Kelly. Science 2012 Based on data from Boström et al. Nature 2012
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
n=40
0.00
0, fo
llow
up
= 7
yrs
n=40
0.00
0, fo
llow
up
= 7
yrs
Wen et al. Lancet 2011; 378:1244-1253
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Ouchi et al, Nat Rev Immunol 2011
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Handschin and Spiegelman. Nature 2008
Transcriptional (PPARɣ) Co-activator
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Klaus F. Rabe MD, PhDChristian Albrecht University Kiel & LungenClinic Grosshansdorf
((MEMBERS OF THE GERMAN CENTER FOR LUNG RESEARCHMEMBERS OF THE GERMAN CENTER FOR LUNG RESEARCH))
www.lungenclinic.de
Wohin geht die COPD Forschung: Neue Ansätze für zukünftige Therapien...?
Recommended