21
2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter... https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 1/21 Bilan Osman George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första gången för inte så länge sedan. 2. Han ropade efter existens. Den han bör ha fått innan ett knä kvävde hans nacke och hans existens blev mer än en symbol. 3. Jag vet inget om vad Floyd kände, inte heller orkar jag politisera hans död, även om omständigheterna tvingar mig till det. Jag vill att omvärlden ska känna honom för allt han var och vad det innebar. 4. För var dag som går så pallar jag inte med vita människor. Varför lyssnar ingen? Varför är vår existens inte mer än era (i bästa fall) woke-insikter? Varför är mitt liv, mina syskons liv, min mammas liv, mitt barns liv; så beroende av er vithet? 5. Varför har jag börjat känna ett förakt för vitheten, vita och er oförmåga att skydda mig? Jag menar att Floyd kunde ha levt i vilken svensk stad somhelst men han hade ändå mördats under er likgiltighet. 6. Jag hatar det. Och kommer aldrig förlåta omvärlden för det. 10 tim · 233 156 kommentarer 8 delningar Kommentera Dela · Svara · 9 tim. Kristina Wihlborg Nej varför skulle du förlåta? Det är dags att ta ett kliv till mentalt för (för?) många. Han ska inte ha dött förgäves 5 Gilla · Svara · 9 tim. Kristina Wihlborg George Floyd 2 Gilla · Svara · 8 tim. Helena Lind Trotzenfeldt Både i USA och här finns många vita som bryr sig enormt. 5 Gilla · Svara · 8 tim. LO-Marcus Sef Den dagen ingen ser varandra som färger eller grupper utan tittar in i själen där vi alla är lika oberoende av uppväxt och omgivning den dagen förändras världen 5 Gilla Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer Facebook © 2020 Sidförslag Visa alla Skånes Drakflygklubb 59 personer gillar detta. Släktforskning Sten och 5 andra vänner gillar detta. Felicia Book 178 personer gillar detta. Gilla Gilla Gilla Svenska · English (US) · اﻟﻌرﺑﯾﺔ· Español · Português (Brasil) Annonsval Gilla Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

  • Upload
    others

  • View
    2

  • Download
    0

Embed Size (px)

Citation preview

Page 1: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 1/21

Bilan Osman

George Floyd dog och jag kände;

1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första gången förinte så länge sedan.

2. Han ropade efter existens. Den han bör ha fått innan ett knä kvävde hansnacke och hans existens blev mer än en symbol.

3. Jag vet inget om vad Floyd kände, inte heller orkar jag politisera hansdöd, även om omständigheterna tvingar mig till det. Jag vill att omvärldenska känna honom för allt han var och vad det innebar.

4. För var dag som går så pallar jag inte med vita människor. Varför lyssnaringen? Varför är vår existens inte mer än era (i bästa fall) woke-insikter?Varför är mitt liv, mina syskons liv, min mammas liv, mitt barns liv; såberoende av er vithet?

5. Varför har jag börjat känna ett förakt för vitheten, vita och er oförmåga attskydda mig? Jag menar att Floyd kunde ha levt i vilken svensk stadsomhelst men han hade ändå mördats under er likgiltighet.

6. Jag hatar det. Och kommer aldrig förlåta omvärlden för det.

10 tim ·

233 156 kommentarer 8 delningar

Kommentera Dela

· Svara · 9 tim.

Kristina Wihlborg Nej varför skulle du förlåta? Det är dags att ta ettkliv till mentalt för (för?) många. Han ska inte ha dött förgäves ❤

5Gilla

· Svara · 9 tim.

Kristina Wihlborg George Floyd2Gilla

· Svara · 8 tim.

Helena Lind Trotzenfeldt Både i USA och här finns många vita sombryr sig enormt.

5Gilla

· Svara · 8 tim.

LO-Marcus Sef Den dagen ingen ser varandra som färger ellergrupper utan tittar in i själen där vi alla är lika oberoende av uppväxtoch omgivning den dagen förändras världen

5Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Gilla

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 2: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 2/21

Dölj 31 svar

· Svara · 6 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Snälla Bilan Osman. Jag har alltid beundrat digför att du undvikt identitetspolitiska rasistiska generaliseringar omalla vita. Ta dig en funderare på vad du skrivit här. Placera in ordsom somalier, judar, eller muslimer i det du just skrev.

Du låter som de exmuslimer som är så trötta på strukturelldiskriminering utförd av muslimer, så att de börjar generaliseranegativt om alla muslimer.

Ungefär så här skriver extrema rasistiska sk "exmuslimer" 13 gångerpå ett dussin.

"4. För var dag som går så pallar jag inte med muslimer. Varförlyssnar ingen? Varför är vår existens inte mer än era (i bästa fall)woka-insikter? Varför är mitt liv, mina syskons liv, min mammas liv,mitt barns liv; så beroende av er religion?

Varför har jag börjat känna ett förakt för muslimer..."

Det är rasism att generalisera så om alla muslimer och attgeneralisera om alla vita är också rasism, även i de fall man variteller är utsatt för strukturell diskriminering av personer som är vitaeller muslimer, i en "vit" eller "muslimskt" kulturellt dominerad miljö.

Eller om judar?

Är det ok att en palestinier (som utan tvivel utsätts för strukturelldiskriminering ibland av judiska individer) skriver:

"4. För var dag som går så pallar jag inte med judar. Varför lyssnaringen? Varför är vår existens inte mer än era (i bästa fall) woka-insikter? Varför är mitt liv, mina syskons liv, min mammas liv, mittbarns liv; så beroende av er kultur?

Varför har jag börjat känna ett förakt för judar..."

Såna ord om judar (och vita) vräkte Malcolm X ofta ur sig, jag haruppfattat dig som många gånger bättre och vettigare än Malcolm X.

Nej! STRUKTURELLT FÖRTRYCK RÄTTFÄRDIGAR ALDRIG,ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ATT DENFÖRTRYCKTE GENERALISERAR ÖVER HUDFÄRG, RELIGION,KULTUR ETC HOS DE HEN ANSER ÄR SINA FÖRTRYCKARE.

4Gilla

· Svara · 6 tim.

Nathan Hamelberg Torbjörn Jerlerup det här med ”byt ut”-argumentation, du har någon gång fått problemen med sådanförklarad, eller hur?

29Gilla

· Svara · 6 tim. · Redigerad

Jenny Helsing Torbjörn Jerlerup jo. Att utsättas för rasismdag ut och dag in rättfärdigar i allra högsta grad att enutvecklar förakt för den eller de som utsätter en för det.

Till exempel jag är vit, och utsätts inte för rasism. Jag ärdäremot kvinna, och utsätts för könsförtryck och har gjort ihela mitt liv. Därför föraktar jag män. För att det är ett sätt attförsvara mig. Jag utgår ifrån att alla män är förövare, för minegen säkerhets skull.

Varför är jag inte sexistisk när jag beter mig så? Varför ärBilan inte rasistisk när hon skriver som hon skriver? För att vibeskriver underifrån.

Att ta avstå från ”identitetspolitik” är något en bara kan görafrån en såpass priviligerad ställning att den inte är relevant.

12Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Nathan Hamelberg Är det ok att spy gallaöver alla judar om man är utsatt för strukturell rasism av t.ex.Israel?

Gör Mona Walter rätt som spyr galla över alla muslimer ochsomalier, för att hon utsatts för strukturell diskriminering?

Eller är viss rasism ok, i dina ögon?1Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 3: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 3/21

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Jenny Helsing För DEN som utsätter fördet. Den och de.

Men inte för en grupp människor. Inte för alla vita, judar,muslimer, svarta, somalier, hur mycket man än utsatts förförtryck, rasism eller hat av personer från den gruppen.

3Gilla

· Svara · 5 tim.

Jenny Helsing Torbjörn Jerlerup va?2Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Jenny Helsing Ok jag ska jämföra.

Om din granne slår dig. Rättfärdigar det då att du slår dingrannes 10 åriga barn?

Om grannfrun förtalar dig, rättfärdigar det då att du i din turförtalar grannfruns mamma, för att hämnas?

Det är sånt rasism gör. Man drar ALLA vita, muslimer, judaretc över en kam för vad en del, eller t.o.m många gör dem,eller antas göra dem.

Man riktar ilskan mot även oskyldiga, mot alla, eftersom manriktar ilskan mot en grupp. Man generaliserar!

3Gilla

· Svara · 5 tim.

Nathan Hamelberg Torbjörn Jerlerup svara på min frågaistället för att ställa motfrågor

7Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Nathan Hamelberg Är du inte mot rasism?Varför protesterar du inte mot Bilan Osmans ord om vita?

Gilla

· Svara · 5 tim.

Nathan Hamelberg Torbjörn Jerlerup svara på min frågaistället för att ställa motfrågor

6Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Nathan Hamelberg Är det ok att spy gallaöver alla judar om man är utsatt för strukturell rasism av t.ex.Israel?Gör Mona Walter rätt som spyr galla över alla muslimer ochsomalier, för att hon utsatts för strukturell diskriminering?…

Gud vad jag hatar inkonsekvens.1Gilla

· Svara · 5 tim.

Nathan Hamelberg Torbjörn Jerlerup svara på min fråga7Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Jenny Helsing, dag ut och dag in utsättspalestinier för rasism och förtryck.

Ser du att det är rasism om en palestinier drar alla judar överen kam?

Eller rättfärdigas palestinska individers eventuella rasism motjudar av att de är utsatta för förtryck, dag in och dag ut.

Är det ok att en palestinier uttrycker sig att hen hyser föraktmot judar, hatar judiskhet och inte pallar med judar?

Gilla

· Svara · 5 tim.

Jenny Helsing Torbjörn Jerlerup du missar liksom poängen.Du kan inte likställa fördomar. Det är skillnad på om enfördom är institutionaliserad eller inte. Har vi ett system somfrämjar män? Har vi ett system som främjar vita? Om duhåller med om att svaret är ja på de frågorna så borde det intevara så svårt att se skillnad på generaliseringar som sparkaruppåt och generaliseringar som sparkar nedåt. Det enastärker, det andra förtrycker. Eller, det första stärker dem somutövar generaliseringen, inte den den drabbar, men eftersomden drabbade har systemet på sin sida så drabbar det ingenfattig.

5Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 4: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 4/21

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Jenny Helsing Ser du inte att palestinierutsätts för insititutionaliserat, strukturellt förtryck?

kristna utsätts för samma sak i MÅNGA muslimska länder.

har dessa muslimska länder ett system som främjarmuslimer? ja. Har israel ett system som främjar judar, ja.

Hur som helst, oavsett om man är utsatt för förtryck eller inteär rasism alltid rasism.

Strukturell rasism är rasism PLUS maktförhållanden. Men enpalestinier kan vara rasistisk mot en jude ändå:

Rasism är rasism.

Den individ som utsätts för rasism är alltid offer, oavsett omden som uttalar rasismen själv är utsatt för rasism, avpersoner med samma kultur, religion, hudfärg etc som densom utsatt hen.

2Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Kawtar Chibli Torbjörn Jerlerup "identitetspolitiska rasistiskageneraliseringar om alla vita"

Den dagen vita blir systematiskt utsatta för förtryck, mördadepå öppna gator, sålda som slavar, fördrivna från derashemländer, misshandlade ect, är den dagen du kan köra medOMVÄNDRasism kortet.

Men tillsdess, bör du på riktigt skämmas över varenda ord duskrivit i en tråd som handlar om en unga svart kvinna sombeskriver en enorm sorg och maktlöshet över att se sådanasom liknar henne, hennes son, omgivning mördas brutalt i envit vit vit värld. Vi tillhör en värld där en svart kvinna inte ens för uttrycka sinavsky mot det vita systemet innan hon blir attackerad avsådana som dig, som likställer henne, fast alla vet hur henneskamp mot rasism ser ut, med fullfjädrade rasister.

Hur kan du uppvisa en sådana bristande förmåga för emapti iefter en inlägg som Bilan skriver är bortom min värld

Och, i slutet av dan, är dina inlägg urexempelt på vad som ärfel i vår vita värld

.18Gilla

· Svara · 5 tim.

Jenny Helsing Torbjörn Jerlerup och det är kontext-baserat,precis som manshat och skämt om vita. Det du säger stårliksom inte i motsats till det jag säger. Det jag har storaproblem med är att du whataboutismar.

2Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Kawtar Chibli Det finns inte omvändrasism, det finns bara rasism. Och tyvärr finns det giftet blandmänniskor från alla kulturer, bland människor av allahudfärger, och det riktas hej vilt mot alla andra.

4Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Jenny Helsing Nej. Det är aldrig kontextbaserat. Av den enkla anledningen att om din granne slår dighar du ALDRIG någon rätt att slå din grannes barn.

Om din grannfru förtalar dig har du ALDRIG någon rätt attförtala din grannes mamma för det.

Om en vit människa uttalar dig hatiskt mot dig, har du aldrignågon rätt att uttala dig hatiskt mot en vit sex årig flicka, ellerrandom vit på stan.

Om en somalier sparkar på din hund har du ingen rätt attsparka på en annan somalisk familjs katt som hämnd.

1Gilla

Rotem Geffen Torbjörn Jerlerup så här säger jag till digTorbjörn Jerlerup som vit, som judinna och sommedmänniska: Fy fan för dig Torbjörn Jerlerup.

för dig som inte drabbas av våldetär förtryck intellektuell gymnastik för de som drabbas är det på liv och död

15

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 5: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 5/21

· Svara · 5 tim. · RedigeradGilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Rotem Geffen Tycker du det är kul dånågon som utsätts för förtryck av Israel drar alla judar över enkam och försöker rättfärdiga detta med "judiskt förtryck"?

Är det ok att skriva PÅ fB att man inte pallar med judar, attman hyser förakt för judar?

Är det ok att sk exmuslimer som Mona Walter uttrycker att deinte pallar med muslimer eller somalier, eftersom de utsattsför förtryck och hat från en del muslimer och somalier undersin uppväxt?

Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Rotem Geffen Har du barn? Är det ok attnån uttrycker hat mot judiska barn bara för att de utsatts förförtryck av någon/några eller många som nominellt sett ärjudar?

Gilla

· Svara · 4 tim.

Shelly Divar Torbjörn Jerlerup - on behalf of all jews: vad godoch sluta använda oss som verktyg/token när du försökerförminska Bilans argument. Vi kan alla hålla två tankar ihuvudet samtidigt. Ja, utom du då uppenbarligen.

16Gilla

· Svara · 4 tim.

Torbjörn Jerlerup Shelly Divar jag bara frågade hur honkänner då någon idiot uttrycker sig antisemitiskt och drar judaröver en kam.

jag frågade för att se om det går att föra en dialog. Om mankan nå henne och om hon känner empati!

Gilla

· Svara · 4 tim.

Torbjörn Jerlerup Shelly Divar Och ja jag behandlar Bilansrasism som jag behandlar antisemiters rasism, problem meddet?

Gilla

· Svara · 4 tim. · Redigerad

Shelly Divar Torbjörn Jerlerup istället för att misstänka henneså tycker jag du kan lita på hennes expertis, erfarenhet ochkänsla och istället fråga dig själv - är det JAG som behöverrannsaka några ömma punkter här istället? Finns det chansatt JAG missat något här? Det vore en start. Går det att "nå"dig här? Känner du "empati" med Bilan?

7Gilla

· Svara · 4 tim.

Torbjörn Jerlerup Rasistiska rasist-känslor känner jag nollempati med.

Gilla

· Svara · 4 tim.

Torbjörn Jerlerup Skulle jag känna empati för Mona Walternär hon spyr ut hat över muslimer och somalier?

Gilla

· Svara · 4 tim. · Redigerad

Omar Mustafa Torbjörn Jerlerup det är inte bara det att dinaliknelser haltar och att din maktanalys saknas helt. Dinajämförelser är en del av den nya rasistiska reproduktionen,som anklagar offer av rasism för att vara kontrarasister.

För att ta ett exempel (som jag har gett dig förr), om enyazidisk kvinna som rymt från IS fångenskap pratargeneraliserande om muslimer och muslimskheten när honbefinner sig i Irak så är det inte på något sätt jämförbar mednär en europeisk brunskjorta med korsfarardrömmar pratargeneraliserande om muslimer och muslimskheten. Skulle intefå för mig att kalla den yazidiska kvinnan islamofob och rasist.

9Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 6: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 6/21

· Svara · 3 tim. · Redigerad

Rotem Geffen Torbjörn Jerlerup Det är otroligt hur du orkarargumentera med folk som känner stor sorg, stort trauma. Förmig verkar du helt känslolös. Du relativiserar. Bytersamtalsämne. Får det att handla om dig, om judar, om vadsom helst. Det handlar om George Floyd just nu. Och omsvarta som utsätts för strukturellt dödligt våld. Om sorg. Folk som sörjer ska inte behöva kriga mot folk som bordestödja dem. Om du på riktigt skulle vara en antirasist skulle dustödja snarare än relativisera, pissa på de dödas gravar. Hur kommer det sig att de som blir utsatta och upplever våldhela tiden måste vara de mest sansade, samtidigt som dehela tiden måste försvara sin rätt att få existera

10Gilla

· Svara · 3 tim.

Man-Dana Mohseni Wow seriös Torbjörn, kan du slutaförminska Bilan för en gångs skull, sluta vara en sån egoistoch sluta ta åt dig så jävla personligt. Det gäller er alla somlikar hans kommentarer!

7Gilla

· Svara · 1 min.

Torbjörn Jerlerup Man-Dana Mohseni Om din granne slårdig har du ALDRIG någon rätt att slå din grannes barn.Om din grannfru förtalar dig har du ALDRIG någon rätt attförtala din grannes mamma för det.Om en vit människa uttalar dig hatiskt mot dig, har du aldrignågon rätt att uttala dig hatiskt mot en vit sex årig flicka, ellerrandom vit på stan.Om en somalier sparkar på din hund har du ingen rätt attsparka på en annan somalisk familjs katt som hämnd.Om många muslimer förtrycker kristna i Iran, har man INGENrätt att uttala sig hatiskt mot lilla Ahmed 6 år eller Marya 92 år.Om vita svin dödar svarta i USA har man ingen rätt att uttalasig så att lilla Lisa 3 år eller Pelle 8 år eller Ahmed 15 år (vitakan heta Ahmed också, vet du väl?) dras över en kam.

Gilla

· Svara · 6 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Kort och gott. Du låter just nu som Mona Walternär hon vräker ur sig generaliseringar om muslimer och somalier(färgat av hennes upplevelser av strukturell förtryck som hon utsattsför av somaliska individer och av muslimska individer).

Bilan Osman, den liknelsen kan kännas tuff. Jag pratar gärna meddig över messenger, eller över telefon, om du vill prata om detta.Men det måste sägas!

Och som sagt. Upplevt eller verkligt strukturellt förtryck rättfärdigaraldrig. ALDRIG, rasism (dvs generaliseringar mot de man uppleverär "förtryckarna" som grupp.).

Det har jag OFTA diskuterat med Mona Walter. Men hon är såförblindad av allt hat hon fått från en del somalier och muslimer.

Samma med Sara Muhammed, Luai, Nima Dervish, etc etcetc...Även de har utsatts för strukturellt förtryck. Sara Mohammadutsattes för ett stort vidrigt religiöst och kulturellt förtryck som ung,tex. Men när de uttrycker sig generaliserande om muslimer gör deFEL!

Och btw, du politiserar just nu hans död.4Gilla

· Svara · 6 tim.

Hanin Shakrah Torbjörn Jerlerup du är verkligen heltskamlös. Vem tror du att du är?

21Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Hanin Shakrah ANTIRASIST!2Gilla

· Svara · 5 tim.

Hanin Shakrah Torbjörn Jerlerup mmm. Noterat.5Gilla

· Svara · 4 tim.

Rezan Labady Vilket pinsamt utspel.6Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 7: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 7/21

· Svara · 3 tim. · Redigerad

Hanin Shakrah Torbjörn Jerlerup jag tror inte du förstår vilketotroligt pinsamt intryck du gör när du försöker disciplineraBilan Osman. Ni spelar inte bara i olika ligor - för att uttryckadet milt. Ni spelar inte ens samma sport.

14Gilla

· Svara · 6 tim.

Rebecka Goldschmidt Torbjörn Jerlerup varför ska Bilan Osmanprata med dig över messenger för att du har behovet av att 'tala omför henne' hur fel hon har?Svarta dör i situationer de hade överlevt om de vore vita. Hon skriversitt förakt mot vithet och som allierad borde du dela det föraktetoavsett din hudfärg. Istället vill du leka ordpolis och tala om dittmissnöje för hur hon beskriver sin sorg.Jag förstår att du och många med dig vill att vi pratar på ett sätt sominte kränker DIG och ER. Frågan du bör ställa dig själv är varför dublir kränkt till att börja med? Avskyr inte du 'vithet' och allt det stårför? Symboliskt, maktmässigt, historiskt, politiskt etc

21Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Varför antar du att jag är vit? Du kännerinte mig ens.

3Gilla

· Svara · 1 tim.

Andreas Gustafsson Torbjörn Jerlerup aha nån har kapat dinprofilbild, got it �

1Gilla

· Svara · 6 tim.

Abu Naima Juxo Yassin Vita är fega och sjuka3Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Please jämför:

"svarta är fega och sjuka""muslimer är fega och sjuka""somalier är fega och sjuka""judar är fega och sjuka"

Du uttrycker dig grovt rasistiskt!

Bilan Osman tillåter du så här grov rasism på din FB sida?4Gilla

· Svara · 5 tim.

Abu Naima Juxo Yassin Feg kallas någon som dödarmänniskor grovt. Du försvarar de vita som gör såna saker. Dehär händelser de händer nästa varje dag. Rasism är någotsom du kan göra nåt åt den finns och kommer att finnas sålänge människor kommer att finnas på jorden. Varken du elerjag kan inte ändra nåt på dettaa mannen.

1Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Abu Naima Juxo Yassin Nej jag försvararde vita som INTE gör sånt här.

Precis som jag tex brukar försvara muslimer då någon påståratt alla muslimer är galna, pga att IS existerar.

3Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Abu Naima Juxo Yassin Och jag ärgivetvis varken för IS eller skitstövlarna i styret i USA för attjag försvarar de som är oskyldiga.

2Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 8: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 8/21

· Svara · 3 tim.

Per Pertianen Vrethem Abu Naima Juxo Yassin Jämför åena sidan "De vita som dödar andra människor är fega ochsjuka","De svarta som dödar andra människor är fega ochsjuka", "De muslimer som dödar andra människor är fega ochsjuka", "De kristna som dödar andra människor är fega ochsjuka","De judar som dödar andra människor är fega ochsjuka", "De hinduer som dödar andra människor är fega ochsjuka", "De ryssar som dödar andra människor är fega ochsjuka", "De svenskar som dödar andra människor är fega ochsjuka","De asiater som dödar andra människor är fega ochsjuka", "De européer som dödar andra människor ör fega ochsjuka", "De amerikaner som dödar andra människor är fegaoch sjuka, "De afrikaner som dödar andra människor är fegaoch sjuka" etc. med om du tar bort "De...som dödar andramänniskor"Jag hoppas då att du ser problemet med (dina) grovageneraliseringar.

1Gilla

· Svara · 3 tim.

Abu Naima Juxo Yassin Kkkk palestinier dör varje dag sägerdu nåt om det

Gilla

· Svara · 6 tim.

Abu Naima Juxo Yassin De skäms för dem

Gilla

· Svara · 3 tim.

Per Pertianen Vrethem Abu Naima Juxo Yassin Vilka skämsför vad?

1Gilla

· Svara · 2 tim.

Abu Naima Juxo Yassin Ni kan förespråka för demokrati oatt alla är lika

Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

AnnonsvalSkriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 9: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 9/21

· Svara · 5 tim.

Ida Dzanovic Hej Bilan Osman!

"Svart-vit-retorik" är en amerikansk grej. Det tillhör inte Europa och vi har utvecklats långt och vi har intesvart-vit uppdelningar som amerikaner. Rasism, hat, fördomar och diskriminering har vi i varje samhälle iEuropa. I visa samhällsplattform syns det väldigt tydligt och i visa ärdet rotad gömd och under ytan. Dvs. det är så som en strukturellrasism ser ut, syns och inte syns, visas mer eller mindre på olikaställe. Ändå, så delar vi inte upp människor på svarta och vita som man göri USA. Där har man t.o.m. "svarta bostadsområde". Vi i Europa gör allt vi kan mot segregation. Vi t.o.m. talar om klyftoroch ser till att mixa område där i det mesta bor människor medinvandrarbakgrund. I USA har man inte liknande program. Bara 10 år innan jag föddes så hade man bussar för svarta och vita iUSA.

Det tragiska är att jag inte har sett/hört en "svart-vit-retorik" frånnågon annan utom mörkhyade människor som uppmärksammar sinhudfärg och påpekar för mig att jag är något annat.

Ofta, så talar man i en generell form, precis som du ovan"För var dag som går så pallar jag inte med vita människor." Får jag forma om din mening och skriva så här:"För var dag som går så pallar jag inte med svarta människor."Hur ser det ut, Bilan? Kan vi prova så här...: Att jag skriver det här på min facebooks sidaså ska vi se vad kommer det att hända!?

Hur många svenskfödda, människor med olika invandrarbakgrunderoch först i kön mörkhyade skulle rasa in på min facebooks sida omjag har skrivit så? Ingen skulle i hel*** acceptera något liknande. Och jag är glad att det är så. Jag är glad att jag lever i en värld där liknande saker i det mestamarkeras och påpekas. Återigen: I USA är det en vardag. Inte allskonstigt att säga att man är trött på svarta och att man pallar intemed svarta människor.

Jag ser bara att en märklig "svart-vit-retorik" som kom från en delafro-svenska föreningar och från andra håll inte har bidragit till någotbättre i kampen mot rasism utan till betydligt större segregation. Det blev en sträck mellan mig och dig som baseras på vårahudfärger.Det blev en markering. En markering som européer under mångadecennier vill ta bort helt och hållet samtidigt som en del mörkhyademänniskor går in i kampen för att etablera den i Europa enligt denamerikanska modellen (!)

Ärligt, jag förstår inte. Kalla mig dum, korkad, obildad, men jagförstår inte att man kämpar idag att betraktas som "SVART" enligtden amerikanska livsstilen som är ca 100 år efter oss i Europa.

Att du känner solidaritet och att du blev djupt berörd av händelsernai USA - Det förstår jag! Men att du struntar i en majoritet som avskyrden amerikanska stilen där svarta och vita människor är 100 gradermer uppdelade än i Europa, är oroväckande. Och att dugeneraliserar.

Är man vit så förstår man inte, vet inte, kan inte, en vit människa kaninte bli solidarisk, antirasistisk. Det är falskt. Det har vi alla fast vigömmer det. Vi måste helt enkelt synas som uppdelade på svartaoch vita! Som i USA! That is!

Så går all kamp mot rasism åt hel***.Det är bara mörkhyade människor som kan tala i frågan. Och meddetta betona rasism ännu mer, separeras och ha en egen bubbla.

Jag är skitbesviken.8Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Evan Jarrett-marston Ida Dzanovic Wow skojar du. Jag kan ju säga dej att du har en jävla tur attdu inte är svart i Sverige, Europa o världen. 😲

7Gilla

Ida Dzanovic Evan Jarrett-marston vad ville du säga nu? ATT:"Jag förnekar den strukturella rasism mot svarta?" "Jag förminskar och bagatelliserar rasism mot svarta?""Jag förstår inte liksom alla andra vita hur är det att bli svart!"(precis som om det är deeeet jag talar om! ... Lägg av nu.

1

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 10: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 10/21

· Svara · 4 tim.Gilla

· Svara · 2 tim.

Evan Jarrett-marston Ida Dzanovic Att pratar/skriver en jävla massa skit som inte är sant. Du kanlägga av själv o inte försöka inbilla mej o en massa andrasvarta eller med en annan kultur att saker inte finns när vimed om det var enda jävla dag. Så sluta o se dejspege… Visa mer

Gilla

· Svara · 2 tim.

Jeffrey Adewale Jacob Ige Ida Dzanovic skojar du?1Gilla

· Svara · 2 tim. · Redigerad

Jeffrey Adewale Jacob Ige Ida Dzanovic upplever du somuppfattas som mer ljus att konstruktionen ras (hudfärg) intespelar en viktig roll i samhället för människor livsvillkors? Dåär du nog mer privilegierad än du själv anar!.

1Gilla

· Svara · 42 min.

Kinna Skoglund Även detta blir ett så otroligt tydligt exempel

Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Sydney Ankers Let there be fire. Att vara rädd och ledsen är förlamande. Låt inte vita lilla-gumma digoch vyssa dig in i någon sort tro att du är trygg i deras händer, att enenda av dem har dig om något händer. Det finns inga allierade, bara vissa vita som utnyttjar dig för attkänna sig duktiga. Missionärstyper som förbarmar sig för att skaffapoäng åt sig själva. De vill ha dig medgörlig och tillgiven som ett litetbarn, så de puttunuttar och duttiduttar och säger ”var inte ledsen lillavän” eller ”jag beundrar dig” men sekunden det blir obekvämtförsvinner de som en daglöning.

Nej. Bli arg. VAR arg! Vrede är konstruktiv. Vrede är kraft. Rättfärdigad vrede är vad somspränger bojor och vänder vindar.

6Gilla

· Svara · 5 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup "Det finns inga allierade, bara vissa vitasom utnyttjar dig för att känna sig duktiga"

Nu låter du som Donald Trump eller Sverigedemokraternaeller random vit makt förespråkare. men in reverse, men medsamma metod och samma glödande hat och sammageneraliseringar.

4Gilla

· Svara · 4 tim.

Ida Dzanovic Herre gud! :o "Det finns inga allierade, bara vissa vita som utnyttjar dig föratt känna sig duktiga."

...!!! Det här har blivit mer jävligt än jag trodde!

6Gilla

· Svara · 4 tim.

Torbjörn Jerlerup Ida Dzanovic och lägg märke till hur få idenna tråd det är som förstår hur rasistiskt det är. Det är pånazzenivå. Eller "Nation of Islam" och Farrakhan- nivå.

5Gilla

· Svara · 3 tim.

Per Pertianen Vrethem Torbjörn Jerlerup Det är otäckt...2Gilla

· Svara · 3 tim.

Per Pertianen Vrethem Sydney Ankers Förklara gärna hurjag personligen har utnyttjat dig.Och detta utan att blanda in arvssynd eller historisk skuld.

2Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

AnnonsvalSkriv ett svar...

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 11: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fee… 11/21

· Svara · 5 tim.

Sydney Ankers Varför förväntade du dig att vita ska skydda dig?Det är dem man behöver skyddas mot.

Den punkten känns som att du hittills köpt deras bild av sig självasom de myndiga och oss Andra som småbarn som inte klarar sigutan dem. Som att vi är avhängiga deras beskydd. Mot varandra?

De bryr sig inte om dig. Deras system har en ordning och om du inte rättar in dig i denordningen finns inget beskydd att vänta.Om du däremot rättar in dig i ordningen positionerar du dig förutsatthet; icke-vita är som pinatas på vitas kalas. Vi är där, i derassystem, men vi är inte del av det utan vi är underhållningen.

1Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup är du vit makt anhängare? du låter exaktsom en som kopierat hela deras metod och syn påmedmänniskan.

fast med lite annan hudfärg på de du hatar.3Gilla

· Svara · 5 tim.

Evan Jarrett-marston Torbjörn Jerlerup Du har inte fattat vad hon skriver, du ser ju inte hennes ord. Ärdet någon här som låter som du beskyller henne att vara så ärdet väl du. Jag hoppas vid Gud att jag o du inte är polare påFB för då rycker du direkt.

Gilla

· Svara · 5 tim.

Torbjörn Jerlerup Evan Jarrett-marston Hade hon skrivit omhur hon hatar systemet, politikerna, rasisterna, Trump, hadejag stött henne.

Nu uttrycker hon hat mot vita som grupp, precis som du gör,och då kan jag inte stötta det eller henne!

2Gilla

· Svara · 4 tim.

Torbjörn Jerlerup Evan Jarrett-marston Det är mycketenkelt.

Om din granne slår dig har du ALDRIG någon rätt att slå dingrannes barn.Om din grannfru förtalar dig har du ALDRIG någon rätt attförtala din grannes mamma för det.Om en vit människa uttalar dig hatiskt mot dig, har du aldrignågon rätt att uttala dig hatiskt mot en vit sex årig flicka, ellerrandom vit på stan.Om en somalier sparkar på din hund har du ingen rätt attsparka på en annan somalisk familjs katt som hämnd.

Om många muslimer förtrycker kristna i Iran, har man INGENrätt att uttala sig hatiskt mot lilla Ahmed 6 år eller Marya 92 år.

Om vita svin dödar svarta i USA har man ingen rätt att uttalasig så att lilla Lisa 3 år eller Pelle 8 år eller Ahmed 15 år (vitakan heta Ahmed också, vet du väl?) dras över en kam.

2Gilla

· Svara · 4 tim.

Sofia Tamm Torbjörn Jerlerup du är för mycket här inne, kandu inte vara tyst!

2Gilla

· Svara · 4 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Sofia Tamm Jag är aldrig tyst då jag serrasism! Aldrig! Inte ens när nån som jobbar på Expo är grovrasse!

Gilla

Carlos Sanz

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 12: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 12/21

· Svara · 5 tim. 1Gilla

· Svara · 4 tim.

Jessica Partridge Legander Tack för stt du orkar dela med dig. Dethär väcker starka känslor och flera jag känner orkar inte ens prataom vad det väcker. Kärlek till dig och hoppas du kommer ut på andrasidan av dessa starka känslor och kan hitta en annan väg. För du ären viktig röst som arbetar och arbetat för förändring. Jag vill stödaden förändringen i vårt samhälle, där alla kan få vara bara sig själva.En vän i usa la ut en länk där man klär ord på vad som sker. Jag skahitta den o lägga den här. Kram

2Gilla

· Svara · 4 tim.

Jessica Partridge Leganderhttps://mobile.twitter.com/.../status/1266429608339148802...

Meet the Press on TwitterTWITTER.COM

1Gilla

· Svara · 4 tim.

Jessica Partridge Legander Och för alla som vill alliera sig ikampen för allas lika rättigheter. Läs dennahttps://sojo.net/.../our-white-friends-desiring-be-allies...

For Our White Friends Desiring to BeAllies

SOJO.NET

5Gilla

· Svara · 4 tim.

Omar Mustafa Sjukt provocerande med folk som saknar de mestgrundläggande insikterna i vad vithet innebär utifrån ettmaktperspektiv och vad vithet betyder för ickevita människor somhela tiden tvingas definiera sin vardag, livsstil, skönhetsideal, kultur,politik och livsöden utifrån vithetens normerande kraft i samhället.Om man nu saknar den insikten och de mest basala kunskapernainom modern antirasism så betyder det inte att man har rätt att läxaupp folk som just skrivit en status om hur trötta de är på denna vithetoch dess negativa effekter.

Tack för dina ord Bilan Osman, kampen fortsätter!18Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 13: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 13/21

· Svara · 4 tim.

Ida Dzanovic Så du menar att det är helt OK att vitamänniskor ska synas som symbol för förtryck - generellt...Bebisar också? Hur tänker du i så fall är möjligt att stå mot rasism om jag ärsymbol för förtryck oavsett vad jag säger, gör eller står för?

Den andra fråga är något som ingen vill besvara för mig:

Är det OK att jag förklarar alla serber generellt som dumma ihuvudet och ha helt rätt och frihet att göra det - för att mitt folkhar varit utsatta för folkmord av serbnationalister?

Det är så som en del människor påstår här!

Det är helt OK att dumförklara mig och alla med vit hudfärg föratt man var utsatt av vita, rasism, slaveri och kränkningarunder flera hundra år!

Så...om vi går nu i kampen mot rasism så ska jag hålla käftoch "betala" skulden för de människor med samma hudfärgsom jag, som var förtryckare och slavhandlare för ett parhundra år sedan! Fine!

För att svarta ska simma ut ur förtryck så tycker man att vitaska förtryckas och kränkas.

Jag fattar inte!

Lyckas man i så fall med den här amerikanska modellen?

Eller, Mustafa och Bilan Osman, kan vi göra så här...Se antirasism som schack ...svarta och vita i fight motvarandra på vem som ska acceptera kränkningar? Kommer det bli bättre?

3Gilla

· Svara · 3 tim.

Omar Mustafa Jag förstår inte varför du känner dig kränktpga av belysningen av vithetens roll i inte bara kolonalismensoch slavhandlens epok, utan även i modern tid. Vithet handlarinte om den faktiska huden på din kropp (jag själv är nogvitare än Hitler). Det handlar snarare om en struktur avprivilegier och maktordningar, om överordnade ochunderordnade, som ibland kan skifta.Vill du få större förståelse för detta kan du t.ex. läsa: RuthFrankenberg "White Women, Race Matters".

Ur mitt personliga perspektiv som muslimsk arab medbakgrund i Libanon så kan jag höra palestinier prata omlibaneser och deras rasism mot palestiner och derasoförståelse för de maktordning som existerar i landet. Skulleinte få för mig att kalla palestinierna för rasister mot libaneser.Jag kan höra kurder prata om araber på ett generaliserandesätt för att beskriva de maktstrukturer som råder och har varitunder lång tid. Skulle inte få för mig att kalla kurderna förrasister mot araber. Jag kan höra sudaneser och somalierprata om araberna och deras negativa attityder mot svarta.Skulle inte få för mig att kalla dem för rasister. Jag kan hörayazidier prata om muslimer, skulle inte få för att kalla dem förrasister. Skulle framförallt inte ta mig tid att trolla på derasstatusar mitt under ett brännande ämne där de uttryckerfrustration över de rådande strukturerna och "den andres"bristande intresse för deras sak. Och om jag skulle känna migträffad av deras beskrivningar så skulle jag se det som etttecken på att jag borde dra mig själv i kragen och visa lite mersolidaritet, inte vara ännu en som ska läxa upp dem om derasupplevelser av rasismens och dess strukturer.

7Gilla

· Svara · 3 tim.

Torbjörn Jerlerup Omar Mustafa Så Sara mohammed ochmona walter har rätt? Eller?

De har levt under strukturellt förtryck i muslimska stater. Därmuslimer varit i överläge.

Ger det dem rätt att i ord dra alla muslimer över en kam ochskuldbelägga alla?

Gilla

· Svara · 3 tim.

Torbjörn Jerlerup Omar Mustafa Ska vi prata om afrikanskoch arabisk slavhandel också?

Bär alla muslimer idag en kollektivskuld för den s.k."muslimska"/"arabiska" slavhandeln?

Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 14: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 14/21

· Svara · 3 tim.

Torbjörn Jerlerup Omar Mustafa Jösses. Ditt andra svar tillIda. Du ger Sara Mohammed rätt ju. Och Mona walter.

Gilla

· Svara · 3 tim.

Torbjörn Jerlerup Förresten. Ser du att du ger israelsrasister rätt? De som är rassar mot palestinier och muslimeroch hänvisar til "judars maktmässiga underläge" och förtryck?

Gilla

· Svara · 2 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Omar Mustafa Så sds generaliserandebelysning av "muslimiskhetens" roll i slavhandeln är alltså ok?Eller?

Gilla

· Svara · 2 tim.

Omar Mustafa Torbjörn Jerlerup men Herregud mannen, taen chill pill och sluta blanda ihop äpplen och päron med flit!Sluta tro att du sitter på den enda sanningen för vad rasism äroch sluta vräka ur dig rasismanklagelser på alla som serstrukturer, privilegier och maktordningar som viktigt i att förstårasismens mekanismer.

2Gilla

· Svara · 50 min. · Redigerad

Zakarie Mahamud Torbjörn Jerlerup Sluta Ijuga. Mona Waltervem har förtryckt henne. Hon vill bara att folk skauppmärksamma henne.

Gilla

· Svara · 3 min.

Torbjörn Jerlerup Zakarie Mahamud Omar Mustafa Bådehon och Sara Mohammed har varit med om de mest vidrigasaker, bland annat i religionens namn.

Det är faktiskt så de rättfärdigar sin rasism mot muslimer (ochsomalier). Med att de slår "underifrån", ur strukturelltunderläge.,

Det är skitsnack givetvis. Rasism är alltid rasism, även dånågon som utsatts för mycket hat och förtryck i sin historiahatar "gruppen" som "utsatte" hen för hat.

Gilla

· Svara · 4 tim.

Ayan Osman Cadaankan ha dhageeysanin sheekadooda. Vi hör digälskade syster och delar dina känslor ❤ �

1Gilla

· Svara · 4 tim. · Redigerad

Goldina Smirthwaite En svart man misstänks ha använt en falsk20-dollarsedel. Han grips direkt och dödas på fläcken av polis. En vitpolis dödar en svart man inför många filmande kameror. Det tar fleradagar innan han grips. Så lite är en svart människas liv värt iAmeriKKKa. Och det är EN SKAM att inte fler vita erkänner att det ärså det ligger till, och likaså är det EN SKAM hur vita gång på gångbortförklarar och legitimerar den rasism som finns även i Sverige.

7Gilla

· Svara · 8 min.

Jeffrey Adewale Jacob Ige Goldina Smirthwaite exakt

Gilla

· Svara · 3 tim.

Ingela Hoatson Bästa Bilan, känner så mycket med dig i det duskriver, utifrån ett helt annat perspektiv men med samma fokus.Respekterar dig och den vrede och vanmakt du uttrycker. Delar den.Skulle aldrig, som ljushyad och därmed orättmätigt privilegieraddrömma om att ifrågasätta dina upplevelser eller din rätt att beskrivadem. Då skulle jag känna lika lite respekt för mig själv som jag görför män som försöker förklara för mig att feminismen gått för långteller tror sig veta något om vad jag upplevt. Det är tid att lyssna, ochatt göra upp med strukturellt förtryck i alla dess vidriga former.Många kramar till dig! ❤

7Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 15: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 15/21

· Svara · 3 tim.

Lars Lundquist Ser att social distansering har negativ effekt påsomliga men nämner inga namn! Men men stå på dig Bilan!

3Gilla

· Svara · 3 tim.

Tanvir Mansur Tack för att du delar med dig av din sorg, Bilan. ❤ Dina ord är viktiga.

11Gilla

· Svara · 3 tim.

Myra Åhbeck Öhrman Men herregud. Det är fullt fucking rimligt attkänna så här i sorgen, ilskan och vanmakten som uppstår närsamhället misslyckas med sina grundläggande syften. På sammasätt som jag känner en enorm ilska och sorg när ännu en kvinnamördas av en man utan att samhället funnits där för henne. Och, sålänge samhället styrs övervägande av vita och män är det heller intekonstigt att bli arg på specifikt de grupperna när de bevisligen inteklarar av att sätta sig in i andras situation.

Ungefär som du precis nu, Torbjörn Jerlerup.12Gilla

· Svara · 3 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Myra Åhbeck Öhrman Så om man är argpå Israel och på det personer som är judar gjort, så är det okatt uttala sig antisemitiskt?

Förresten noterar jag hur du använder ordet "grupperna".Som om alla vita tänker likadant och stöder rasism. "Gruppenvit", typ

Det är inte ok att vräka ur sig hat mot ens grannes dotter, baraför att grannen vräkt ur sig hat mot dig!

Gilla

· Svara · 1 tim.

Hanin Shakrah Torbjörn Jerlerup ta inte Palestina somexempel är du snäll. Du framstår om möjligt som ännu merokunnig och okänslig.

3Gilla

· Svara · 6 min.

Torbjörn Jerlerup Hanin Shakrah Det finns palestinier somdrar alla judar, eller alla israeler, över en kam med hänvisningtill strukturellt underläge. Det är lika mycket rasism som BilanOsmans inlägg här.

Gilla

· Svara · 3 min.

Hanin Shakrah Torbjörn Jerlerup du är verkligen otroligtoförskämd.

Gilla

· Svara · 1m

Torbjörn Jerlerup Hanin Shakrah Är det ok att prata som omalla judar är medskyldiga till det Israel gör mot palestinier då?

Gilla

· Svara · 3 tim.

Rachid Annabi Vit eller svart, respekt och lika rätt fås inte, den tas.1Gilla

· Svara · 3 tim.

Per Pertianen Vrethem Rachid Annabi Hur då tänkte du?

Gilla

· Svara · 3 tim.

Per Pertianen Vrethem Kan vi inte ta den om arvssynden ochhistorisk skuld också..!?

1Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 16: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 16/21

· Svara · 3 tim. · Redigerad

Man-Dana Mohseni När vissa här så kallade antirasister just härskäller ut svart kvinna och betett sig så extremt passivt aggressivt föratt hon var så trött på vitas hat och vitas likgiltighet mot svarta både iUSA, Sverige o globalt, jag hoppas ni skäms. Det gäller särskilt digTorbjörn som spammat hela kommentarsfältet!

F.ö så är Europa också uppdelad, bara titta på hur Ungernbehandlar gentemot romer, hur Polen behandlar HBTQ eller hursvarta och andra icke-vita diskrimmineras dagligen frånrasprofilering till att bli nekad jobb pga hudfärg och icke-europeisknamn samt hur gränspolisen runt om Europa behandlar flyktingar.Bara för att EU inte är exakt som USA, betyder inte att rasism ochpolisbrutalitet inte existerar.

Det var allt jag har att säga.14Gilla

· Svara · 3 tim.

Per Pertianen Vrethem Man-Dana Mohseni Nu värdet intedet du säger att Bilan skrev som hon faktiskt skrev.Du kanske tolkar det så och det ör helt okej.Men hon skrev "Jag pallar för varje samhället mindre medvita".Detta ör inget annat än en generalisering.Hon gör alla vita - oavsett kontinent och oavsett land- tilldelaktiga i Geirge Floyds död och implicera att ingen av allavita i världen berördes av den medan alla svarta i världenberlrdesav den och därför har ingen som inte är svårt någonrätt att känna ilska och vrede över det inträffade".Vad hon glr är att placera in alla vita i världen i ettspecialdesignad fack och förneka dem alla individuella ochpersonliga egenskaper. Enligt Bilans uppdatering är alla vitaen kollektiv massa och inget mer att orda om det.Detta är ren och skär gruppidentitetsnazism som bygger påteorier om arvssynd och historisk skuld.Om man vill se framåt och försöka hitta positiva (och fredliga)lösningar på konflikter i samhället är det ingen bra idé att blrjamed att kollektivt skuldbelägga ena parten.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Man-Dana Mohseni Lämnar länken här pga har ej tid attargumentera med dig eller med nån annan.https://sojo.net/.../our-white-friends-desiring-be-allies...

For Our White Friends Desiring toBe Allies

SOJO.NET

Gilla

· Svara · 2 tim.

Man-Dana Mohseni Och jämnför fan inte med hennes ord förgruppindentitetsnazism. Ta bort detta ordet ur din vokabulär.

1Gilla

· Svara · 2 tim. · Redigerad

Torbjörn Jerlerup Man-Dana Hur ska du bryta hatetsneåtgående spiral med mer hat?

1Gilla

· Svara · 2 tim.

Per Pertianen Vrethem Man-Dana Mohseni Den artikelnsäger dock ingenting om att det är rätt att generalisera ochbelägga folk med en kollektiv skuld de aldrig kan frigöra sigfrån.

Gilla

· Svara · 3 min.

Jeffrey Adewale Jacob Ige Torbjörn Jerlerup och hur skaman bekämpa rasismen mot svarta människor genom att varaförblind "antirasist"?

1Gilla

Torbjörn Jerlerup Intressant så många som påstår sig vara motrasism som försvarar hat mot vita här.

Vet ni vad? Ni är inte antirasister! Lika lite som nån som försvararAfs eller Kent Ekeroth kan vara antirasist!

3

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 17: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 17/21

Dölj 16 svar

· Svara · 3 tim.Gilla

· Svara · 3 tim. · Redigerad

Thomasine Olena Torbjörn Jerlerup jag tror det vore bra omdu bekantade dig med vad rasism är innan du börjar slängadig argumentativt med ordet. Det handlar om ett förtryckgrundat i en maktordning, där en majoritetsgrupp medinflytande och makt utövar strukturellt och fysiskt våld. Alltsåfinns inte rasism mot vita, den föreställningen att det finns ärskadligt relativiserande för verkligt utsatta grupper. Du måstehär skilja på generalisering i allmänhet och faktisk rasism, därdet senare innefattar en maktposition o maktutövande genominstitutioner etc. Och vita som grupp har historiskt och i det nuvarande vunnitoch nyttjat sin makt på frånstötande sätt, som såklart väckerilska och sorg, det måste erkännas för att över huvudtagetkunna verka antirasistiskt

6Gilla

· Svara · 2 tim.

Per Pertianen Vrethem Thomasine Olena Du säger emot digsjälv i sitt inlägg. Du vet väl att det finns länder i världen därvita både är i minoritet och där det utövas våld mot dem justför att de är vita. Sålunda finns där ett 'förtryck grundat i enmaktordning, där en majoritetsgrupp med inflytande och maktutövar strukturellt och fysiskt våld" - din egen definition.Det finns även inom många länder dör vita utgörmajoritetsbefolkningen regioner där vita både ör i minoritetoch utsätts för sanktionerat våld av en grupp som tagit sig denrättigheten.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Torbjörn Jerlerup Thomasine Olena Även om du inte ser detsom rasism det som Bilan skrev, borde du nog att inse att detär hat och generaliserande hat.

"Alla vita"

Även lilla Elsa 6 år som bor granne med mig och min vänsson Ahmed 15.

Generaliseringar funkar så.1Gilla

· Svara · 2 tim. · Redigerad

Thomasine Olena Per Pertianen Vrethem hoppas inte dusyftar på Sydafrika, Zimbabwe eller andra länder som vitakolonialiserat, begått folkmord i etc. Och i övrigt så tycksTorbjörn i sina kommentarer utgå från Sverige, så vi kan juhålla oss till det också. Förstår helt ärligt inte riktigt varför man är mer fokuserad påatt försöka rättfärdiga vitas agerande historiskt och idaggenom att konstruera ett eget offerskap sommotargument/förvirringsteknik. Varför inte bara lyssna, ta tillsig och erkänna att vita har upprättat förödandemaktsystemen som skadat många personer istället för attmed klor och tänder försöka slita isär det faktumet o göra sigsjälv till något offer.

5Gilla

· Svara · 2 tim. · Redigerad

Thomasine Olena Torbjörn Jerlerup Hört om att man ska göra välvilliga tolkningar i godargumentation? Jag tror inte Bilan syftar på Elin 6 år utan påstrukturer som utformats av och gynnar vita på andrasbekostnad, och som vita uppenbarligen har svårt att erkänna.Om Elin växer upp och som vuxen börjar relativisera historienoch sin egen makt som vit, då skulle jag däremot tyckaextremt illa om hen eftersom det för mig skulle visa på fulapersonlighetsdrag som är större än en individuell egenhetutan snarare är en reproduktion av ett människoförnedrandemaktsystem.

3Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 18: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 18/21

· Svara · 2 tim.

Goldina Smirthwaite Torbjörn Jerlerup vad förväntar du digska komma ut ur den här diskussionen? Vi är båda vita. Vimåste acceptera att detta inte är ”vår show”. I ett läge när ensvart man – IGEN- har blivit dödad av vit polis, och det dröjerflera dagar innan mördaren grips, är det okänsligt ochopassande att ”kapa debatten” och ifrågasätta känslor somsvarta uttrycker om situationen. Tycker det är lika illa som närnågon man direkt tar på sig offerkoftan och gnyr om ”inte allamän” då kvinnor påtalar mäns våld mot kvinnor. Jag menarinte att försöka tysta dig, jag ber dig bara om eftertanke angde strukturella problemen som ligger bakom situationen, ochvad dessa strukturer implicerar för oss som har enpriviligierad position i dem. Det kommer att finnas gott om tidoch platser senare för att diskutera saker som ”inte allamän/inte alla vita.” Jag menar att detta inte är rätt läge ellerforum. Att jag skriver detta innebär inte att jag försvarar hatmot någon folkgrupp, bara att jag tycker det verkligen är påsin plats med förståelse för de reaktioner VITAS DÖDLIGAOCH RASISTISKA VÅLD MOT SVARTA väcker, och att visom är vita BEHÖVER BACKA samt bearbeta andra vita somännu inte fattat vad det handlar om. Detta ska vi göra iställetför att stjäla energi, utrymme och fokus från dem som har att isin vardag hantera vitas rasism.

8Gilla

· Svara · 2 tim.

Ingela Hoatson Thomasine Olena m.fl. Gud vad jag beundrarmänniskor som er, som orkar ta intellektuellt krävandediskussioner med människor som inte har minsta intention attlyssna eller vilja till dialog. Önskar er allt det bästa, själv harjag tyvärr gett upp men ni ger mig hopp. 🌸

Gilla

· Svara · 2 tim. · Redigerad

Per Pertianen Vrethem Thomasine Olena Om du nu anseratt man skall göra välvilliga tolkningar av vad någon skriver såverkar det enligt dig bara gälla dem du håller med. När bl.a Torbjörn Jerlerup, Helena Lind Trotzenfeldt, IdaDrazcevic och jag i denna tråd reagerade starkt mot BilanOsmans grova generaliseringar var varken du eller särskiltmånga andra i tråden särskilt öppna för "välvilliga tolkningar".I stället relativiserades det Bilan skrev så till den grad av allaförsvarare, bl.a. du, och vi fick utstå påhopp för att vi inte villebli påhoppade och vara del av en kollektiv massa.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Per Pertianen Vrethem Goldina Smirthwaite Jag ser att duockså tycker om generaliseringar och relativiseringar. Det ärbl.a för att motarbeta sådana som Thorbjörn,jag m.fl. såihärdigt tagit denna diskussion.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Thomasine Olena Per Pertianen Vrethem Torbjörn har juuttryckt att uttalandet är rasistiskt, så jag argumenterar utifrånen ståndpunkt som explicit angetts. Bra försök.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Per Pertianen Vrethem Thomasine Olena Så så fort någonhävdar rasism är det enligt dig fritt fram att skippa allavälvilliga tolkningar?

Gilla

· Svara · 2 tim.

Thomasine Olena Per Pertianen Vrethem alltså, en välvilligtolkning är att inte läsa in slutsatser om vad en person antasmena som inte uttryckts i syfte att få igenom egen agenda.Här har det ju EXPLICIT angetts att det är rasism mot vita, sådet finns inte utrymme för att tolka det som annat än attpersonen anser att rasism kan utövas mot vita. Det är dennapremiss jag vänder mig emot enligt ovan sakomständigheter.En välvillig tolkning innebär inte att motargument är förbjudna.Här kommer jag avsluta denna diskussion som jag finner varaett derailande av Bilans inlägg.

1Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 19: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 19/21

Dölj 12 svar

· Svara · 2 tim.

Goldina Smirthwaite Per Pertianen Vrethem Jag är skeptisktill att detta är rätt sammanhang för sådan diskussion. Jagmenar att vi måste respektera att diskussionen sker i skugganav ett mycket grovt rasistiskt våldsbrott. Nu ska jag inte upptamer plats i denna tråd.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Per Pertianen Vrethem Thomasine Olena Att sögaattmaninte pallar med vita (observera generaliseringenutanangränsande definition) bara för att några amerikanskarasistiska poliser gick över gränsen och mördade en oskyldigmänniska är att kollektivt skuldbelägga alla vita för detinträffade och sålunda ett utslag av rasism mot vita.

Gilla

· Svara · 17 min.

Goldina Smirthwaite Per Pertianen Vrethem Men SNÄLLAPer Pertianen Vrethem! Jag skrivit att jag inte skulle skrivamer i den här tråden, en nu när jag ser vad du skriver kan jagbara inte låta bli. Det handlar INTE om att några enstaka vitarasistiska polismä dödat en oskyldig, utan det är hur dettadödande av en oskyldig svart man passar in i ett störremönster. Poliserna kan inte reduceras till enstaka rötägg, detär en hel struktur det handlar om, en struktur där vita ärpriviligierade och gång på gång utövar makten mot svarta.(Och nej, inte alla vita är rasister eller utövar den sortensmakt, eller vill ens ha sina privilegier, men detta är INTE enfråga om individnivå, utan om STRUKTUR.)

2Gilla

· Svara · 7 min.

Torbjörn Jerlerup Goldina Smirthwaite Anta inte att jag är vitutan att känna till om jag är det.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Anna Blixt Nerme Den här tråden är det mest rasistiska jag nånsinsett på FB. Beundrar dig Torbjörn Jerlerup som orkade tadiskussionen.

2Gilla

· Svara · 2 tim.

Hanin Shakrah Anna Blixt Nerme lol. Sweet lord.6Gilla

· Svara · 2 tim. · Redigerad

Anna Blixt Nerme Hanin Shakrah Skratta du. Eller funderaett par varv kring varför du försvarar rasism.

Gilla

· Svara · 1 tim.

Hanin Shakrah Anna Blixt Nerme. Uttrycket ”Carry yourselfwith the confidence of a mediocre white man” har fått ett nyttansikte. Och kön.

2Gilla

· Svara · 1 tim.

Anna Blixt Nerme Hanin Shakrah Trams, ochfokusförflyttning. Varför försvarar du rasism?

Gilla

· Svara · 1 tim.

Magnus Opus Kamph Stoppa Vita Kvinnor

Gilla

· Svara · 1 tim.

Hanin Shakrah Jag har lärt mig att min tid är mer värdefull änatt lägga den på att utbilda människor som i grunden aldrigkommer ha gemensamma intressen som en majoritet avbefolkningen. Så du får ta dina provokationer nånannanstans.

2Gilla

Axel Luo Öhman om det här är det mest rasistiska du sett påfacebook så lever du nog i en ganska skyddad verkstad. ellerså kanske du bara inte uppfattar rasism om du inte känner attden drabbar dig? oavsett, du är en massiv tönt.

1

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 20: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 20/21

· Svara · 51 min.Gilla

· Svara · 30 min.

Stina Danielsson Anna Blixt Nerme eh va! Hur kan detnågonsin bli rasism när någon beskriver sin förtvivlan av vadde utsätts för?! Avrättningar utan juridiska konsekvenser!Förväntas man känna förtroende och tillit efter det. Kom ochsnacka när du blir nervös bara av åsynen av en polisbil. Ellernär du joggar och skjuts av en mob. Jag kan fortsätta räknaexempel i all evighet. För att du inte kan relatera till denutsattheten innebär inte att den inte finns där!

Gilla

· Svara · 12 min.

Jeffrey Adewale Jacob Ige Anna Blixt Nerme what? vadmenar du med " Den här tråden är den mest rasistiska trådenjag någonsin sett på FB" ? Nu får du förtydliga vad du menar?. Om du menar det? Då kan du orimligen ha läst någraFBtrådar överhuvudtaget i ditt liv!.

Gilla

· Svara · 8 min.

Torbjörn Jerlerup Det är inte det mest rasistiska men det ärrasism på samma nivå som Afs eller NMR. Inte ens Sd är såöppna med att dra alla av en hudfärg eller kultur över en kanAnna Blixt Nerme. Bara de mest extrema Sd trollen är så härrasistiska.

1Gilla

· Svara · 3 min.

Anna Blixt Nerme Torbjörn Jerlerup Exakt.

Gilla

· Svara · 1m

Anna Blixt Nerme Jeffrey Adewale Jacob Ige Det här! Renrasism.

Gilla

· Svara · 2 tim.

Betlehem Dawit Isaak

❤ ❤ ❤ Gilla

· Svara · 1 tim.

Claes Decker Torbjörn Jerlerup, du har spammat den här trådenfullständigt med ditt meningslösa argumenterande. Du verkar heltkänslokall och empatilös. Inlägget handlar INTE om dig, det tycks duinte fatta eller så skiter du i det. Du borde skämmas! Dessvärre ärdet inte första gången. Du och dina idéer är inte världens nav. Duåker nu rakt ur min fb, bye bye!

8Gilla

· Svara · 45 min. · Redigerad

Kinna Skoglund Hans kommentaerr blir extremt tydligtexempel

2Gilla

Torbjörn Jerlerup Nej inlägget handlar om att brännmärkasamtliga vita, även barn. Och mina inlägg handlar helt enkeltom:

Inte alla vitainte alla muslimerInte alla judarinte alla romerInte alla svarta

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4

Page 21: 2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. … · 2020-05-31 · George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter sin mamma. Som min son gjorde för första

2020-05-31 (4) Bilan Osman - George Floyd dog och jag kände; 1. Han ropade efter...

https://www.facebook.com/bilan.m.osman/posts/10162004921303682?comment_id=10162005852118682&notif_id=1590912380828026&notif_t=fe… 21/21

· Svara · 9 min.

1

Gilla

· Svara · 1 tim.

Claes Decker Bilan Osman ❤ ❤ ❤ 3Gilla

· Svara · 1 tim.

Ulrika Reinholdsson Bilan Osman❤ 2Gilla

· Svara · 58 min.

Axel Luo Öhman ITT: That's that white people shit

Gilla

· Svara · 47 min.

Zakarie Mahamud

❣ ❣ Gilla

· Svara · 41 min.

Kinna Skoglund Bilan Osman ♥ delar1Gilla

· Svara · 35 min.

Kent Flink Väl talat Bilan Osman👍1Gilla

· Svara · 20 min.

Ofer Maimon Klart man kan förakta folk med en viss hudfärg medutgångspunkt i hur folk med den hudfärgen handlat mot folk av ensegen hudfärg. Att så sker är varken ovanligt eller svårbegripligt -Homo Sapien är ett visuellt orienterat släkte - och folk avdivergerande hudfärger gör det dagligen.

Särskilt konstruktivt är det inte.1Gilla

· Svara · 11 min.

Torbjörn Jerlerup Nej. Även om man inte anser det vararasism borde man ju inse att det inte är konstruktivt att pratasom om alla vita är onda och kollektivt skyldiga.

1Gilla

Sekretess · Användarvillkor · Annonsering · · Cookies · Läs mer

Facebook © 2020

Sidförslag Visa alla

Skånes Drakflygklubb59 personer gillar detta.

SläktforskningSten och 5 andra vänner gillar detta.

Felicia Book178 personer gillar detta.

Gilla

Gilla

Gilla

Svenska · English (US) · العربیة · Español· Português (Brasil)

Annonsval

Skriv ett svar...

Skriv ett svar...

Nej Ofer

Sök Torbjörn Startsida Skapa 4