42
Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this SEARCH MARKETING STRATEGIES ”En førsteplads i Google på de rigtige søgeord, er meget værd for forretningen! Men hvad kræver det at opnå og fastholde en førsteplads i Google? Hvordan estimerer, værdifastsætter og måler du effekten af søgemaskineoptimering, og hvad vil det betyde for din trafik, konvertering og omsætning? Disse spørgsmål får du svar på i denne workshop, hvilket giver dig en dybere og mere strategisk forståelse for SEO, så både du og ledelsen får indblik i, hvor vigtigt SEO er for forretningen som helhed.” WORKSHOP 2010

Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

  • Upload
    gullak

  • View
    616

  • Download
    3

Embed Size (px)

DESCRIPTION

 

Citation preview

Page 1: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

SEARCH MARKETING STRATEGIES ”En førsteplads i Google på de rigtige søgeord, er meget værd for forretningen! Men hvad kræver

det at opnå og fastholde en førsteplads i Google? Hvordan estimerer, værdifastsætter og

måler du effekten af søgemaskineoptimering, og hvad vil det betyde for din trafik, konvertering

og omsætning?

Disse spørgsmål får du svar på i denne workshop, hvilket giver dig en dybere og mere

strategisk forståelse for SEO, så både du og ledelsen får indblik i, hvor vigtigt SEO er for

forretningen som helhed.”

WORKSHOP 2010

Page 2: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

AGENDA

Page 3: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Introduktion

» SEO i dag

» Accept: Hvordan skaber vi forståelse og fokus for SEO?

» Hvad er værdien?

» Sådan kommer vi til tops

Agenda

Page 4: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

INTRODUKTION”Hvem er vi, og hvad er vores baggrund”

Page 5: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Om Deducta

Strategi &KPI

Dataindsamling & webanalyse

Kommunikation & design

Implementering & programmering

Marketing & rådgivning

• KPP/KPI• ROI• Cost/benefit• Digital action plan• Workshops etc.

• Data Mining• User tests• Focus groups• Surveys• Information

architecture • Business

Intelligence etc.

• Concept & design• Content• Navigation• Quick Wins• New identity• A-B testing• Online/offline

synergy

• Tagging• CMS• Project

Management• Applications• System

architecture • In sourcing etc.

• SEO• PPC• Banner• Affiliate• Measurement of

marketing effort• Landing pages• Campaigns etc.

MAKSIMAL EFFEKT & UDBYTTE

Page 6: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Om Deducta

Page 7: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

”Adskiller sig markant fra andre webbureauer: ”1. Deducta

”Gode til at samarbejde med andre bureautyper: ”1. Deducta

”Har gode webanalytics kompetencer: ”1. Deducta

“BrandPosition blandt Webbureauer I Danmark”2. Deducta

”Gode til at anvende den seneste digitale viden: ”3. Deducta

* Bureaubiz og Myresearch 2010 opgørelse

Om Deducta

Page 8: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

SEO I DAG”Hvordan arbejdes der med SEO i Danmark i dag?”

Page 9: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Potentialet

» Ifølge online analysehuset Comscore.com blev der på verdensplan foretaget 113

mia. søgninger via søgemaskiner i juli 2009 alene

»76.7 mia. søgninger i Google (67.5% markedsandel)

»En stigning på 41% i forhold året før på tværs af søgemaskinerne

» En stigning på 58% i forhold til året før i Google alene…

Page 10: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Brugen

» Opførsel i SERP

» Scanner i ca. 3,9 sekunder.

» Det sker i toppen

» Brugere benytter 56% mere tid på at

se på top 3 resultater end 4-10*.

» 45% længere Time-on-site, når der er

klikket på et top-resultat*.

» 10 % går videre til side 2.

» Være synlig både med annoncer og i

organisk resultat.

» 70-80 % klikker på venstre side

» 30-20 % klikker på højre side.

*Kilde: Marketingsheerpa SEO Benchemark guide 2009

Page 11: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Udgangspunktet

» Der er mange der først nu er begyndt at forstå SEO

» Det er stadig mangel på management buy-in på Search

» Ofte en kamp mellem IT, Marketing og flere andre interessenter

» Der er stadig få kompetencer i Danmark

» Det er stadig uhåndgribeligt for mange

» Er der forståelse for Search / SEO i jeres virksomhed?

Page 12: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Har altid en kort

» Ved præcis, hvor der er værdi

» Spilder ikke tiden

» Får andre til alt det sure

» Bader i penge

SEO i andedammen

» Prøver sig lidt frem

» Satser på at være heldig

» Skaber lidt værdi her og der

» Bruger det hurtigt igen

» Har aldrig en plan

» Bruger tiden på alt muligt andet

» Laver altid alt det sure

» Har sjældent en rød reje

Page 13: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

”Internetbank som tilbyder at varetage kundernes samlede bankengagement.”

”Tilbyder tjenester til private og

erhvervsdrivende. Gratis netbank.”

”Landsdækkende bank for privatkunder,

med internetbank.”

Page 14: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

2.000 + søgninger

pr. md.

Page 15: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

40.000 + søgninger

pr. md.

Page 16: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

40.000 + søgninger

pr. md.

Page 17: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

80.000 + søgninger

pr. md.

Page 18: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Page 19: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Page 20: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

ACCEPT”Hvordan skaber vi forståelse og fokus på SEO?”

Page 21: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Nørd vs. Manager

» Robotter

» Indeksering

» <H1> og <Title>

» Kender ikke omkostninger

» Kender ikke resultatet

» Kampagner

» Budgetter

» KPI + målsætninger

» Cost / Benefit

Page 22: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

ROI

Page 23: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Page 24: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

TRAFIK = KR» I større eller mindre grad

Én ting er sikkert

Page 25: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Search fra toppen

» Budgetter

» Estimerede resultater

» Visualisering af værdier

» Let forståeligt

» Rapportering

» Bundlinje

Page 26: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Søgevolumen

» CTR %

» Conversion Rate (CR%)

» Average Lifetime Value (kr.)

» Konkurrence situationen

Komponenterne

Page 27: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» CTR

» Fremgang i positioner

» Antal sider indekseret

» Indgående links

» Social Buzz

»Trafik på udvalgte søgetermer

» Trafik generelt (- trends, - kampagner)

» Antal konverteringer

» Bundlinje

» Last Click vs. Click Path (især ved SEO)

» Fremadrettet værdifastsættelse

Rapportering

Page 28: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Vi identificerer 10 søgetermer, som vi får ca. 20.000 søgninger fra pr. md.

» Den gennemsnitlige positioner er 7

» Vi kender CTR %

» Vi kender CR %

» Gns. værdi er kr. 2.000 (Life time Value)

» 20.000 * 2 % (CTR) * 2% (CR) = 8 konverteringer pr. md.

» kr. 2.000 x 8 = kr. 16.000 pr. md.

» 16.000 pr. md. x 12 mdr. = 192.000

» Lad os sige at det tager 9 måneder at komme til tops, og derefter holder vi

positioner i 3 år. 16.000 x 12 mdr. x 3 år = kr. 576.000

» Hvad vil du være villig, for at betale for dette Cash-Flow?

» Lad os sige, at du afsætter 15% til markedsføring af din oms. = kr. 86.400

» Med 9 måneder undervejs til tops = kr. 9.600 pr. md.

Dertil vil komme lidt vedligeholdelse over perioden, men vi forudsætter, at den største indsats

blev eksekveret i starten.

Udregningen (eks.)

Page 29: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Vi øger gennemsnitlig position fra 7 til 2

» CTR % er steget fra 2% - 11%

» Vi kender CTR %

» Vi kender CR %

» Gns. værdi er kr. 2.000 (Life time Value)

» 20.000 * 11 % (CTR) * 2% (CR) = 44 konverteringer pr. md.

» kr. 2.000 x 44 = kr. 88.000 pr. md.

» 88.000 pr. md. x 12 mdr.

» Lad os sige at det tager 9 måneder at komme til tops, og derefter holder vi

positioner i 3 år. 88.000 x 12 mdr. x 3 år = kr. 3.168.000

» En forskel i værdi på kr. 2.5 mio. på 3 år

» Hvad vil du betale, for at få del i denne værdi?

Dertil vil komme lidt vedligeholdelse over perioden, men vi forudsætter, at den største indsats

blev eksekveret i starten.

Estimeringen (eks.)

Page 30: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Eksempel (hvidevarer)

Søgeord Visninger Klik CTR Conv. CR % Position Forventet trafik ved 1. plads Forventet Conv. ved 1. plads Forventet OMS pr. md. Forventet OMS pr. årAsko xvb20 24247 9173,78 % 25 2,73% 6 10256 280 kr. 280.001,93 kr. 3.360.023,18 Vaskemaskine 15335 1040,68 % 2 1,92% 100 6487 125 kr. 124.544,74 kr. 1.494.536,83 Frontbejent vaskemaskine 7582 118915,68 % 43 3,62% 7 3207 116 kr. 116.100,13 kr. 1.393.201,60 Vaskemaskiner 5636 2414,28 % 11 4,56% 9 2384 109 kr. 108.711,68 kr. 1.304.540,12 Whirlpool ddbv939 7456 4836,48 % 16 3,31% 5 3154 104 kr. 104.393,69 kr. 1.252.724,31 Phillips Vaskemaskine 11211 1291,15 % 4 3,10% 5 4742 147 kr. 147.009,84 kr. 1.764.118,12 Vaskemaskine Bosch 2454 36714,96 % 14 3,81% 8 1038 40 kr. 39.549,40 kr. 474.592,80 Bosch Vaskemaskine X-29 5225 2625,01 % 8 3,05% 9 2210 67 kr. 67.410,34 kr. 808.924,05 Miljørigtig vaskemaskine 4426 4089,22 % 10 2,45% 100 1872 46 kr. 45.868,85 kr. 550.426,21 Vaskemaskine AAA 2283 43218,92 % 17 3,94% 3 966 38 kr. 38.048,93 kr. 456.587,22 Topbetjent vaskemaskine 2035 33316,36 % 10 3,00% 23 861 26 kr. 25.824,15 kr. 309.889,80 vaskemaskiner 2303 1335,78 % 2 1,50% 4 974 15 kr. 14.612,54 kr. 175.350,42 hvidevarer 2119 944,44 % 2 2,13% 7 896 19 kr. 19.091,98 kr. 229.103,74 Hvidevarer vaskemaskine 878 13114,92 % 4 3,05% 3 371 11 kr. 11.327,52 kr. 135.930,20

Page 31: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Eksempel (hvidevarer)

Page 32: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Eksempel (hvidevarer)

Page 33: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Personalized Search

» Antal af PPC kampagner

» Sitelinks + ad site-links

» Google Maps, Video, images

Tag højde for…

Page 34: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Page 35: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

NR. 1”Sådan kommer du til tops”

Page 36: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Der er ingen fordel som AdWords kunde

» Den afledte effekt

» Synergi effekten

* Elliance.com

SEO vs. PPC

Page 37: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Relevans er den vigtigste faktor!

Page 38: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

SEO er en løbende proces

Page 39: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Popularitet & omtale

Teknik & indholds optimering

Benchmark & konkurrentanalyse

Opsætning af tracking &

effektmåling

Søgeordsanalyse

Rapportering, optimering &

Justering

1

6

5

4

3

2

Page 40: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

Takeaways

» Der er et kæmpe uopdyrket potentiale i trafikken fra gode positioner

» SEO er en løbende proces, som dækker over

» Websitet (teknisk opbygning)

» Indholdet

» Populariteten (folk der taler/linker til os)

» Hvert resultat i en søgemaskine repræsenterer en værdi

» Det er muligt at estimere værdien af et søgeords position

» SEO rapporteres på positioner, trafik og konverteringer

Page 41: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

SPØRGSMÅL?Sebastian Gullak

CEO / Partner

Deducta Online Marketing

Tlf.: 6060 4444

E-mail: [email protected]

www.deducta.dk

Page 42: Search Marketing Strategies 2010 - Workshop

Confidentiality: This presentation contains confidential information. Unauthorized dissemination, distribution or copying of this presentation is strictly prohibited.

» Hvor mange arbejder fokuseret med SEO?

» Er der nogle af jer der har estimeret værdien af søgetermer / positioner

i søgemaskinen?

» Hvor mange benytter AdWords

» Hvor mange benytter Analytics

» Hvor mange laver forecasting/estimeringer for resultater?

» Hvor mange laver SEO i dag? Hvor mange laver det in-house? Hvor

mange laver det eksternt? Hvor mange sidder med det selv?

» Bruger i over/under 50.000 (tag en eller to som eksempel)

» Rapporterer i på ROI på SEO delen?

» Hvor mange rapporterer/eller modtager rapportering på SEO effekten?

Spørgsmål