32
Genom att studera på folkhögskolan får du en utbildning eller kurs som du har nytta av, antingen i dina fortsatta studier eller som en förberedelse för framtida jobb. Men det stannar inte där... Läs mer om folkhögskolorna i Värmland på sid 17 Studera mode i London Mars - September 2009 Ditt drömyrke blir verklighet och du får möjlighet att utveckla dina kreativa och skapande sidor. Frisörcentrums utbildning är godkänd av Sveriges Frisörföretagare, SFF och Handels. Studiestöd från CSN! Nya fräscha lokaler i Falun och Bromma. Läs mer om Frisörcentrums utbildningar på sid 31 Våga ta steget mot en ny framtid Tillhör du de tjejer och killar som drömmer om en karriär inom mode och design? Då är du inte ensam. Tjugofemåriga Stephanie Lenormand satsar allt för att nå dit hon vill. Målet är att arbeta på ett stort modehus. Läs mer om Stephanie och utbildningen på AIU London på sid 23 Så fixar du MVG Madelene Zander, lärare i engelska och psykologi på InfoKomps vuxen- utbildning, ger dig fem viktiga tips för att nå MVG när du studerar på nätet. De flesta tipsen kan du använda även vid studier på plats i klassrum. Läs mer om InfoKomp och om hur du också kan nå MVG, på sid 27 Gör din passion till ditt yrke Efter utbildningen till personlig tränare hos The Academy lever Niclas Schaub på sin passion för träning och hälsa. The Academy är en etablerad utbildningsorganisation vars utbildningar har kommit att väga tungt inom träning, kost och hälsa. Läs mer om Niclas och utbildningen på The Academy på sid 31 StudentumGuiden är fylld med information om massor av spännande utbildningar för att inspirera dig att ta steget mot något nytt. Att utbilda dig är en möjlighet att påverka ditt liv och därmed din framtid. Alla utbildningar på JENSEN education ger dig de viktigaste kunskaperna samtidigt som de bidrar till din personliga utveckling, oavsett om du har valt en KY-utbildning eller en komvuxkurs på distans. Läs mer om JENSEN på sid 12 och 26. Bli frisör på riktigt Välkommen till Värmland

Studentumguiden VT09

Embed Size (px)

DESCRIPTION

Studentum ger ut Studentumguiden, Sveriges största utbildningsguide i tryck. Studentumguiden ges ut två gånger per år, i en upplaga på 450 000 ex. Det är en lättöverskådlig och heltäckande ubildningsguide som innehåller inspirerande texter om samtliga utbildningstyper, något som välkomnas av både elever och utbildningsanordnare. Distribution sker i Stockholm, Göteborg och Malmö genom tidningen City, samt på gymnasieskolor och utbildningsmässor över hela landet via Studetums Studiestartsturné. Mer info på www.studentum.se

Citation preview

Page 1: Studentumguiden VT09

Genom att studera på folkhögskolan får du en utbildning eller kurs som du har nytta av, antingen i dina fortsatta studier eller som en förberedelse för framtida jobb. Men det stannar inte där...

Läs mer om folkhögskolorna i Värmland på sid 17

Studera mode i London

Mars - September 2009

Ditt drömyrke blir verklighet och du får möjlighet att utveckla dina kreativa och skapande sidor. Frisörcentrums utbildning är godkänd av Sveriges Frisörföretagare, SFF och Handels. Studiestöd från CSN! Nya fräscha lokaler i Falun och Bromma.

Läs mer om Frisörcentrums utbildningar på sid 31

Våga ta steget mot en ny framtid

Tillhör du de tjejer och killar som drömmer om en karriär inom mode och design? Då är du inte ensam. Tjugofemåriga Stephanie Lenormand satsar allt för att nå dit hon vill. Målet är att arbeta på ett stort modehus.

Läs mer om Stephanie och utbildningen på AIU London på sid 23

Så fi xar du MVG

Madelene Zander, lärare i engelska och psykologi på InfoKomps vuxen-utbildning, ger dig fem viktiga tips för att nå MVG när du studerar på nätet. De fl esta tipsen kan du använda även vid studier på plats i klassrum.

Läs mer om InfoKomp och om hur du också kan nå MVG, på sid 27

Gör din passion till ditt yrkeEfter utbildningen till personlig tränare hos The Academy lever Niclas Schaub på sin passion för träning och hälsa. The Academy är en etablerad utbildningsorganisation vars utbildningar har kommit att väga tungt inom träning, kost och hälsa.

Läs mer om Niclas och utbildningen på The Academy på sid 31

StudentumGuiden är fylld med information om massor av spännande utbildningar för att inspirera dig att ta steget mot något nytt. Att utbilda dig är en möjlighet att påverka ditt liv och därmed din framtid. Alla utbildningar på JENSEN education ger dig de viktigaste kunskaperna samtidigt som de bidrar till din personliga utveckling, oavsett om du har valt en KY-utbildning eller en komvuxkurs på distans. Läs mer om JENSEN på sid 12 och 26.

Bli frisör på riktigt

Välkommen till Värmland

Page 2: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning2 Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

- du måste vara över 20 år för att kunna komplettera kurser du saknar från grundskolan eller gymnasiet på Komvux- det fi nns även kortare yrkesutbildningar, så kallade påbyggnadsutbildningar inom till exempel ekonomi, data/IT, vård eller barn och fritid- avgiftsfria och studiemedelsberättigande - vill du veta mer om vuxenutbildning ska du vända dig till din egen kommun- hitta vuxenutbildning på www.komvuxutbildningar.se

- många yrkesutbildningar drivs av privata utbildningsföretag som ordnar kurser och utbildningar inom många områden och på olika nivåer- privata utbildningar har ofta någon form av kursavgift och man får oftast inte studiemedel från CSN, men det fi nns undantag- andra typer av yrkesutbildningar fi nns också via ex folkhögskolor vilka ofta är studiemedelsberättigande- antagningskraven samt ansökningsdatum varierar och ansökan skickas till respektive skola- hitta yrkesutbildningar på www.yrkesutbildningar.se

UNIVERSITET & HÖGSKOLA

KY-UTBILDNING

STUDIER UTOMLANDS

FOLKHÖGSKOLA

VUXENUTBILDNING

YRKESUTBILDNING

SID 4-7

- det fi nns ungefär 40 statliga universitet och högskolor i Sverige- man kan läsa antingen en hel utbildning (program) eller fristående kurser. Program är oftast 3-5 år långa, kurser kan vara allt från 5 till 20 veckor långa- antagning sker i huvudsak på betyg (minst grundläggande högskolebehörighet krävs) eller högskoleprovsresultat - avgiftsfria och studiemedelsberättigande- man söker till universitet/högskolor den 15 oktober och 15 april via www.studera.nu

- välj mellan en kortare språkkurs, en termin på universitet eller en hel utbildning utomlands- du kan åka på egen hand (free mover), genom ett utbytesprogram vid ett svenskt universitet eller ta hjälp av en utlandsstudie- eller språkreseförmedlare- språkkurser längre än 3 veckor inom Europa är studiemedelsberättigande. Om språket inte pratas i Europa får du studiemedel för språkstudier även utanför Europa- kontakta CSN för att få veta om skolan du vill studera på är CSN-berättigad- hitta utlandsstudier på www.plugga-utomlands.se och språkresor på www.sprakresa.se

- KY-utbildningarna är kostnadsfria och studiemedelsberättigande, är oftast 1-3 år långa och leder till en kvalifi cerad yrkesexamen- nära samarbete med näringslivet och andra utbildningsanordnare, som exempelvis högskolor. Är anpassade för att möta näringslivets behov på arbetskraft. - 1/3 av utbildningen består av arbetsplatsförlagda perioder, sk LIA.- ansökan görs till respektive KY-utbildare/skola, grundläggande högskolebehörighet krävs oftast, ibland även speciella förkunskaper- hitta en KY-utbildning som passar dig på www.kyutbildningar.se

- det fi nns 148 folkhögskolor i Sverige och ansökan görs till respektive folkhögskola- inte bunden till traditionella ämnen eller kursplaner. Arbetar ofta med temastudier och projektarbeten- även studieförberedande kurser, ofta kallade Allmän kurs, efter vilken man kan få grundläggande behörighet för högskolestudier- fi nns inom en mängd områden, allt ifrån dans och konst till vård och pedagogik- oftast avgiftsfria och studiemedelsberättigande

SID 8-15

SID 16-20

SID 21-25

SID 26-27

SID 28-31

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

joachimVarför plugga utomlands?Jag ville förbättra mina språk-kunskaper, träffa nya intressanta människor och få ett miljöombyte. En utlandserfarenhet har också väldigt stor konkurrensfördel när man söker jobb, vilket jag redan har fått bekräftat.

Vad är det bästa med att läsa utomlands?Man växer otroligt mycket som person och upptäcker dolda talanger som man inte tror man hade, då man måste klara sig själv. Man lär sig om andra kulturer och lär känna nya personer. Det är en erfarenhet som jag kommer ta med mig livet ut och jag skulle ångra mig om jag inte hade fått denna möjlighet.

Har du några tips till den som ska plugga utomlands? Vänta inte med beslutet om att studera utomlands, utan gör det så fort som möjligt innan det blir för sent. Se till att åka ensam och inte med dina studiekompisar. Då växer man mer som människa och har lättare att få kontakt med nya människor. De andra utbytesstudenterna är lika nervösa och förväntansfulla som du är. Se till att tiden utomlands är en möjlighet till någonting och inte en svår utmaning. Våga prata det språk du vill lära dig från första dagen, då lär du dig allra mest.

Varför folkhögskola?Jag ville fördjupa mina praktiska och teoretiska kunskaper inom mitt musicerande och då tyckte jag att folkhögskola verkade vara det lämpligaste alternativet.

Hur är det att studera på folkhögskola? Att studera på folkhögskola är inspirerande och givande både musikaliskt och personligt. Det som jag tycker om mest är den kreativa kraften som fi nns hos elever och lärare, viljan att tillsammans lära sig och utforska nya områden. Där själva processen är det viktiga och inte det färdiga materialet.

Det är en stimulerande miljö både studiemässigt och socialt. Det sociala är minst lika viktigt och utvecklande som mitt musicerande, och ibland önskar jag att tiden var längre för det är svårt att hinna med allt som jag vill på ett dygn.

Några tips till den som funderar på folkhögskola?Välj folkhögskola! Jag tror inte du hittar en bättre plats att upptäcka och utveckla saker om dig själv. Det är ett grymt bra tillfälle att knyta massa nya och bra kontakter. Jag ångrar inte en dag att jag sökte till folkhögskolan.

erikVarför KY-utbildning?Att läsa en KY-utbildning kändes som ett ganska självklart val eftersom det är en verklighets-förankrad utbildning som är utformad efter det marknaden efterfrågar, med föreläsare direkt från näringslivet. Du får grymma verktyg i handen som gör att du kombinerat med de färska kunskaperna alltid är "up to date". Du börjar redan i skolan att knyta kontakter när du får jobba med och mot företag.

Vad är det bästa med att läsa en KY-utbildning? Det absolut bästa med KY är LIA:n och kontakterna du får redan under skolgången. Att praktisera de saker man lärt sig istället för att bara sitta med näsan i böckerna gör att man får en extra morot och hela tiden vill utvecklas då man ser resultaten ganska snabbt. Genom föreläsarna börjar man knyta kontakter och redan där bilda sig ett eget nätverk vilket är viktigt när man kommer ut i arbetslivet.

Vilka tips har du till den som ska välja utbildning?Den här utbildningsdjungeln gör att det blir jättesvårt att välja. Men mitt tips är att följa ditt hjärta och gör något du brinner för. Du måste våga för att vinna!

jenniferVarför yrkesutbildning?Visst var det tufft att hoppa på en privat yrkesutbildning till frisör som dessutom kostade en hel del, men jag visste vad jag ville bli och då satsade jag på det till 100%.

Vad är det bästa med att läsa en yrkesutbildning?Det bästa är att man pluggar och utbildar sig till något som man verkligen vill bli, och dessutom är det lätt att få jobb efteråt.

Tips till den som ska gå en yrkesutbildning?Mitt bästa tips är att man ska tänka igenom sitt liv och vad man vill göra med det. Ett arbete ska vara något som man tycker är roligt att gå till, varje dag! Ställ dig frågor som: Vad vill jag bli? Var kan jag utvecklas mest? Vill jag jobba ensam, eller med andra människor? Valet till rätt yrkesutbildning är ett stort och svårt val, men för mig var det självklart att bli frisör.

Det bästa med att vara student?Det bästa med att vara student är att man får utvecklas och lära sig nya saker i livet. Exempelvis att klara sig på studielån. Man måste tänka till och tvingas bli mer ekonomisk. Det är ju jätte- bra erfarenheter man får med sig inför "vuxenlivet".

martinaVarför universitet/högskola?Av någon anledning var det som om det redan var bestämt åt mig. Jag visste att jag ville plugga på KTH. Jag ville ha en gedigen och kvalifi cerad utbildning på högsta nivå.

Vad är det bästa med högskoleutbildning? Friheten och att ständigt utmana sig själv. Det mest inspirerande är att man ganska snabbt konstaterar att man klarar av att lösa mycket svårare problem än man först trodde. På högskolan eller universitetet samarbetar man även väldigt mycket i olika grupprojekt där man lär sig mycket om sig själv samt hur det är att jobba med ett svårlöst problem. Man inser hur viktigt det är med gruppdynamik, EQ samt social kompetens i allmänhet. Man måste kunna ta åt sig andra människors kunskap och göra den till sin egen.

Har du några tips till den som ska börja studera? Fundera och läs på så mycket du kan om den utbildning du ska gå så att du vet hur du ska få ut mest av din utbildning. Det ger dig ett oerhört försprång när du ska ut på arbetsmarknaden. Detta kan handla om allt ifrån att välja rätt valfria kurser till att ha ett meningsfullt studieuppehåll eller plugga ett tag utomlands.

Varför vuxenutbildning? Jag ville läsa upp ett par betyg från gymnasiet samt läsa några kurser som inte ingick i det program jag läste på gymnasiet.

Vad är det bästa med att läsa en vuxenutbildning?Det bästa med att välja att läsa gymnasiala kurser via vuxenutbildning är att det oftast fi nns möjlighet att välja mellan lektioner i klassrum och distansutbildningar. För mig var det perfekt att kunna kombinera jobb med mina studier, jag valde att kombinera några kurser med lärarledda lektioner och några på distans.

Har du några tips till den som ska börja studera? Du bör vara helt säker på att du verkligen vill studera, du behöver ha bra självdisciplin och bra motivation. Allt blir lättare om du har ett mål med dina studier.

Vad är det bästa med att vara student? Det bästa med att vara student är nog friheten, att man kan välja lite när och var man vill studera. Framförallt om man studerar på distans, då kan man välja om man vill jobba samtidigt.

daniel sofi e

Page 3: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 3Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Avsändare: Studentum ABTorstenssonsgatan 4, 11456 StockholmTelefon: 08-509 106 00 Fax: 08-509 106 99www.studentum.se [email protected]

Ställ dig frågor som: Vad är jag intresserad av? Vad tycker jag är roligt? Vad är mitt mål? Var vill jag vara om fem år? Vilka är mina bra egenskaper som jag skulle kunna ha nytta av på en framtida arbetsplats?

Trivs du bäst i en stad nära havet? Uppskattar du att bo nära familj och vänner? Eller ser du fram emot att fl ytta till andra sidan Sverige eller kanske till och med att fl ytta utomlands? Vill du bo i en studentstad med gamla traditioner eller i en ung studentstad med utvecklingsmöjligheter? Dessa är frågor du kan ställa för att göra sökfältet smalare.

Det fi nns olika typer av utbildningar och någon av dem kanske passar dig bättre. På vänster sida kan du läsa om vad som representerar de olika utbildningstyperna och vilken av dem som passar dig bäst.

Med mer kött på benen kan du lättare göra ett bra val. Samla därför information om olika utbildningar, yrken och branscher. Till din hjälp fi nns vår hemsida Studentum.se, där vi samlat information om tusentals utbildningar världen över, så att du på ett enkelt sätt ska kunna hitta en utbildning som passar just dig.

På Studentum.se kan du även läsa tidigare elevers skolkomm-entarer, enkelt räkna ut ditt gymnasiesnittbetyg, delta i disk-ussionsforum, beställa hem information om olika utbildningar, blogga om din utbildning och ställa frågor om studier.

När du väl har bestämt dig för vilken utbildning som passar dina krav och intressen bäst, så är det bara att skicka in din ansökan. Ansökningsdatum och tillvägagångssätt skiljer sig beroende på vilken typ av utbildning du väljer. Kontakta skolan för att få information om ansökan och datum. Vi på Studentum önskar dig lycka till!

Jag tror inte det undgått någon att fi nanskrisen drabbat Sverige och att vi nu är i en lågkonjunktur. Lågkonjunkturer leder ofta till att fl er väljer att studera och det har vi verkligen märkt på Studentum! Studentum.se – Sveriges största söktjänst för utbildning – har aldrig tidigare haft så många studiesugna besökare som nu och många lärosäten runt om i Sverige har rapporterat om större söktryck än vanligt.

Finanskris i all ära, men jag tycker att utbildning alltid är viktigt, vare sig det råder hög- eller lågkonjunktur. Läget på arbetsmarknaden kommer att se annorlunda ut när du är färdig med din utbildning, så låt inte fi nanskrisen avgöra vilken utbildning du väljer. Det viktigaste är att du brinner för det du planerar att studera. Att utbilda sig handlar om mer än om att få ett visst jobb efteråt. Det handlar om att förverkliga sig själv, att utvecklas som människa och att forma sin framtid. Allt du lär dig, och allt du är med om, berikar dig och ditt liv i vad du än väljer att ta dig för efter examen. När du studerar något som verkligen intresserar dig så kommer du engagera dig mer i dina studier, vilket gör studietiden ännu mer utvecklande. Om du brinner för det du studerar är därför chansen mycket större att du kommer att lyckas i din framtida karriär än om du väljer ett ”säkert” utbildningsalternativ som du inte är lika intresserad av.

Studietiden blir det du gör den till. I artikeln här bredvid har vi samlat några bra tips på vad du kan göra för att få ut så mycket som möjligt av din studietid. Mitt egna tips är: Engagera dig! När jag var student engagerade jag mig i allt studentlivet hade att erbjuda; studentkåren, studenttidningen, studentradion, arbetsmarknadsdagen, institutions-föreningen, studentpuben, internationella utskottet, nollningen osv osv. På så vis fi ck jag prova på allt jag lärde mig i klassrummet, plus ganska mycket mer. Nu efteråt kan jag undra hur jag orkade eller hann med allt, men jag ångrar ingenting! Det jag lärde mig då är kunskaper som idag är minst lika värdefulla för mig, som de jag fi ck innanför skolans väggar. Så om du har bestämt dig för att börja plugga - Grattis! Det är mycket troligt att din studietid kommer att bli den roligaste och mest spännande tiden i ditt liv.

Allt som återstår är att hitta en utbildning som passar just dig. Och det är just där Studentum kommer in i bilden - vi hjälper dig att hitta rätt. På vår hemsida Studentum.se hittar du över 6500 utbildningar och några av dem kan du läsa om här i Studentumguiden. Så vänd blad och låt dig inspireras. Jag vågar nästan lova att du kommer hitta något som just du brinner för!

Lycka till!

Lina ErikssonInformationschef Studentum.se

Ps. Om du har några synpunkter, tips eller idéer på information som du saknar i tidningen så hör av dig till oss; [email protected]. Om du som utbildningsanordnare skulle vilja medverka i höstens upplaga av Studentumguiden, är du välkommen att höra av dig till Channa Hirsch; [email protected].

Satsa på det du brinner för

Foto

: Sim

on

Gus

tafs

son

Hitta rätt utbildning - 5 steg till din drömutbildning

FOLKHÖGSKOLA

VUXENUTBILDNING

SID 16-20

SID 21-25

SID 26-27

SID 28-31

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Så du har bestämt dig för att plugga? Bra där! Att ta beslutet om att börja plugga är svårt. Och det kan vara ännu svårare att faktiskt bestämma sig för vad man ska studera. För att göra det lite krångligare måste du även tänka på vad som komma skall. Vad händer när din utbildning är klar? Då vill du kanske få ett jobb som är relaterat till den utbildning du läst. Det är i dagens tider inte något som gör sig självt utan det ställer höga krav på dig som person, dina erfarenheter, din utbildning och din nyvunna kompetens. Till höger hittar du några tips för hur du maximerar din studietid och gör dig oemotståndlig för kommande arbetsgivare.

- bli oemotståndlig på arbetsmarknaden

Under din utbildning kommer det garanterat att uppstå tillfällen där du får chansen att socialisera med branschfolk, lektorer, lärare och potentiella arbetsgivare. Ta varje chans du får att lära känna nya människor och på så sätt skapa ett brett nätverk.

Alla erfarenheter är bra erfarenheter. Ett extrajobb, ett ideellt arbete eller en praktikplats visar på engagemang. Ett engagemang som slår högt, ger extra klirr i studentkassan och som samtidigt ger dig arbetslivserfarenhet.

Maximera studietiden

Foto

: Sim

on

Gus

tafs

son

Linda OhlssonAccount Manager

Johanna Claesson, Manager International Markets

Channa Hirsch, Key Account Manager

Susanne Hansson Skribent

Lina ErikssonInformationschef, Grafi sk Formgivning

LEDARE

Teamet bakom Studentumguiden våren 2009

Text: Susanne Hansson

För några veckor sedan kunde man läsa om hur vi svenskar borde bli mer amerikaniserade – alltså vara mer stolta över det vi gör. Nu när du ska ut och mingla bland företag, gästföreläsare och kårfolk, se då till att våga vara stolt över det du åstadkommit. Ta och presentera dig själv för en potentiell arbetsgivare och berätta att du fi nns. Man vet aldrig vart det kan ta dig när studietiden är över.

Att ha spetskompetens inom ditt utbildningsområde är en konkurrens-kraft. Se till att du har den kompetens som efterfrågas inom just din bransch.

Page 4: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning4

UNIVERSITET/HÖGSKOLAHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Lärarutbildningen vid Umeå universitet ger följande program: Lärarprogrammet, med inrikt- ningarna: verksamhet antingen i förskola, fritidshem, grundskola, gymnasium eller vuxenutbildning. Specialpedagogprogram, speciallärarprogram (påbyggnadsprogram). Studie- och yrkesvägledar- programmet (distans- och campusutbildning). Mer information: www.educ.umu.se

Läs om Helena på www.umu.se/utbildningOm du vill veta hur det är att studera på Umeå School of Education vid Umeå universitet

Namn: Helena PerssonÅlder: 25 årStuderar: Fritidspedagog-/lärarprogrammet, grundskolans tidigare årKommer från: KarlstadBor: På ÅlidhemMer: Domare i volleyboll

Joakim 34, har bott i Lund större delen av sitt vuxna liv. Han är redan utbildad sjukgymnast och det var hans stora intresse för manuell medicin som öppnade upp för kiropraktiken. Anna Robertsdotter, 24 flyttade från Los i Hälsingland till Stockholm för att läsa på Kiropraktorhögskolan. Ett steg som var hur lätt som helst att ta.

- Efter att ha gått på massagekurser på Bosön kände jag behovet av mer kunskap och fler alternativ för att på bästa sätt kunna hjälpa dem med muskulära problem. Att jag själv blivit hjälpt av en kiropraktor vid ett flertal tillfällen, förenklade valet ytterligare, säger Anna och fortsätter.- Genom att jag bara läste naturvet-enskapsprogrammet på gymnasiet kändes det viktigt att hitta en bra men bred yrkesutbildning som gen-erar jobb.

- Jag funderade ett tag på utbild-ningen i Odense men den passade inte till 100 procent med vad jag var ute efter. Jag är mycket tacksam

Kiropraktor – en bristvara på dagens arbetsmarknad

idag för att jag fått upp ögonen för hur otroligt kul och stimulerande det är med kiropraktisk teori, säger Joakim.

Höga krav på givande utbildning

Skandinaviska Kiropraktor-högskolan har en lång bakgrund inom manuell medicin. Yrket kräver både en praktisk och teoretisk kunskap, något som den femåriga utbildningen givetvis tar fasta på. Under de första åren deltar du i en givande teoretisk undervisning medan du under det sista året tillbringar allt mer tid på skolans patientklinik. En praktikperiod vävs även in under det fjärde och femte året.

Utbildade kiropraktorer är en stor bristvara på de flesta håll i Sverige och trenden kommer att hålla i sig. Eftersom kiropraktorer tenderar att vara näst intill opåverkbara vid konjunktursvängningar be-höver Skandinaviska Kiropraktor-högskolans studenter inte oroa sig för sin framtid. Nya forskningsrön

Från Los och Lund till landets huvudstad. visar även på en ökad acceptans av kiropraktik inom den offentliga sjukvården, något som kommer leda till ytterligare arbetstillfällen i fram-tiden. (Källa: Saco)

Efter utbildningen är det många som startar egna kliniker. Och det är precis vad Joakim kommer att satsa på.

- Jag har inte undersökt möjlig-heterna till anställning ännu då det är vanligt att man öppnar en egen klinik. Jag kommer definitivt driva min egen privata klinik i framtiden, kanske i kombination med mitt nuvarande deltidsarbete som sjukgymnast på SATS Rehab. Jag har också lovat min blivande fru, som får stå ut med att jag ständigt har näsan i en bok, att flytta till något större, skrattar Joakim.

Anna går i andra tankar. Hennes bild av framtiden skiljer sig från Joakims.

- Anledningen till varför jag valde att studera kiropraktik var för att jag visste om den stora möjligheten att arbeta med idrottsskador samt att möjligheten till att arbeta internationellt är så stor.

- Drömmen är att skapa en stor mottagning med ett specialiserat team. Här ska andra yrkesgrupper samlas under samma tak så att patienten får den allra bästa vården för led- eller muskelbesvär.

Var i landet Anna och Joakims framtida kliniker poppar upp och om det blir någon flytt från landets huvudstad tillbaka till Los och Lund är ännu oviss. Det återstår att se. Något som är säkert är att de funnit den konkurrenskraftiga yrkesutbildning de båda letade efter.

Fakta Kiropraktorutbildningen

• 5-årigutbildning• Teoriochpraktikvarvasunderutbildningen• Ledertilllegitimeradkiropraktor• Framtidsyrkesomegenelleranställd• www.kiropraktik.edu

”Möjligheten till att arbeta internationellt

är stor”

Joakim och Anna har funnit den konkurrenskraftiga utbildning de båda letade efter.

Page 5: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 5Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

UNIVERSITET/HÖGSKOLA

Linas tidigare studier utomlands väckte hennes intresse för inter-nationella relationer men när ut-landsstudierna blev för kostsamma sökte hon sig tillbaka mot hemsta-den Stockholm.

- Anledningen till att jag ville fortsätta studera var för att jag gillar att förstå saker och ting. Och så vill jag vara med och bestämma, säger Lina och fortsätter: - När jag kom tillbaka till Stockholm, kontaktade jag ett par institutioner som jag var intresserad att studera vid. Jag blev bäst bemött av Ekonomisk-historiska institutionen och nu, två år senare, är jag fortfarande kvar.

Vid Ekonomisk-historiska institu-tionen undervisas och forskas det i både ekonomisk historia och internationella relationer. Undervisningen i ekonomisk historia ger dig en kronologisk överblick av hur samhället och ekonomin utvecklats från medeltid till idag.

Kurserna i internationella relationer vidrör dåtida såväl som aktuella händelser inom globalisering, internationella konfl ikter samt fred.- Kursutbudet passar alla som tycker det är spännande med internationella frågor, allt från bistånd till kärnvapen. Man behöver egentligen inte läsa någonting man inte vill, utan bara det som man verkligen är intresserad av, säger Lina.

För dig som inte vill sätta ihop din egen masterutbildning fi nns självklart färdiga program att välja bland. Ekonomisk-historiska institutionens lärare kommer alla från olika discipliner för att bedriva forskning inom många olika områden. Detta ger dig som student stora möjligheter att hitta en erfaren handledare med kunskaper inom det område du väljer att fördjupa dig inom. Den goda kontakten lärare och

studenter emellan gör att den hierarkiska känsla, som andra institutioner inger, nästan inte existerar på Ekonomisk-historiska institutionen.

Frågan är vilka karriärmöjligheter som fi nns efter avlagd examen? - Bortsett från forskning fi nns det möjlighet att arbeta för statliga myndigheter, NGOs eller internationella organisationer. Beroende på hur världen förändras kan jag tänka mig att även större företag kan behöva oss, om de till exempel vill veta riskerna av att investera i ett politiskt instabilt eller underutvecklat land.

Det råder ju ingen tvekan om att en utbildning vid den Ekonomisk-historiska institutionen ger en stabil grund inför kommande arbetsliv. Men var ser Lina sig själv om fem år? - Om fem år har jag förhoppningsvis lämnat institutionen och arbetar med liknande uppgifter. Drömjobbet är som analytiker på SÄPO med den enkla anledningen att det är Sveriges säkerhetspolitiska maktcentra, säger hon och fortsätter:- En master i internationella

relationer ger en bra akademisk plattform för att arbeta med internationellt politiska frågor.

Jag frågar Lina om hennes fem bästa tips till blivande studenter vid Ekonomisk-historiska institu-tionen. Lina understryker att det endast behövs tre:• Läsalllitteratur.• Följinstruktionernasomges.• Starta en studiegruppmed 1-3andra i klassen.- Det är märkligt hur pass få studenter som gör detta, avslutar hon.

”Jag vill vara med och bestämma”

Ekonomisk-historiska institutionen vid Stockholms universitet är en medelstor institution, där du som student har lätt att överblicka dina studier från grundnivå fram till och med forskarnivå. Lina har valt att läsa en masterutbildning i form av fristående kurser. På grund av institutionens fl exibilitet, kan hon i sommar läsa vissa kurser för att under hösten få möjligheten att paddlaiMalawi.

- Min pojkvän och jag ska försöka paddla runt den nästan 130 mil långa Malawisjön i tre månader.Vi har köpt en ihopfällbar kajak från USA som vi sedan fl yger ner tillsammans med all utrustning i från Sverige. Vi har aldrig gjort någonting liknande och gillar utmaningen, säger hon och ler.

Lina Grip fi ck upp ögonen för internationella relationer efter en sex månader lång vistelse i Afrika.

Merinfopåwww.ekohist.su.se."En master i internationella

relationer ger en bra akademisk plattform

för att arbeta med internationellt

politiska frågor."

Sex månader i Afrika fi ck Lina Grip på rätt spår. Med en ny-funnen insikt om hur u-länder faktiskt har det, valde hon att börja studera vid Ekonomisk-historiska institutionen (EH) på Stockholm universitet. Idag läser hon en masterutbildning med inriktning internationella relationer och med siktet in-ställt på SÄPO.Text: Susanne Hansson

RÖD

Sitter du bara och ugglar?

ekonomihögskolan

Skaffa dig ett försprång istället! Vill du gå långt är en utbildning på

Ekonomihögskolan vid Växjö universitet

en bra start.Ta chansen och skaffa dig ett försprång till framtiden,

oavsett om det blir låg- eller högkonjunktur.

Mer information hittar du på: www.vxu.se/ekonomiSluta häcka och anmäl dig till någon av höstens ekonomiutbildningar!

Page 6: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning6

UNIVERSITET/HÖGSKOLAHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Tycker du några av dessa ämnen är spännande kan du välja bland SLU Alnarps åtta utbildnings-program. Utbildningar du bara hittar på SLU.

Trädgårds-ingenjörDesign

Trädgårds-ingenjörOdling

Trädgårds-ingenjörMarknad

Lantmästare

Landsbygds-entreprenör

Landskaps-arkitekt

Landskaps-ingenjör

Hortonom

affärs-ledarskap

agroturism

ekonomiidé-utveckling

miljö-management

företagande

landskaps-analys

planering

ekologiväxt-kunskap

design

formlära

odlings-teknik

marknads-föring

teknikdrifts-ekonomi

företags-ledning

animalie-produktion

växt-biologi

trädgårds-historia

formlärahortikultur

design

marklära

växt-biologi

planering kemi

hortikultur

odling

marklära

hortikultur

marklära

kvalitetväxt-biologi

företags-ekonomi

konsument-beteende

kemi

växtskydd

genetikbotanik

växt-förädling

ekonomi

ekonomi

landskaps-management

trädgårds-historia

gräskurs

landskaps-vård

vatten-byggnad

www.slu.se

kreation.se

Alla beslut vi fattar sker på olika grunder. Att välja utbildning är kanske ett av livets viktigaste val. Vi vet att det är svårt, och vi vet att det fi nns mycket att välja mellan. Därför ska du inte låta slumpen styra ditt val. Vårt programtest hjälper dig att välja rätt! Matcha dina drömmar, egenskaper och intres-sen med rätt utbildning. Om du satsar 1 minut på vårt test kan du få ditt livs jackpot. Använd vårt smarta programtest på:

www.bbs.hik.se/dittbeslut

Låt inte slumpen styra ditt val!

Språkvetarprogrammet www.moderna.uu.se/sprakvetarprogrammet

På Studentum.se finner du svar på dina frågor om utbildning?Hur blir jag mäklare? Hej, jag undrar vilken utbildning man ska gå för att kunna bli mäklare? Måste man välja något speciellt gymnasiprogram för att kunna söka in sen? Mvh, Emelie

Svar: För att bli registrerad fastighetsmäklare måste man ha godkänd utbildning från högskola/universitet som är på 120 eller 180 högskolepoäng, dvs 2-3 års heltidsstudier. För att komma in på Fastighetsmäklarprogrammet krävs utöver grundläggande behörighet även Matematik B och Samhälls-kunskap A. Dessa ämnen går oftast att välja till som valbara kurser under din gymnasieutbildning.

Vad är skillnaden mellan KY-poäng och högskolepoäng?Hej, är KY-poäng samma som hög-skolepoäng? Vad är skillnaden? Hur långt är 180 hp? Mvh, Oskar

Svar: KY-poäng räknas i antal veck-or, där en vecka motsvarar en KY-poäng. 40-45 KY-poäng motsvarar ett läsår och en KY-utbildning på 80-90 KY-poäng motsvarar 2 års studier.

Högskolepoäng räknas på likande sätt där ett studieår också är 40 veckor, men ger 60 högskolepoäng när du studerar på heltid. En kan-didatexamen är 3 år och ger dig 180 högskolepoäng.

Har du en fråga om utbildning? Maila din fråga till [email protected]. Tidigare frågor och svar finns på www.studentum.se/faq.

Diskutera utbildning med tusentals andra nuvarande och blivande studenter i Sveriges störta forum för utbildning; www.studentum.se/forum. Eller ställ dina frågor direkt till skolorna i våra skolforum.

Var med i kampen om att bli Månadens Studentbloggare! Du som bäst inspirerar andra till att plugga vidare, vinner ett presentkort från Akademibokhandeln, värt 500 kr. Vinnare utses varje månad. Registrera din blogg på www.studentum.se/blog.

För att hjälpa blivande studenter att välja rätt skola, samlar vi på Studentum.se in skolrecensioner från nuvarande studenter. Läs vad tidigare elever sagt om skolan du funderar att söka till. Om du pluggar redan idag, gör din röst hörd- betygsätt din skola!

Nyfiken på fortsatta studier

Vad krävs för att få plugga på högskola?Hej, jag undrar vad grundläggande behörighet innebär? Mvh, Linda

Svar: Grundläggande behörighet krävs för all svensk högskoleut-bildning. Grundläggande behörighet innebär slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gym-nasieskolan, eller samlat betygs-dokument från komvux, med lägst betyget Godkänd i kurser som mots-varar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program. Du kan också få ett intyg om grundläggande behörighet från folkhögskoleutbildn-ing med styrkt behörighet i samtliga kärnämnen.

Page 7: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 7Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

UNIVERSITET/HÖGSKOLA

Språkvetarprogrammet www.moderna.uu.se/sprakvetarprogrammet

Om det är språket som gör oss till människor, hur mycket människa är jag?

Tim läser en elkraftingenjörsutbild-ning med Co-op, på Högskolan Väst. Hans utbildningsval var enkelt. Läs en utbildning som erbjuder stimul-erande arbetsuppgifter inom en expanderande bransch med goda anställningsmöjligheter.

- Jag utbildar mig för en väldigt expansiv bransch. Stabila företag som ABB, Siemens, Vattenfall, EON anställer många just nu och utbudet av möjligheter och chanserna till en lokal såväl som en global karriär är stora. Med expansiv menar jag att en rad faktorer som t.ex. klimatfrågan och energikrisen har börjat utmynna i enorma investeringar för att ställa om infrastrukturen och förbättra den. Vi ser ju för varje dag hur vi kommer allt närmare ett helt nytt energisamhälle.

Energiområdet – ett oprioriterat utbildningsområde

Energiområdet har, enligt Tim, varit ett relativt oprioriterat utbildnings-alternativ bland studenter under en längre tid; vilket har resulterat i att framförallt kunnandet inom elkraft och energiinfrastruktur blivit lidande. Detta, i kombination med hög medelålder inom branschen samt stora investeringsplaner, har resulterat i en fl askhals.

Högskolan Väst erbjuder en unik elkraftutbildning på högskolenivå i Sverige. Utbildningens kvalitet och verklighetsförankring sätts i främsta rummet och närheten till studenterna märks. Här fi nner du dynamiska arbetsformer samt ett intensivt samarbete med regionens näringsliv. År 2008 belönades Högskolan Väst av Teknikföretagen

då en av högskolans ingenjörsutbild-ningar fi ck pris som bästa teknik-utbildning i Sverige.

Co-op – betalda arbetsperioder

Elkraftingenjörutbildningen ger dig god inblick i hur du överför, pro-ducerar och distribuerar elenergi. Det är ett unikt program som om-fattar datorstödd beräkning och dok-umentation, elsäkerhet och projekt-ledning.

- Slutför man utbildningen så har man med största sannolikhet ett jobberbjudande från den praktikplats man praktiserat på. Annars fi nns det gott om andra jobbmöjligheter. Jag arbetar förhoppningsvis som specialist inom något elkrafttekniskt område om ett par år då jag har lite mer erfarenhet och kunskap.

Väljer du att studera utbildningen med inriktning Co-op innebär det att du får möjlighet att kombi-nera dina studier med betalda arbetsplatsförlagda perioder. Result-atet blir att du vid din examen bär med dig nära ett års arbetslivs-erfarenhet. Arbetskraftsbehovet är så stort att många av skolans lärare till och med sponsras av näringslivet och jobbgarantin efter utbildningen är nära hundraprocentig.

- Utbildningen karaktäriseras av drivna och engagerade lärare som i kontakt med näringslivet strävar efter att skapa en utbildning som motsvarar behoven på arbetsmark-naden. Det växande behovet av elkraftingenjörer resulterar i att ett stort antal arbeten väntar på elnäts-bolag, installationsföretag, konsult-fi rmor eller inom större industrier. Karriärvägarna är oändligt många.

Vill du läsa mer om elkraftingenjörs-utbildningen med Co-op eller vill veta mer om Högskolan Väst, besök www.hv.se.

Karriärklättring inom en expansiv branschDagsaktuella debattfrågor är energi och klimat. Över hela världen samlas makthavare för att hitta lösningar på en förfallande värld. Hinner vi vända den nedåtgående kurvan innan det är för sent? En kille som utbildar sig för att motverka problemen är Tim Sidemark, 27.

”Utbildningen karaktäriseras av drivna och engagerade lärare”

Text: Susanne Hansson

Page 8: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning8

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNINGHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

- Jag har sedan tidigare en utbildning inom vården och har arbetat som undersköterska. Mitt stora intresse för administration och att jag såg ett ökat behov av administratörer inom just vården, gjorde det naturligt att hoppa på den här utbildningen.

Centrum Vux i Haninge har ett gott rykte. Varje år passerar hundratals nyfi kna studenter genom skolans

”Jag vill effektivisera och förbättra sjukvården”Jenny Dahlström hade länge funderat på att utveckla sig inom vården. När hon såg ett administrativt behov, tog hon steget. Att hoppa på KY-utbildningen hälso- och sjukvårdsadministration på Centrum Vux i Haninge var helt rätt beslut.

Text: Susanne Hansson

dörrar där alla sökt sig till någon av de tre KY-utbildningar eller påbyggnadsutbildningar som skolan erbjuder.

- Jag blev rekommenderad att söka till Centrum Vux av den administrativa chefen på mitt förra jobb eftersom jag uttryckt en önskan om yrkesmässig utveckling och vidareutbildning. När jag kollade närmare på skolan såg det verkligen lovande ut.

Jenny har en varierad erfarenhet av studier på hög nivå. Hon har bland annat läst kurser i svenska och journalistik på Södertörns högskola och sociologi på Uppsala universitet.

- Den största skillnaden, enligt mig, är att en kvalifi cerad yrkes-utbildning gör att allt du lär dig i teorin kan du direkt applicera på verkliga situationer. Varje termin har man längre praktikperioder, så kallade LIA, lärande i arbete. Möjligheten att påverka utformningen av utbildningen är en annan stor och betydande skillnad

mellan de två utbildningstyperna.

En utbildning för livetAtt utbilda sig inom hälso- och sjukvård är att bokstavligt utbilda sig för livet. KY-utbildningen hälso- och sjukvårdsadministration riktar sig till dig som vill arbeta som administratör inom hälso- och sjukvård i såväl offentlig som privat regi.

Det breda utbudet och variationen av kurser under utbildningen gör att det fi nns stora möjlig-heter till variation även på arbets-marknaden. De olika yrkes-rollerna sträcker sig allt ifrån hälso- och sjukvårdsadministratör och samordnare inom ekonomi till personalfrågor och IT inom sjukvården, läkemedelsindustrin och på försäkringskassan.

Män sökesEtt bekant problem inom vårdsektorn är bristen på män. Och även inom en mer administrativ utbildning som denna, lyser männen med sin frånvaro.

- Vi är endast kvinnor i vår klass vilket inte förvånar mig alls eftersom det är inom ett kvinnodominerande yrke vi utbildar oss. Men Centrum Vux uppmuntrar verkligen fl er män att söka utbildningen och att se den framtida potential som fi nns inom yrket.

Att göra som Jenny gjort, att gå från en vårdutbildning till en annan, är ett mycket smart drag. - Eftersom jag tidigare jobbat inom sjukvården och kan systemet har jag stor nytta av min nuvarande utbildning i kombination med

tidigare erfarenheter. Jag har sett vad som fungerar och inte fungerar på olika arbetsplatser och min förhoppning med utbildningen är att kunna bidra med en förändring.

- Min dröm är att jag får fortsätta jobba med olika typer av människor och att jag någon gång får arbeta med utvecklingsfrågor och effektivi-sering inom hälso- och sjukvårdsom-rådet. Det är ett område jag verkli-gen tycker är intressant!

För mer information om Centrum Vux,besökwww.centrumvux.se.

"Den största skillnaden, enligt mig, är att en kvalifi cerad yrkesutbildning gör att allt du lär dig i teorin kan du

direkt applicera på verkliga situationer."

Från vänster: Jenny Dahlström tillsammans med studiekamraterna på Centrum Vux; Emma Söderberg, Louise Isberg Sundberg, Josefi n Eriksson, Madelaine Väfors och Andreas Hellstedt Stenkel. Två studerande från vardera Affärsutveckling i detaljhandeln, Hälso- och sjukvårdsadministration och Storstadsturism. Alla blir färdiga till sommaren och med jobb som väntar.

Sol & BiobränsleSolenergitekniker

Boka

i tid!

HÄRNÖSAND Tel 0611–34 86 03

INBJUDAN

VÄRLDENbehöver dig...SÖK

Anmäl dig senast 15 april

Utbildningen till solenergitekniker är den enda i sitt slag i Sverige och du blir pionjär i en spännande och växande bransch. Under två år får du breda energikunskaper och kan sedan arbeta både praktiskt och teoretiskt med installation av nya energisystem.

Kraft & värme Drifttekniker

Heta Utbildningar i Härnösand ger digengagerade lärare och mycket praktiskt lärande. www.hetautbildningar.se

Under utbildningen fårdu en egen laptop. Härnösand är en perfekt studiestad med bostadsgaranti!

+Som drifttekniker är du en nyckelper-son när det gäller att övervaka, driva och underhålla energiproducerande anläggningar. Dessa anläggningar styrs i dag uteslutande utifrån ekono-miska och miljömässiga krav.

Sveriges elanläggningar utvecklas nu för att bli effektivare och för att klaraframtidens lag- och miljökrav. I det arbetet behövs både nu och i fram-tiden kompetenta tekniker som kan hantera modern teknik och som kan utvecklas med jobbet.

Mer info hittar du på vår webbwww.hetautbildningar.se

Elkraft Elkrafttekniker

Page 9: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 9Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNING

Thomas Bisenius är på många sätt en typisk representant för lärarna på skolan. Han har gedigen yrkeserfarenhet och undervisar på ekonomiutbildningarna utifrån både teori och praktik. Detta har gett resultat.

- Hittills har alla som gått något av de tre ekonomiprogrammen och som velat arbeta direkt efteråt, fått arbete när de gått ut. Inriktningen på pedagogiken i skolan är praktisk och våra studenter arbetar ofta i skarpa projekt som görs åt våra samarbetspartners i näringslivet. Jag har själv 35 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring och försäljning, en nödvändig arbetslivserfarenhet

Engagemang och kunnande på Nackademin YrkeshögskolaEngagerade lärare och motiverade studenter är vardag på Nackademin Yrkeshögskola. Nära kontakter med näringslivet, mycket praktik och en lärarkår med både relevant utbildning och yrkeserfarenhet ger dig ett försprång på arbetsmark-naden. Statistik visar att 96 procent av studenterna fått jobb direkt efter examen.

för att kunna undervisa här. Man måste kunna relatera teorin till verkligheten. Annars blir det inte trovärdigt, säger Thomas Bisenius.

Lärarledda lektionerPå Nackademin Yrkeshögskola kan du utbilda dig inom Anläggning/bygg, Business, IT-system samt Digitala medier. Thomas Bisenius påpekar att en stor fördel med Nackademins KY-utbildningar är att så pass mycket av undervisningen är lärarledd och sker på skolan, till skillnad på högskolan som har mycket mindre lärarledd undervisning. - Här har vi minst 18 timmars undervisning per vecka. Tre dagar är schemalagda och där emellan ska

studenterna lösa uppgifter, enskilt eller i grupp. Våra utbildningar är på heltid och våra studenter är motiverade och vill få ut det mesta möjliga av sin tid här, säger han.

Motiverade studenterEtt exempel på detta är den tidigare studenten Maria Bratt, 45 år, som numera arbetar som projektledare på Fasadglas. Hon utbildade sig till Byggnadsingenjör ROT.- Det lät intressant med tanke på min bakgrund som grafi sk produktionsledare och mitt stora intresse för matte och teknik. I dag är jag projektledare med helhetsansvar för bland annat budget, projekt- och produktionsplanering, inköp av material och dokumentationer över utförda entreprenader.

- Jag kalkylerar och offererar också kommande jobb och gör enklare CAD-ritningar. Det är ett fantastiskt roligt arbete! Varje projekt är som ett eget litet företag som ska fungera och gå med plus. Självklart är det kul också när bygget är klart och man ser det färdiga resultatet, säger Maria.

Omsätter teori till praktikEn viktig del i utbildningarna på Nackademin är LIA (lärande i arbete). Under LIA:n arbetar studenterna på en arbetsplats och får tillfälle att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken samt lära sig sådant som inte ingår i teorikurserna. Robert Badas, 22 år har gått utbildningen Interaktionsdesign. Han har mycket goda erfarenheter från sina två praktikperioder.

- Första praktiken gjorde jag på Apegroup som specialiserat sig på applikationer i Flash till mobilen. Den andra praktikperioden spenderade jag på Les Gorillas Creative. Där blev jag även erbjuden jobb och stannade i ett halvår tills jag blev överrekryterad till Stopp av en klasskamrat från Nackademin. På Stopp jobbar jag med fl ashutveckling av hemsidor och jag har gjort banners till bland annat Apoteket, SchwarzkopfochFritidsresor.

Utbildningar som ger dig jobbet du vill haNackademins KY-utbildningar leder

till jobb. Om man ser till samtliga utbildningar har hittills 96 procent av de utexaminerade fått arbete efteråt. Thomas Bisenius menar att det fi nns stora fördelar med att börja en KY-utbildning under lågkonjunktur oavsett vilken bransch man är intresserad av att jobba inom.

– Det fi nns en felaktig uppfattning i samhället att man inte ska söka denna typ av utbildning i tuffa ekonomiska tider, men det leder till att när högkonjunkturen är i gång så saknas det folk. Om man söker till en KY-utbildning nu i lågkonjunktur blir man klar när ekonomin vänder igen.

Låter detta intressant? Välkommen på öppet hus den 4 april klockan 13-16! Nackademin Yrkeshögskola, Tomtebodavägen 3A i Solna. Besök www.nackademin.seeller ring 08-466 60 00 för mer info.

Text: Susanne Hansson

”Om det inte hade varit för Nackademin hade jag kanske aldrig haft

det grymma jobb jag har idag. På köpet har jag fått massor av nya vänner och

bra kontakter i branschen.“ Robert Badas, 22 år.

Foto

graf

: Ste

fan

Boh

lin

”Jag vill effektivisera och förbättra sjukvården”

Logistikprogrammet

Satsa 2 år och du är efterfrågad på arbetsmarknaden.Studieort Norrköping eller Stockholm

Affärslogistik 80pKvalifi cerat Inköp 80pTransportledare 80 p

LOGISTIKPROGRAMMETNorrköping 011-15 39 40011-15 79 03 [email protected]

Stockholm0734-35 08 050705-65 49 [email protected]

www.logistikprogrammet.org

Tack för det logistikprogrammet!Martin Kreutz, Business Navigator

IKEA, Jönköping

– snabbfi len till arbetslivet

Page 10: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning10

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNINGHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Fastighetslinjen KYGaranterad framtid med många jobbmöjligheter i den intressanta Fastighetsbranschen - en färsk utredning visar på ett stort rekryteringsbehov 2009-2021.

För dig som vill bli » Fastighetsförvaltare » Fastighetsvärd» Fastighetsansvarig» Marknadsassistent» Projektassistent

Öppet hus 15 april 13-17Malmvägen 1Gärdet T-bana

Stockholm heltid 100 pNästa start 17 augustiAnmälan 15 maj

Tel 08 410 456 [email protected]

Reseledare och Internationell Tour Manager (80 KY-poäng)

Ger dig mer än bara en snabbkurs i reseledarkunskap, den ger dig en karriärmöjlighet inom hela Rese- och Turistindustrin. Du blir även Internationell Tour Manager och Certifi erad Roslagsguide med möjlighet att se hela världen. Travel Education Centre

Internationell ResekonsultTRAC (80 KY-poäng)

Den enda KY-utbildningen med både internationellt IATA/UFTAA-Diplom och TRAC. Du får också andra spets-kompetenser i paketering, inkommande arrangemang, incentives och fl ygbolag.

Kvalifi cerade utbildningar som tar dig förbi lågkonjunkturen

Projektledare – Mötesdesign (80 KY-poäng)

Mötesindustrin är den snabbast växande delen inom Rese- och Turirindustrin. Detta område är sannolikt det mest kvalifi cerade området inom Rese- och Turist-industrin. Karriärmöjligheterna och lönen ligger i topp i branschen!

Travel Education CentreAlbert Engströms Gata 7A

761 46 Norrtälje0176-28 60 40www.tecab.com

[email protected]

Page 11: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 11Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNING

- Det arbete jag hade då överens-stämde inte med det jag ville göra i framtiden så att ta upp studierna var ett naturligt val. Jag ville inte flytta, så distansstudier var en bra lösning.

Som de flesta i hans årskull fick han arbete direkt efter examen. Han arbetar idag som projektingenjör på Pöyry Sweden AB. Där agerarhan bland annat projektledare för ett stålindustriföretag och som teknisk konsult åt kärnkraftverket

kontakt. På så sätt gick jag också ut med toppbetyg, ett grymt kontaktnät och en känsla av att kunna gå hur långt som helst.

- Nu jobbar jag som projektledar-assistent på Ladies Night i Stockholm. Jag gjorde min dröm till verklighet!

Elteknisk kompetens med fokus på problemlösning

Högskolecentrum i Nyköping erb-juder tillsammans med Sandvik-ens kommun även en kvalificerad yrkesutbildning inom Elteknik med fokus på yrken som projektledare. Utbildningen syftar till att ge en stor kompetensbredd som spänner från miljöteknik till ledarskap.

Stefan Undervill, 32 läste elteknik på distans från Sandviken via telelänk. Ett smidigt och effektivt sätt att studera som passade Stefan bra, då han inte ville flytta för att vidareutbilda sig.

"Jag fick verkligen chansen att

praktisera varje liten kunskap och

erfarenhet jag sugit åt mig."

- Kronprinsessan Victoria var hed-ersgäst på "Sällsynta dagen" som vi arrangerade på uppdrag av Riks-förbundet Sällsynta diagnoser. Det var fantastiskt att få genomföra eftersom det var ett så stort event, på uppdrag av en riktig uppdrags-givare. Arbetet innebar allt från spånande av idéer, marknadsföring, sponsorarbete till ledning av medar-betare och ekonomi.

- Även om vi hade utbildningen i ryggen kändes det mer som ett fristående riktigt projekt än något annat jag gjorde under utbildningsp-erioden. Jag fick verkligen chansen att praktisera varje liten kunskap och erfarenhet jag sugit åt mig.

Michaela som har gått KY-utbild-ningen Musik & Eventarrangör på Högskolecentrum i Nyköping tog, i juni 2008, examen med bravur. Utbildningen som lägger stor vikt vid verklighetsförankring, har ständigt ett nära samarbete med branschen.

Stark, målmedveten och strategisk. Egenskaper som tillsammans skapar en oemotståndlig kombination inom eventbranschen. Michaela Åström må vara blott 21 år men redan nu lockar hon celebriteter som Kronprinsessan Victoria till sina tillställningar.

Branschverksamma lärare delger dagligen studenterna den kunskap som efterfrågas i den snabbt växande upplevelseindustrin.

- Framtidsmöjligheterna är bra. Musik- och eventbranschen växer i stadig takt med den nya tekniken samtidigt som livescenen tar större plats. Företag inser också fördelen med att anordna events i promotionsyfte och fler anlitar professionella arrangörer till sina bröllop, större jubileum eller liknande.

”Nobody puts baby in a corner”

Michaela visste hela tiden vart hon ville med utbildningen. Ingen rast. Ingen ro. Syftet var att få jobb.- Som alla andra utbildningar handlar det om att ta det man vill ha. Man kan givetvis sätta sig i ett hörn och inte få ut någonting. Jag gjorde tvärtom. Jag ville suga ut varje liten kunskap, varje erfarenhet och varje

Forsmark. KY-utbildningen inom elteknik genomsyrades av PBL-pedagogik, problembaserat lärande. En pedagogik som Stefan verkligen får dra nytta av i sitt nuvarande arbete.- Jag har verkligen lärt mig att konkretisera en problemställning på ett helt nytt sätt tack vare min utbildning. Många delar i mitt arbete kräver felsökning av konstruktioner, lyssna på de krav som beställaren har samt ta fram förslag på de specifikationer som efterfrågas. - Jag är en problemlösare som ser möjligheter i det som andra kan se som problematiskt.

Läs mer på www.kymusikevent.seochwww.kyelteknik.se.

”Allt handlar om vad man vill ha”Text: Susanne Hansson

Fastighetslinjen KY

Travel Education CentreAlbert Engströms Gata 7A

761 46 Norrtälje0176-28 60 40www.tecab.com

[email protected]

Drömmer du om att jobba inom turistbranschen?Resekonsult och hotell-/konferensmedarbetareTuristakademin erbjuder dig en KY-utbildning som ger dig stora möjligheter till ett arbete som Resekonsult och hotell-/konferensmedarbetare. Du erbjuds en bred utbildning där bl a bokningsprogrammen Amadeus och Fidelio ingår, men där du själv spetsar din kompetens inom antingen resebyråbranschen eller hotell/ konferens. Turistakademin är godkänd TRAC-utbildare.

För mer information se www.turistakademin.se.

Administrativt arbete inom vårdenKY-utbildningen till Vårdadministratör ger dig goda förutsättningar för ett arbetsliv med administrativa uppgifter inom vårdsektorn. Vi erbjuder dig en utbildning som ger dig de specialkunskaper och den yrkeskompetens som idag efterfrågas inom branschen.

För mer information se www.nystromska.soderkoping.se.

Page 12: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning12

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNINGHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Hur kommer det sig att du började studera hos SCoTT?- Mitt intresse för både hälsa och turism är stort och jag ville hitta en utbildning som kunde ge mig båda delarna. Jag kände direkt att Svenska Hälso- och turism-utbildningen var rätt.

Vad är det bästa med Svenska Hälso- och turismutbildningen?- Eftersom utbildningen innehåller mycket praktik, breddar det mitt kontaktnät väldigt mycket samtidigt som det ger massor av bra erfarenhet inför framtiden. Jag kommer att söka jobb i vårt kära grannland Norge på en spaanläggning efter utbildningen.

Hur ser du på framtiden, fi nns det goda möjligheter till jobb efter din utbildning?- Jag tror inte att det kommer att bli svårt att få jobb, utan snarare hitta ett jobb jag verkligen vill ha. Drömmen är att i framtiden arbeta med ett utvecklande arbete som spachef eller spakonsult!

Vad är det absolut bästa med utbildningen?- Det bästa med utbildningen är att den är så bred och ger så många olika möjligheter. Men också att den innehåller mycket praktik och inbjuder till en underbar gemenskap med alla andra studenter i Orsa.

Berätta lite om varför du går Svenska Turism- och skidlärarutbildningen.- När jag var liten såg jag upp till skidlärare och såg dem som före-bilder, jag tror verkligen att det har påverkat mitt val av utbildning. Jag hade hört väldigt mycket gott om skolan så valet var ganska enkelt.

Hur ser du på framtiden? På vilket sätt hjälper utbildningen dig?- Min dröm är att starta någon form av eget företag, helst inom turism och med någonting som innefattar skidåkning. Jag vet att skolan ger mig den grund jag behöver för att fortsätta utvecklas inom dessa områden.

Hur ser du på chanserna att få jobb när du är klar?- Det är stor efterfrågan på skidlärare i dagsläget och med de kontakterna man knyter så är det inte några som helst problem att få jobb efter skolan. Jag ser verkligen fram emot att få börja jobba. Att få arbeta med det jag älskar, det är det inte många som får!

Vad är det absolut bästa med utbildningen?- All den fysiska träning vi får både utanför och i backen.

Läs mer på www.orsa.se/scott.

Tre drömmar – Tre utbildningar

Berätta lite om varför du började studera.- När jag sökte mig till reseprodu-centutbildningen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte var helt säker på vad den innebar. Resande är för mig, precis som för många andra, ett varmt intresse men samtidigt så var steget att börja studera ett sätt att få kliva in i vuxenlivet. Att sedan ha en stor möjlighet att få jobb inom resebranschen var absolut en avgörande faktor. Att göra karriär inom något man verkligen tycker om är väl vad de fl esta drömmer om?

Vad tror du den stora utmaningen blir när du är klar?- Resebranschen är världens största bransch men just nu lever vi i en mycket intressant tid med fi nans-kriser och större miljömedvetenhet. Detta sätter större press på oss som kommer ut i arbetslivet.

Hur ser arbetsmarknaden ut för en reseproducent?- Eftersom det inte fi nns så många utbildade reseproducenter, ökar det verkligen mina chanser till jobb efter utbildningen. Pengar har ingen betydelse för mig. Inte så länge som jag får göra det jag brinner för!

Det absolut bästa med utbildningen?- De kompetenta lärarna, den familjelika atmosfären på skolan, de lärorika praktikperioderna och alla vänner man lär känna.

Josefi n, 21Svenska Hälso- och turismutbildningen

Johan, 21Svenska Turism- och skidlärarutbildningen

Daniel, 25Svenska Reseproducentutbildningen

En skola som tagit fasta på turismnäringen och reseindustrins växande marknad är SCoTT, Swedish College of Travel & Tourism. Skolans goda rykte och de tre KY-utbildningarna som erbjuds lockar hundratalet blivande rese- och turismproffs varje år. Möt Johan, Daniel och Josefi n som satsat högt och vunnit stort med sina utbildningsval.

Text: Susanne Hansson

JENSEN education VINNARE AV STOCKHOLMS

STADS KVALITETSPRIS

Originalare • Programmerare • Webbapplikationsutvecklare Systemadministratör • Redovisningsekonom (distans)

Nio av tio får arbete efter utbildningen!

Sista ansökningsdag 15 maj ansök på www.jensenyrkeshogskola.se

JENSEN yrkeshögskola – en av Sveriges ledande KY-utbildare

• Kostnadsfria utbildningar som ger rätt till studiemedel

• Fackkunskaper som förbereder för din framtida yrkesroll

• Coachning mot arbete under studietiden

• En tredjedel av utbildningen genomförs på en arbetsplats

Läs mer på www.jensenyrkeshogskola.se eller ring 08-450 22 20

Page 13: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 13Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNING

- Jag tror att studier, oavsett vilka, lönar sig på alla plan. Både för den personliga utvecklingen och för att kunna nå de karriärmål man har. De jobb som jag är intresserad av kräver att man har en utbildning, så för mig har det aldrig varit en fråga om jag skall börja studera, utan snarare när!

Att det blev just Försäljnings-akademien var lite av en slump. Det lutade egentligen mer åt en skola med ett mer centralt läge. Men efter att ha läst om Försäljningsakademien i tidningen och varit på besök, var slaget över. Magkänslan, den enda rätta känslan, sa Internationella Affärer. Inget annat.

- Jag föll för hela konceptet med utbildningen. Alla kurser och övriga moment i utbildningen passade mig som hand i handske. Det var som om någon hade läst mina tankar och satt ihop ett program av det. När jag såg att de samarbetade med flera företag som jag är intresserad av att få som arbetsgivare när jag är klar, kändes det väldigt motiverande att börja plugga här.

Individuell satsning genom Brysseltripp

Försäljningsakademien satsar hårt på den individuella utvecklingen ax sina studenter. En lång praktikperiod (LIA) varvas med teoretiska studier och en studieresa till Bryssel. Skolan satsar på mindre klasser, ett nära samarbete med näringslivet och kvalificerade lärare. Det personliga bemötandet som enligt Frida saknas på universitet och högskolor, finns i överflöd på Försäljningsakademien.- Diskussionerna i klassen gör

Internationella ambitioner

en mer levande undervisning som förankras väl till dagens arbetsmarknad. Jag kan känna att universiteten lever lite på sitt goda rykte, de behöver inte kämpa lika mycket för att få dit studenter, utan söktrycket är lika stort oavsett.

- Skolor som Försäljningsakademien behöver engagera sig mera vilket bidrar positivt till att de månar mer om sina studenter och levererar utbildningar som arbetsmarknaden efterfrågar. I undervisningen ligger fokus på sådant som är viktigt att kunna inom de yrken vi kommer att mötas av när utbildningen är över.

Akademiskt samarbete på praktiskt vis

KY-utbildningen Internationella Affärer anordnas som ett samarbete mellan Försäljningsakademien och Göteborgs Universitet. Utbildningen är ett år och riktar sig till dig som ser en framtid inom marknadsföring och försäljning på internationell nivå. För att kunna tillgodogöra sig utbildningen på bästa sätt, kräver Försäljningsakademien någon form av tidigare kunskap, antingen utbildningsmässig eller genom arbetslivserfarenhet.

- Jag har arbetat utomlands i två olika länder och det har gett mig många nya insikter, samt erfarenheter man inte kan läsa sig till. Jag tror att det är bra att testa på lite olika saker innan man sätter sig ner i skolbänken, dels för att veta vad man vill och inte vill syssla med, men också för att bli studiemotiverad. Att ha med sig olika jobberfarenheter i bagaget är snarare en fördel än en nackdel.

Lekar på allvar

- I undervisningen ingår ofta olika scenarion där vi kör rollspel med varandra. Att blanda ”lek” med teori tror jag är ett bra pedagogiskt inlärningssätt oavsett ålder. I ämnet engelsk kommunikation har vi hållit på med ett projekt som egentligen går ut på att bli bättre på att ”kallprata”. Vad man oftast glömmer bort är att en affär inte enbart innehåller affärsmötet, utan all tid man spenderar med motparten. Social kompetens är precis lika viktigt att ha med i en utbildning med tanke på att alla affärer sker mellan människor och inte mellan företag.

I och med globaliseringen kom-mer förhoppningsvis karriärmöj-ligheterna för den som har stud-erat internationella affärer att öka, både nationellt och internationellt.

- Det ligger rätt i tiden och verkar finnas ett växande behov bland svenska företag att få in personal med kompetens inom detta område. Självklart påverkar dagens finanskris och det kanske inte direkt är ett drömläge att bli klar med studierna nu till sommaren. Tur i oturen är väl att just den här utbildningen gör att man är internationellt flexibel och kan flytta på sig till platser som inte drabbats lika hårt. Att arbeta utomlands ligger ju, som tur är, i mitt intresse!

Läsmerpåwww.molnlyckeakademierna.se

Frida Hagberg är 25 år. För henne har studier alltid varit en självklarhet. Ett par år efter gymnasiet hoppade hon på en kurs vid Göteborgs universitet. En kurs som resulterade i fyra års studier. Idag har hon bytt universitetsstudier mot KY-utbildningen Internationella Affärer på Försäljningsakademien i Mölnlycke. Ett val hon inte ångrat för en sekund.

"Man får inte glömma bort att affärer sker mellan människor och

inte mellan företag."

Text: Susanne Hansson

NY KARRIÄR!

VI ERBJUDER KY-UTBILDNINGAR SOM LEDER TILL JOBB

PÅ TVÅ ÅR KAN DU BLI INGENJÖR ELLER TEKNIKER

INOM: ANLÄGGNING, AUTOMATION,BYGG, DESIGN, EL-KONSTRUKTION,

PRODUKTIONSUTVECKLING!

ELLER KANSKE STUDERA PÅ DELTID INOM BYGG, PRODUKTION

ELLER LEDARSKAP?

Hässleholm tel. 0451 – 26 85 81Olofström tel. 0454 – 975 92

www.yhsyd.se

Page 14: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning14

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNINGHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

- Jag ringde och pratade lite med skolan och berättade att jag var intresserad av att börja där. Jag fi ck ett bra bemötande så jag bestämde mig för att söka. Själva skolan verkade lagom stor och det kändes inte som jag skulle bli "en i mängden", vilket var viktigt för mig eftersom jag tidigare känt mig helt borttappad på högskolan, berättar CathrineRzepka,25.

- Jag sökte fl er utbildningar, både KY-utbildningar och universitets-kurser. Alla med inriktning på IT. Men efter att jag besökt de andra skolorna och till sist hamnade på intervju på Academedia Masters i Liljeholmen, så var valet glasklart, säger Mattias Nyström, 29.

Med arbetsmarknaden ständigt närvarande

AcadeMedia Masters är, enligt Mattias och Cathrine, ingenting som högskolan. Skolan vägleder noga och ser till sina studenters behov, utveckling och framtid.

Tänk dig en utbildning med arbetsmarknaden som ledsagare. Som följer de strukturella förändringarna och som utvecklas efter branschens behov. Det är precis vad AcadeMedia Masters IT-utbildningar gör. De ser till att du får en marknadsförankrad utbildning där din analytiska förmåga att hjälpa företag välja rätt system, premieras.

- Utbildningen är uppdelad i fyra olika moment plus praktik. Vi får, både tekniskt och administrativt, lära oss hur man underhåller en säker nätverksinfrastruktur. Vi har totalt 30 veckors praktik där vi själva får välja praktikplats. Jag tillbringade min första tid på IBM, något som gav otroligt mycket. Det är oerhört motiverande med en utbildning som verkligen leder någon vart, berättar Mattias.

Utbildningen som strävar mot helheten

Att läsa IT på AcadeMedia Masters innebär två års heltidsstudier. Det är hårt arbete, många praktiktimmar och en hel del komplicerade program att lära sig. Utbildningens lärare är alla verksamma på arbetsmarknaden och som med sina tips och kunskaper lär sina studenter allt de kan.

AcadeMedia Masters IT-utbildningar erbjuder en bred plattform där du efter dina två utbildningsår är mer än väl rustad för ett antal olika karriärvägar.

”Gör det på två år med KY”

Hon ville bli allt från slaktare till genusforskare. Han sökte ett roligt och eftertraktat arbete. Hon hamnade på en KY-utbildning inom IT. Det gjorde han också. De hade båda, utan framgång, provat på högskolestudier men när AcadeMedia Masters stod för dörren blev resultatet över förväntan.

- Det absolut bästa med utbildnin-garna är att de är så breda. Efter ex-amen fi nns det oändliga möjligheter inom IT och projektledning, speciellt för mig som tjej. De fl esta arbetsplat-ser är måna om att jämna ut köns-fördelningen. Jag har till exempel valet att arbeta på en och samma arbetsplats eller variera mig som konsult, säger Cathrine och ler.

Cathrine som redan avslutat sin utbildning på AcadeMedia Masters tillbringade sina praktikperioder på olika ställen. Målet var att maximera tiden och skaffa massor av nyttig erfarenhet.- Det är bra att röra på sig lite och

se hur det fungerar på olika arbets-platser. Alltid lär man sig något nytt som man kan ta med sig till nästa plats. Det är ofta den stora fördelen med att vara nyanställd, man har en annan syn på saker och kan komma med nya förslag.

Och visst hade Cathrine rätt. Den sista praktikperioden blev en ren och skär vinst.

- Jag skrev på anställningsavtalet innan jag ens hade avslutat min praktikperiod. Det var en otroligt skön känsla. Jag tog min examen från AcadeMedia Masters i juli 2008 och den 1 augusti 2008 började jag som systemtekniker på Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB. Jag trivs jättebra på jobbet och är myck-et stolt över mig själv att jag klarat utbildningen så bra. Jag hittade rätt helt enkelt.

Läsmerpåwww.academedia.se/ky.

”Det här är det bästa som jag har gjort än så länge i mitt liv."

Text: Susanne Hansson

Konjunkturen till trots. Industrin behöver duktiga medarbetare.Utbilda dig på någon av våra industritekniska KY utbildningar.

Aktuella utbildningar med start september 2009• Robot och automationstekniker, 85 KY-poäng

Utbildningsorter Örebro och Eskilstuna

• Produktionsutvecklare, 85 KY-poängUtbildningsort Örebro

• Processtekniker plastproduktion, 80 KY-poäng• Produktdesigner plastproduktion, 80 KY-poäng

Utbildningsort Örebro

Läs mer om våra KY utbildningar på: www.utbildningsborgen.se

Utbildningsborgen AB • Tel: 019-764 14 57 • E-post: [email protected] • www.utbildningsborgen.se

Page 15: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 15Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

KVALIFICERAD YRKESUTBILDNING

Om Campus RoslagenPå Campus Roslagen fi nns idag ett brett utbud av utbildningar på eftergymnasial nivå med en stor variation av inriktningar. Gemensamt för alla utbildningar är det nära samarbetet med företag på området.

På Campus Roslagen studerar idag närmare 600 studenter på olika utbildningar. Campus Roslagen erbjuder variation inom utbildning, inom såväl högskola som KY-utbildning. Här kan du även bedriva dina studier på distans.

Till höger ser du ett axplock av de utbildningar som erbjuds. För mer information och för ett komplett utbildningsutbud, vänligen besök www.campus-roslagen.se.

Text: Susanne Hansson

- Jag jobbade med att sälja mobil-telefoner men kände att det var dags att göra något nytt. En kompis till mig skulle börja plugga, så jag hängde på. Jag hoppade egentligen på en reseledarutbildning först men kände att det inte alls var min grej. Nu läser jag KY-utbildningen internationell resekonsult på TEC - Travel Education Center på Campus Roslagen i Norrtälje och jag får göra det jag verkligen brinner för, säger David.

På Campus Roslagen hittar du ett intressant studentföreningsliv där fotbollsmatcher, fi lmkvällar, studentfester och föreläsningar arrangeras. Studentföreningen har en nära koppling till både Stockholms och Uppsalas rika studentliv där studentkårerna anordnar allt från konserter, baler, fi lm- och popfestivaler till arbetsmarknads-dagar, föreläsningar och debatter.

Utbildningar som ger jobbUtbildningsutbudet på Campus Roslagen spänner över stora ämnesområden. Här studerar drygt 600 elever vid olika program och utbildningar.

Det nära samarbetet med kring-liggande näringsliv resulterar i utbildningar som genererar arbete. Från Svenskt Centrum för opt-ometri gick nästan alla studenter ut med jobb. En av dem var Sina Gandomani.

- Ja, jag blev direkt anställd som butiksansvarig för Synoptiks affär på Regeringsgatan i Stockholm.

På Campus Roslagen hittar du några av Sveriges intressant-aste utbildningar i en unik mix av högre studier, företagande och studentbostadsgaranti. Vi har träffat David Eklind som är en av dem som studerar på Campus Roslagen. Att han hamnade där var en ren lyckträff, berättar han. Och nu har han stora planer för framtiden.

En gammal klasskamrat till mig arbetar faktiskt också i min butik, berättar Sina.

Boendegaranti i inspirerande miljöCampus Roslagen är inspirerat av den amerikanska campusmodellen. Som student garanteras du en studentbostad om du är inskriven vid en studiemedelsberättigande eftergymnasial utbildning. Campus Roslagen arbetar hårt för att ständigt förbättra studiemiljön och för att bidra till sina studenters utveckling.

Få ut det mesta möjliga av din studenttidSom student på Campus Rosla-gen kan du välja att engagera dig i mer än dina studier i klassrummet. Genom att arbeta ideellt, jobba extra eller praktisera kan du utvecklas ännu mer under studietiden. Ju mer du engagerar dig som student desto mer får du ut av din studietid.

- Det är fl era i klassen som blivit erbjudna jobb under sina praktik-perioder, vilket känns naturligt eftersom det är det praktiken är till för. Jag har hittills blivit erbjuden fem jobb hittills men eftersom det känns viktigt att avsluta utbildningen så har jag tackat nej, berättar David och fortsätter.

- Fokus just nu ligger på att bredda min kunskap så mycket som möjligt, skapa många bra kontakter och få erfarenhet. Men jag har lovat mig själv att var miljonär innan jag fyller 25. Och det är ett löfte jag tänker hålla!

”Jag ska vara miljonär vid 25 års ålder”

Utbildningar 2009Ekonomie kandidatprogram •

(detaljhandel)Sjuksköterskeprogrammet•Butiks-/avdelningschef•Optometritekniker•Internationell Resekonsult – •

TRACProjektledareMötesdesign •Reseledare, Internationell Tour •

Manager

TechFuturum i Landskrona skapar moderna utbildningar som riktar sig mot en framtida arbetsmarknad. Här fi nns hög kompetens och mycket studenrandeinfl ytande tillsammans med både trivsel och trygghet.

TechFuturum erbjuder ett antal KY-utbildningar; Eventkoordinator, Avancerad vårdadministration, Hudvårdsterapeut och Medicinsk fotterapeut, samt en påbyggnadsutbildning till Barnskötare. TechFuturum planerar även att starta en bevakningsutbildning inom Yrkeshögskolan.

Mer information: Utbildningshandläggare: tfn 0418-47 30 60 www.landskrona.se/techfuturum

Page 16: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning16

FOLKHÖGSKOLAHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

• Allmän kurs med inriktning 1-3 år – Läs teoretiska ämnen och

studera samtidigt något praktiskt-estetiskt (bild, livskunskap,

media, rock-pop, tala-skriva-kommunicera, teater)

• Bild- och formlinjen 1-2 år – Konstresor i Europa på schemat

• Danslinjen 1 år – Vill du bli framtidens dansare?

• Musiklinjen 1-2 år – Ensemblespel och enskild undervisning

inom klassisk inriktning eller jazz

Välkommen på Öppet Hus på bild- och formlinjen lördag 28 mars 2009, mellan kl 10.00-14.00.

Lunnevad folkhö[email protected] 013-23 49 00

Vi har kurserna – du gör valet!

Som ett växthus fast för människorFolkhögskolan är skolformen för dig som vill satsa på något mer än bara studier. Här bildar lekfullhet och allvar symbios. Tänk dig en plats där du får stå i fokus. Där dina tankar och åsikter blir uppmärksammade. Där din utveckling betyder allt. Oavsett vad du behöver finns folkhögskolan där som en trygg hand och som leder dig överallt och lite längre.

- Jag kan inte föreställa mig var jag hade varit idag om det inte hade varit för min tid på folkhögskolan. Jag är inte rädd för att göra egna val och jag har en avslappnad inställning till skolan och studier överlag. Jag vågar vara mer öppen, känner mig alltid delaktig i diskussioner och är aldrig rädd för att ställa frågor, säger Rebecka Mellberg, 23 år från Stockholm när jag frågar henne om livet på folkhögskolan.

Inom folkhögskolans fyra väggar finns en kompetent lärarkår som vä-gleder dig i lekfullhet, allvar och dis-kussion. På folkhögskolan möts du av empati, nyfikenhet och mångkul-tur. Variationen bland folkhögsko-lans deltagare bildar tillsammans en gruppdynamik som inte uppstår

Kom till en plats där du är viktigastDet finns en utbildning och skolform som passar alla. Utvecklingen inom skolvärlden har skapat en utbildnings-plattform utifrån våra olikheter. Är du en bokmal som gillar teori och tentor kan högskolan vara ditt rätta val. Är du den som hellre praktiserar din kunskap än lägger tid på teori? Då finns KY-utbildningar och yrkesutbildningar tillgängliga. Men vad finns det för alternativ om du är allt det ovan nämnda och lite till? Vilken skolform passar dig som är kreativ, praktisk, teoretisk, verbal och social? Ett alternativ. Ett ord. Folkhögskola.

inom någon annan skolform och den avslappnade stämningen bidrar till ökad motivation och inlärning.

Det viktiga samtaletFolkhögskolans studieupplägg följer inte den traditionella studiekon-ventionen som vi känner den från gymnasiet eller andra studier. Här sätts en egen studieplan upp, en studieplan som gäller för dig och ingen annan. Samtalet, dialogen, kommunikationen med de övriga deltagarna – det är där du sporras att utvecklas.

- Jag är så glad att jag fick en sådan fin kontakt med min klass-föreståndare. Hela folkhögskolan är en trygghet som ligger kvar även nu när jag inte är där längre, berät-tar Rebecka. - Jag har fått tre år att verkligen tänka igenom vad jag vill göra, och nu känner jag mig underbart säker och lugn, både över vad jag vill göra och över vem jag är.

Mitt i stan eller belägen på den grönhöljda landsbygden och till-sammans med andra, bor du, lever du och lär du. Inte bara för skolan utan även för livet.Välkommen till folkhögskolan!

Text: Susanne Hansson Foto: Erik Lundback

”Det är inspirerande och givande både musikaliskt och personligt

att studera på folkhögskola”

"Jag har utvecklats jättemycket, ser saker ur olika perspektiv”

”Det är ett tempo som passar mig och mitt sätt att lära mig.

Ett ställe där alla får samma betydelse och där alla är hörda”

”Den avslappnade stämningen kan också göra att man verkligen tycker att det är roligt att lära sig och det blir inte bara ett måste”

”Idag är jag öppen för allt”

Sagt om studier på folkhögskola

Lunnevads folkhögskola är en skola med en bred estetisk profil. Här får du möjlighet att utvecklas och hitta vänner för livet. Stort internat och en naturskön studiemiljö. Stor tillgång till skolans lokaler och utrustning. Lunnevads folkhögskola ligger 2 mil sydväst om Linköping.

Page 17: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 17Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

FOLKHÖGSKOLA

��i�i�

Kom till en plats där du är viktigast

Det viktiga samtaletMånga studieformer är helt inriktade på vad du uppnår efter avklarade studier i form av poäng och betyg. På folkhögskolan är resan dit lika viktig. Det viktigaste på folkhögskolan är samtalet. Den som förväntar sig långa monologer av våra lärare får tänka om. Det är med hjälp av dialog och förmågan att lyssna som du bygger din kunskap – inte med centrala läroplaner.

Varje folkhögskola bestämmer själv sin verksamhet och profil. Detta ger en stor möjlighet att se dig som studerande som en medskapande resurs. Att ta vara på just din

erfarenhet och möta dig där du står just nu. Det ger kunskap som räcker längre. Som leder till personlig utveckling.

Lektioner utan takGenom att studera på folkhögskolan får du en ovärderlig chans att förena teori och praktik. Du får ta del av ett forum som låter olika människor, kulturer, livsvillkor och intresseinriktningar möta varandra.

Allt detta blir tillsammans folkhögskolan – en helhet och en pedagogisk miljö, snarare än fyrkantiga undervisningsmetoder.

Värmlands folkhögskolor ger dig kunskap

På folkhögskolan erbjuds kurser med en konkret koppling till det samhälle vi verkar i. Arbetet för att ge dig som studerande ett studieinnehåll med högsta möjliga kvalitet är hårt men oerhört givande. Genom att studera på folkhögskolan får du en utbildning eller kurs som du har nytta av, antingen i dina fortsatta studier eller som en förberedelse för framtida jobb. Men det stannar inte där.

- Det här är första gången som jag bor på egen hand. Jag utvecklas oerhört mycket och får verkligen lära mig att ta hand om mig själv. /Man, 20 år, studerar på Molkoms Folkhögskola

Visst kommer du att spendera en del av din studietid i lektionssalar.Men inte hela tiden. Ibland förläg-ger folkhögskolan sina lektioner till andra, mer stimulerande miljöer. Studiebesök, grupparbeten och studieresor är bara ett axplock av detta. Speciellt för folkhögskoles-tudier är de små och sammanhållna studiegrupperna. Studera ämnes-övergripande i projekt som utgår från dina behov, förkunskaper och erfarenheter.

Ta tillfället att möta andraFolkhögskolorna erbjuder i de flesta fall ett internatboende. Det ger en social gemenskap som gör tiden på

folkhögskolan till en unik upplevelse. I möten, samtal och diskussioner på fritiden fördjupas de kunskaper som undervisningen ger.

Plats för alla, men få egen platsAtt studera på folkhögskolan innebär många saker. En del kompletterar luckor från grundskolan. Andra skaffar behörighet till gymnasium eller högskola. Men nästan alla som gått på en folkhögskola kan vittna om något ännu värdefullare.

Folkhögskolan betyder tid för eftertanke och tid att hitta din egen plats samt möjligheten att skapa nya insikter och växa personligt tillsammans med andra.

- Det blir som en andra familj och det är betydligt lättare att studera tillsammans eftersom det alltid finns någon att fråga om hjälp.

/Kvinna, 19 år, studerar på Molkoms Folkhögskola

Ingesunds FolkhögskolaProfil: Musik, teater och miljö. Allmän linje. Hantverkslinje, Projektledarutbildningar,Ingesundslinjen Musik & Teater, Fältbiologi & Naturvård, Ingesundsakademien.Sommarkurser.Tel: 0570-385 50 www.ingesund.se

Klarälvdalens FolkhögskolaProfil: Turism och Uteliv, Skogsvård & Skoglig planering samt Vilt och Natur. Allmänna linjer med olika profiler, t ex behandlingsassistent, svenska för invandrare, vuxna utvecklingsstörda. Sommarkurser.Tel: 0563-252 00www.klaralv.com

Kristinehamns FolkhögskolaProfil: Dans och fritidsledar-utbildning samt kurser för personer med olika funktionsnedsättningar. Allmänna linjer med olika profiler. Distansstudier.Tel. 0550-392 50www.kristinehamn.fhsk.se

Kyrkeruds FolkhögskolaProfil: Bild-, form- och konstprojekt.Allmän kurs med estetisk profil. Termins- och sommarkurser.Tel. 0573-133 40.www.kyrkerud.se

Molkoms FolkhögskolaProfil: Friskvård och media (film, drama, journalistik) samt speciallinje för vuxna utvecklingsstörda. Sommarkurser. Allmänna linjer med olika profiler. Filialverksamhet i Karlstad.Tel. 0553-100 04www.molkom.nu

Page 18: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning18

FOLKHÖGSKOLAHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

För dig som vill:•ge andra en stimulerande fritid •främja positiva relationer mellan människor •bidra till växande och utveckling •fungera som en länk mellan människor och samhälle • utveckla dig själv och ditt ledarskap

Sök vår två-åriga yrkesutbildning. Du studerar på högskolenivå och utbildningen är förlagd till folkhögskolor. Det ger unika möjligheter till spännande möten med människor – i sig en skola för livet. Du blir efterfrågad på arbetsmarknaden och kan komma att arbeta med människor i alla åldrar. Flest jobb finns inom fritidssektorn, men du kan också arbeta inom omsorgen, skolan eller behandling. Sista ansökningsdag: 15 april.

Läs mer på www.fritidsledarutbildning.nu

FRITIDSLEDARUTBILDNING

Vimmerby FolkhögskolaEn skola för alla - en skola för livet

Utbildningar med start hösten 2009

Allmänna och särskilda kurserAllmän kurs, grundskolenivå Allmän kurs, gymnasienivåBild och FormKemi och biologi på distans

Yrkesutbildningar 2 år

Administration i vårdenBehandlingspedagog, KY-utbildningFritidsledarutbildning

Ansökningstid

Yrkesutbildningarna senast den 15 april 2009. Resterande kurser har kontinuerlig antagning i mån av plats fram till kursstart.

Vimmerby Folkhögskola Box 24, 598 21 Vimmerby Telefon: 0492-143 00 www.vimmerbyfolkhögskola.se

Vi har alla drömmar och idéer om vad vi vill bli. Vi vill hjälpa Dig att uppnå Dina. Vi vill visa Dig vägen vidare.

På Löftadalens folkhögskola använder vi Din erfarenhet när vi arbetar tillsammans. Som elev här är det Du som står i centrum, vilket gör att Löftadalens folkhögskola blir så mycket mer än en skola - det blir en livsstil.

Kom till skolan vid havet - där vi hämtar ny kraft varje dag! Vi har Öppet Hus 17-19 april.

Kontaktuppgifter:Löftadalens folkhögskolaBox 193439 05 ÅSATfn 0340-65 50 00www.loftadalen.fhsk.se

Välkommen till Löftadalens folkhögskola och din nya livsstil!

Page 19: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 19Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

FOLKHÖGSKOLA

FRITIDSLEDARUTBILDNING

Vimmerby FolkhögskolaEn skola för alla - en skola för livet

Intill Siljans strand, med blånande berg i fjärran, ligger Mora folk-högskola beläget.

Allmän kurs på Mora folkhögskola består av kärnämnen, allmänna ämnen, tillvalsämnen och en profi l.Denna kurs kan ge grundläggande behörighet och särskilda behörigheter för högskolestudier. Du gör din egen studieplan genom att kombinera de kärnämnen, allmänna ämnen och tillvalsämnen som du vill studera med den profi l du vill följa.

Särskilda kurser är kurser utan kärnämnen eller allmänna ämnen på det ordinarie schemat, men där möjlighet ges att i vissa fall även läsa kärnämnen. Studierna är kostnads-fria, men kursmaterial och studieresor betalar du själv. Mora folkhögskola har ett internat med 40 platser.

På Mora folkhögskola Skeriol fi nns nu ett unikt utbud av kurser idag, varmt välkomna att söka!

Allmänna kurser med profi ler:Film och Drama•Bildspråket•Sömnad•Allmän•Natur, klimat och miljö•Skrivstilen•Hälsa och motion•Keramik och Glas•

Särskilda kurser

Vill du lära dig nytt tillsammans med andra?

Studera på Mora folkhögskola

Ekologisk odling och hållbar livsföring •Modeakademin i Dalarna •Växning•Slöjdkurs•Skidlinjen•Autism (distans)•

Eskilstuna folkhögskola och Åsa folkhögskola erbjuder fyra riktigt kreativa utbildningar för dig som är redo för utmaningen.

Konstlinjen bas vänder sig till dig som vill ha en bred grund att stå på för att kunna söka vidare till högre konstutbildningar. Förutom undervisning i teckning, målning, keramik, skulptur, grafi k och foto får du också studera konst- och kulturhistoria.

Konstlinjen fördjupning är för dig som vill koncentrera dig på teckning, målning och tredimensionell gestaltning. Du fördjupar dina kunskaper i de konstnärliga grund-teknikerna och får även öva dig på att formulera dig kring din konst.

Redo för ett kreativt yrke?Att arbeta kreativt kan innebära att spränga gränser och skapa något helt nytt. Men det kan också vara att inom givna ramar hitta nya lösningar, förädla och utveckla.

Textil utan gränser är en konstnärlig utbildning för dig som vill arbeta kreativt med textila material. Under året kommer du att få arbeta med bilder och formgivning genom broderi och textiltryck, som schablon och screentryck. Du kommer även att få lära dig grunderna i Photoshop.

Recycle design är en kurs för dig som tror på återvinning och hållbar utveckling och som vill använda din fantasi till att skapa nytt av gammalt. Kursen är två terminer lång och vänder sig till dig som vill arbeta både teoretiskt och praktiskt med att skapa nya produkter ur återvunnet material.

På kursen Textil & formgivning står den egna kreativiteten i centrum.

Här får du tid att lära dig textil design från grunden och hjälp att hitta din egen stil och form. Kursen vänder sig till dig som vill utvecklas textilt eller gå vidare till högre textila utbildningar mot en framtid som exempelvis designer, formgivare, textillärare eller skräddare.

Läs mer om utbildningarna på www.eskilstunafolkhogskola.nuochwww.asa.fhsk.se

Är du intresserad av språk och kommunikation mellan människor? Då är tolkyrket ett utmärkt yrkesval. Tolkar med alla inriktningar har ett utvecklande arbete och en god arbetsmarknad. Utbildningarna, som ligger inom folkbildningen, är tydligt yrkesinriktade och som färdigutbildad tolk har du ett

spännande arbetsliv som väntar. Tolkning, vare sig det handlar om teckenspråk, om tolkning mellan talade språk eller om tolkning från tal till text är en kreativ utmaning för alla som gillar att lösa problem och använda sina kunskaper och färdigheter i kommunikation med andra människor.

Mer information hittar du på:www.blitolk.nuwww.tolk.su.se

Ett yrke där din prestation möjliggör kommunikation mellan människor. Där den ena dagen aldrig är den andra lik och där du hela tiden utvecklar din allmän-bildning.

blitolk.nu

Tolkyrket - en enorm variation som gör att man inte tröttnar Folkhögskolor och studieförbund

där du kan utbilda dig till tolk:

Teckenspråk- och dövblindtolk, 4 årFelllingsbro folkhögskolaHärnösands folkhögskolaNordiska folkhögskolanStrömbäcks folkhögskolaSödertörns folkhögskolaVästanviks folkhögskolaÖnnestads folkhögskola

Kontakttolk , 1-2 årWiks folkhögskolaHärnösands folkhögskolaKatrinebergs folkhögskolaÅsa folkhögskolaStudieförbundet Vuxenskolan i Botkyrka /SalemMedborgarskolan i MalmöFolkuniversitetet i Göteborg

Skrivtolk med inriktning på undertextning, 1 årSödertörns Folkhögskola

Page 20: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning20 Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Vissa människor väntar på sitt livs chans, vi skapar den. På Entreprenör-skolan erbjuder vi KY-utbildningar som öppnar dörrarna till en värld av möjligheter. Entreprenörskolan sätter en ära i att vara "den lilla skolan" med de stora resurserna. Som student på Entreprenörskolan är du den viktigaste delen i arbetslaget och får utvecklas utifrån dina intressen och förutsättningar.

Syftet med skolan är att utveckla och bedriva verksamhet med entre-prenöriell inriktning som efterfrågas av såväl näringsliv som studenter. Vårt mål är att utbilda kunniga och kvalifi cerade personer som är at-traktiva på arbetsmarknaden. En tredjedel av utbildningen ägnas åt Lärande i Arbete (LIA) på olika ar-betsplatser.

Entreprenörskolans KY-utbildningar: Handelsentreprenör, 90p Upplevelseentreprenör, 80p Kommunikatör/Dekoratör, 80pAffärsmannaskap inom handeln, 50p (distans)Affärsmannaskap - chef och ledare inom handeln, 50p (distans)

Vill du utvecklas och är beredd att ta nästa steg? I Dalarnas hjärta, Leksand, hittar du en erkänt bra studiemiljö som ger dig mer än bara tid för din utbildning. Studier i Leksand ger dig en utmärkt språngbräda vidare mot anställning, eget företagande eller fortsatta studier.

Leksand erbjuder dig ett brett utbildningsutbud. Förlägg dina studier på Entreprenörskolan, Leksands Folkhögskola eller på ett nationellt program till hantverkslärling, med lärlingsplatser inom 68 olika hantverksyrken.

Leksands Folkhögskola är en skola med tradition och tyngd. Ta chansen och sök någon av våra populära kurser inom till exempel bokbinderi, keramik, metallformgivning/silver-smide, design, dekoratör eller allmän kurs med personlig utveckling. På skolan hittar du snabbt likasinnade människor från hela Sverige. Skolan erbjuder även bra distansutbild-ningar.

”Utbildningen är väldigt fri och individualistisk där alla

får gå i sin egen riktning för att få ut det mesta och bästa av kursen. Alla har sin egen arbetsplats och

verkstäderna är tillgängliga dygnet runt.”

Linda Grönlund, elev på keramikutbildningen

Gör som Linda och många andra – väx som människa i en miljö som spiraravutveckling.Gåinpåwww.leksand.fhsk.se för mer information.

Sedan hösten 2008 fi nns en unik möjlighet för dig som brinner för hantverk att bli hantverkslärling. Varje lärlingsplats utformas individ-uellt i samverkan mellan handledare, bransch, utbildningsanordnare och lärling. Totalt fi nns 68 yrken på yrkeslistan för utbildningen.

Målet med utbildningen är att lär-lingen efter utbildningens slut, max två år, ska kunna arbeta som kvalifi cerad hantverkare inom sitt område. I vissa fall kan även gesäll-prov avläggas. För att bli antagen som lärling bör du ha någon form av erfarenhet från yrket.

– Det är oerhört spännande att arbeta med lera, hitta på nya saker och utveckla mig själv. Jag kan varmt rekommendera andra med ett hantverksintresse att bli lärling, säger Alexei Kranitskij, krukmakar-lärling.

Är du nyfi ken på lärlingsutbildnin-genbesökwww.hantverkslarling.se.Där kan du läsa mer om lärlingsplat-serna inom 68 olika hantverksyrken och hur Stiftelsen Hantverk & Ut-bildning i Leksand bidrar till att få fart på de mindre hantverksyrkena i Sverige.

Entreprenörskolan – sätter fart på Sverige

Leksands Folkhögskola – en spännande mötesplats

Hantverkslärling – sök 68 yrken

Här får du chansen att växa

”I Leksand fi nns hela verktygslådan för att växa,

både yrkesmässigt och som människa.”

www.hantverk-utbildning.sewww.leksand.fhsk.sewww.entreprenorskolan.com

Du kan även SMS:a till nr 0730-120 462 13 11

om du vill ha mer information om någon av utbildningarna

i Leksand!

Nyhet!

”Det är en bred utbildning med mycket praktiskt arbete och kreativa arbetsformer. Ett stort plus är det nära samarbetet med näringslivet” Lina Netz, Entreprenörskolan Kommunikatör/dekoratörsutbildningen

Page 21: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 21Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

STUDIER UTOMLANDS

www.hantverk-utbildning.se

Utlandsstudier innebär inte bara att du får mycket nya kunskaper. Oavsett om du är borta en termin eller i fl era år får du chansen att se världen och uppleva en annan kultur. Det fi nns idag stora möjligheter att åka iväg och plugga. Antingen kan du åka på en kortare språkkurs, gå en termin på universitet eller läsa en hel utbildning.

Ditt äventyr – dina valInför dina studier utomlands kan det vara klokt att tänka igenom en del frågor. Det är viktigt att din vistelse blir skräddarsydd efter just dina önskemål. Ju mer genomtänkt din tid utomlands är, desto mer kommer du att få ut av den! Det allra första att bestämma är vilket land du vill åka till och dessutom vad du vill studera samt hur länge du vill vara borta. Studerar du vid ett universitet/högskola fi nns ofta utbytesprogram av varierande

Jag är mitt uppe i mitt livs äventyr. Har nu pluggat i Barcelona i en månad, och man kan minst sagt säga att jag kommit in i det spanska livet. Eller i alla fall studentlivet. Vilket inte alls är samma sak, men ändå. Dessutom har jag träffat så många underbara och tokiga människor som jag aldrig hade kunnat drömma om. Spanjorer, britter, ryssar och holländare om vartannat. Och en hel del svenskar förstås. Det går fort att lära känna varann - efter en vecka kan man vara bästa vänner.

Skolan börjar. Vilket inte kan ses som en börda. Att spendera fyra timmar med att diskutera livets frågor på spanska med människor från hela världen kan väl knappast ses som varken jobbigt eller tråkigt. För första gången känner jag att det är kul att studera! Skoldagens fyra timmar är indelade i två pass, med två olika lärare. Båda mina är fantastiska. Fastän nästan all undervisning sker på spanska har de förmågan att få det mesta att bli begripligt. Det kan verka lite med bara fyra timmars skola per dag, men undervisningen har ett sådant tempo att man lär sig massor bara på en dag. Två veckors plugg här är som två år i grundskolan.

Skolan slutar. Dags att uppleva staden. Och det fi nns väldigt mycket att välja på här borta. Ofta går vi till stranden efter plugget, men idag gick vi till Park Guell istället och slöade i den stora parkens skugga och småpluggade lite. Mycket skönt.

Dags för siesta, den enda traditionen jag riktigt tagit efter. För att den är så skön. Dessutom välbehövd om man ska orka med kvällens (och nattens) aktiviteter. Sen middag tillsammans med min rumskompis. Idag blev det spagetti och oväntat gott vin för 2 Euro.

Bor nära Placa Espanya så vi tog en sväng förbi den häftiga fontänen på Montjuic som spelar pampig musik och sprutar vatten åt alla håll. Så himla vackert. Sen vidare på förfest på stans skönaste bar med billig sangria och folk från hela världen. Sen dags för utgång. Begav oss till favoritklubben och dansade loss. Där möttes alla vänner upp och blandades i havet av främmande människor.

Tog nattbussen hem och här ligger jag nu i sängen, trött men glad efter en lyckad dag i världens bästa stad.

Redo för ditt livs äventyr? Plugga utomlands!Klarar jag av studierna? Kommer jag att träffa vänner? Vad gör jag om jag inte trivs? Detta är säkerligen frågor som snurrar runt i huvudet när du funderar över utlandsstudier. Men du kan känna dig lugn. Tiden utomlands är för de allra fl esta ett härligt äventyr och blir ett kärt minne att bära med sig resten av livet.

Text & foto: Josefi n Eriksson

längd att söka. Studerar du inte redan på ett universitet fi nns det andra vägar att gå. Du kan åka via en utlands-förmedlare men också som en ”free mover”. Som free mover sköter du både kontakt med skolan och ansökningen helt själv, en härlig utmaning! Väljer du att ta hjälp av en förmedlare har de ofta lång erfarenhet av utlandsstudier och hjälper till under hela processen med allt ifrån studievägledning, till kontakt med skolan, ansökan mm.

En dröm som kan bli verklighetAtt studera utomlands är det många som drömmer om. Ännu fl er borde göra sin dröm till verklighet. Utlandsstudier ger dig inte bara värdefulla erfarenheter utan öppnar även dörrar till framtiden. På de kommande fyra sidorna hittar du information om massor av skolor och utbildningar utomlands. Kanske blir en av dem del av din framtid?

Här hittar du utbildningar ochspråkresor utomlands:www.plugga-utomlands.se www.sprakresa.se

Blogga om dina utlandsstudier!

Ta chansen och berätta för andra om ditt äventyr genom att blogga på Studentum.se. Varje månad utser vi Månadens Studentbloggare. Du som bäst inspirerar andra till att börja plugga, vinner ett presentkort på Akademibokhandeln, värt 500 kr. Var med du också! Registrera dig påwww.studentum.se/blog.

Har du pluggat utomlands?

Berätta om ditt äventyr och dela med dig av dina erfarenheter och dina kunskaper för att inspirera andra! Skriv en reseberättelse om din språkresa eller dina utlands-studier på www.studentum.se/travel/index.aspx för att inspirera fl er att ta steget ut i världen!

Frågor om studier utomlands?

Hör av dig till oss om du har frågor kring utlandsstudier och språkresor: [email protected]. Vi svarar på dina frågor så snabbt vi kan.

Text: Alexandra Carlsson

Nyhet!

Page 22: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning22

STUDIER UTOMLANDSHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Har du en dröm att bli läkare eller tandläkare, men det är omöjligt att uppfylla den i Sverige?

Kanske är det du som är student i Polen till hösten?

Medical University of Bialystok och Medical University of Lublin är två trevliga universitet. Vill du veta mer surfa in på www.akuttmed.no eller www.medisinutdanning.no

Då har du möjligheten utomlands. Polen har erbjudit medicin-utbildningar sedan mitten av 90-talet och landet är i dag populärt bland skandinaviska studenter. God gemenskap, hög kvalitet på studierna och lång utbildningserfarenhet är positiva omdömen som gör att allt fl er söker sig hit. Du kan studera till läkare, tandläkare eller farmaceut.

Poznan University of Medical SciencesStudera i Poznan, och utbilda dig till tandläkare, läkare, apotekare, farmaceut eller sjukgymnast vid ett av Polens bästa medicinska universitet.DettatraditionsrikaochhögtrespekteradeuniversitetetiPoznanerbjuderengelskspråkliga program som håller mycket hög kvalitet, även i ett internationellt perspektiv. Många nöjda skandinaviska studenter studerar vid universitetet och skapar tillsammans en unik och inspirerande studentmiljö.

Collegium Medicum i BydgoszczFrån hösten 2009 kan du även välja att förlägga dina medicinstudier vid CollegiumMedicumiBydgoszcz,enannanmyckettrevligpolskstudentstadettpartimmermedtågfrånPoznan.CollegiumMedicumdesignarjustnuett engelskspråkligt MD-program, speciellt inriktat mot skandinaviska studenter. Detta kommer bli en högkvalitativ utbildning inspirerad av erfarenheternaiPoznan.

AnsökanSista ansökningsdag för studieåret 2009/10 är 15 april 2009. Alla utbildningar startar på höstterminen. Din ansökan skickar du till Agder Vitenskapsakademi, som är nordisk representant för båda universiteten. Antagningen baseras på grundläggande behörighet, dina kurser och betyg i framförallt kemi, biologi och fysik samt en personlig intervju.

Agder Vitenskapsakademi InntakskontorforPoznan-PUMS

ogBydgoszcz-CMServiceboks 422

NO-4604 Kristiansand, Norge Tel: 0047 38 14 14 75 Fax: 0047 38 14 14 99

E-mail:[email protected]

Studieutbud vid Poznan University of Medical Sciences

•Sjukgymnast,3årB.Sc.•Tandläkare,5årD.D.S.

•Apotekare,6årPharm.D.•Läkare,6årM.D.

Studieutbud vid Collegium Medicum i Bydgoszcz

•Läkare,6årM.D.

Välj en högklassig medicinsk utbildning i Polen

Page 23: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 23Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

STUDIER UTOMLANDS

Stephanie har ett svensk-franskt ursprung. Hon är född i Sverige men uppvuxen i en av världens viktigaste modestäder, Paris. Modeintresset har funnits där så länge hon kan minnas och var även en av de stora anledningarna till varför hon valde London för sina studier.

Stephanie studerar nu sin sista termin på AIU London, American Intercontinental University, där hon läser Fashion Marketing, en utbildning med inriktning mot marknadsföring i modebranschen.

Hon studerar mode i Europas huvudstadTillhör du de tjejer och killar som drömmer om en karriär inom mode och design? Att slå sig in på en internationell och stenhård marknad kräver talang, kontakter och ett genuint intresse. Med drömmar om att ta plats på världens modehus satsar tjugofemåriga Stephanie Lenormand allt för att nå dit hon vill.

- Jag ville ha en utbildning spec-ialiserad inom mode men att gå på en svensk skola var uteslutet. Det var meningen att jag skulle fl ytta tillbaka till Paris, men när min bror, som också pluggar i London, tipsade om staden och skolorna där så fl yttade jag dit istället.

Skolan i Europas modemeckaAIU London ligger strategiskt plac-erad i Londons pulserande mode-mitt med exklusiva shoppinggator som Oxford Street och Bond Street nära belägna. Den erkända utbild-

ningen inom Fashion Marketing är specialutformad för att hjälpa stu-denterna att lära sig kärnan i arbe-tet med försäljning och partihandel inom modeindustrin. - Vi skriver oerhört många uppsats-er om marknadsföring, PR och mode, vilket är jätteroligt. Man utvecklar verkligen sin verbala förmåga och kreativiteten fl ödar. För mig är det perfekt eftersom jag är något av en idéspruta.

Under utbildningen studeras trender, marknadsanalyser upprättas och

produktionsbehovet uppskattas. Skolans studenter leds av erfarna lärare och föreläsare inom Europas modebransch som också hjälper till att skapa viktiga kontaktnät inför framtida karriärer.

- Lärarna är oerhört duktiga i sina respektive ämnen. Under utbild-ningens gång har vi även stora möjligheter att åka på studieresor till Dubai, Tokyo och Mumbai.

”Du måste tro på dig själv”Modebranschen avstannar inte trots rådande marknad. Det fi nns många möjligheter till jobb efter AIU Londons utbildning inom fashion marketing och du kan arbeta med allt ifrån PR, reklam, marknadsföring till inköp, styling och design.

- Det är viktigt att ha en fot i mode-branschen om man vill jobba där. Då blir det lättare att nå posten man söker till. Det är vad du kan och vad

du presterar som betyder något. Du måste tro på dig själv annars är det ingen idé att försöka ge sig in i den här branschen.

Själv har Stephanie höga förvänt-ningar på sig själv och sitt framtida jobb. Hon har aldrig begränsat sig och kommer defi nitivt inte göra det nu.- Min dröm är att bli internationell ”brand manager” på ett franskt eller svenskt modehus där jag får arbeta med marknadsföring eller som inköpare. Jag kan tänka mig att bo kvar i London eller fl ytta tillbaka till Paris. Vad som händer efter utbildningen får framtiden utvisa.

Läs mer om utvildningen på AIU Londonpåwww.aiulondon.ac.uk.

"Det är vad du kan och vad du presterar som betyder något."

Text: Susanne Hansson

ww

w.e

f.dk

Bliv professionsbachelor i optometri i København– Du kan studere optometri i København – bare 50 minutter fra Malmö

Som optometrist kan du fx arbejde i en optikerforretning enten som ansat eller selvstændig. Du foretager synsprøver, vejleder kunder og tilpasser og sælger kontaktlinser, briller og andre synshjælpemidler.

Har du en gymnasial uddannelse med Engelsk B, Matematik C og Biologi C samt enten Kemi C eller Naturfag C, kan du blive optaget på uddannelsen til optometrist. Uddannelsen tager 3½ år – 2 år på skole og 1½ år i praktik. Optometristuddannelsen giver 210 ECTS-point (European Credit Transfer System).

Du er velkommen til

informationsaften tirsdag d. 21. april kl. 19.00– hvor du kan få mere information om uddannelsen.

Få mere at vide – kontakt Ebbe Hargbøl, tlf. +45 38 17 70 00, eller [email protected] eller klik ind på

www.tec.dk

Teknisk Erhvervsskole Center

Nordre Fasanvej 27DK-2000 Frederiksberg

Telefon +45 38 17 70 00www.tec.dk

Min dröm är att bli internationell brand

manager på ett franskt eller svenskt modehus där jag får arbeta med

marknadsföring eller som inköpare.

Stephanie Lenorman,25

Page 24: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning24

STUDIER UTOMLANDSHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Ny chans för svenska studenter inför 2009

Intagningsexamination sker i Stockholm för intag 2009/2010. Examination krävs för att läsa medicin, farmaci, tandläkarstudier, veterinärstudier och psykologi på SemmelweisMedicalUniversity,MedicalUniversity Pécs,SzegedSzt.IstvánVeterinaryUniversityochElteBudapestochFacultyof Psychology. Provet hålls klockan 0900 lördagen den 28 mars 2009 och lördagenden13 juni2009påEliteHotelStockholmPlaza. (BirgerJarlsgatan 29, Stockholm)

Välkomna på informationsmötet på ungerska ambassaden i Stockholm torsdagen den 26 mars 2009 mellan 16.00 och 18.00.

VänligenkontaktaKárolySimborás,representantförSverige.Email:[email protected]: +36 1 225 04 37, + 36 1 413 30 15 Fax: + 36 1 413 30 30Vänligenbesökhemsidanförmerinformation:www.studyhungary.hu

Utbilda dig till läkare, veterinär, psykolog eller tandläkare i Ungern

European School of Economics är en privat skola för högre utbildning som erbjuder undergraduate- och postgraduateprogram på våra center i London, New York, Rom, Milano och Lucca (Florence).

Studera, res & jobba i världens främsta affärsmetropoler

Undergraduate- och postgraduate examens som erhålls •vid ESE:s center är giltiga över hela världenOlika praktikplatser inom valfria specialiserings-•områden på ledande företag inom affärsvärlden Studera vid ett nytt campus varje år, eller välj att •spendera en termin vid ett partneruniversitet som finns över hela världenInbyggda kurser i utländska språk•Gästprofessorer och föreläsare från ledande företag•Akademisk frihet utan gränser på fem olika platser •(London,NewYork,Rom,Milano,Lucca/Florens)Små klasser och 1:4 lärare/student•

PROGRAM

UNDERGRADUATE- Bachelor's Degree of Arts (Hons) in Organisational

Communication with Media Management - Bachelor's Degree of Science in International Business

- Bachelor's Degree of Science in International Finance - Bachelor's Degree of Science in International Marketing

POST GRADUATE- MASTER IN BUSINESS ADMINISTRATION

- MASTERS IN FINANCE- MASTERS IN MANAGEMENT

- MASTERS IN MARKETING www.eselondon.ac.uk [email protected] Tel: +39 06 97270710

För mer informationwww.insted.se

ski, surf& study

Studera franska i Chamonix Mt. BlancAlla nivåer – CSN – Boende

StudentumAd252x115_01.indd 1 09-01-09 19:42:11

Page 25: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 25Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

STUDIER UTOMLANDSUtbilda dig till läkare, veterinär, psykolog eller tandläkare i Ungern UBIS är beläget i Genève, i hjärtat av den internationella

handelsvärlden och FN:s hemstad, där man erbjuder studenter en förstaklassig utbildning inom internationell ekonomi, inter-nationella relationer, media, kommunikation och informations-system.

Inom dessa ämnen erbjuder UBIS studier på både undergraduate- och graduatenivå genom 2-åriga Associate degrees, 4-åriga Bachelor degrees och 2-åriga Master degrees. Studenter som vill avklarar sin utbildning under kortare tid kan välja att läsa en full uppsättning kurser under varje termin och på så sätt hinna läsa både en Bachelor samt en Master degree på 4 år, istället för att studera i vanlig takt och då endast genomföra sin Bachelor under dessa 4 år.

UBIS erbjuder undervisning i små klasser. UBIS har unika ”blandade” kurser, som kan erbjuda IT-lösningars fl exibilitet tillsammans med handledning och stöd.

UBIS:s fl exibla 6-veckorstermininer ger dig möjligheten att läsa två kurser varje termin, eller en kurs per termin för halvtidsstuderande. Med sina korta 6-veckorsterminer kan UBIS erbjuda fl exibilitet i form av 8 startdatum per kalenderår. År 2009 är startdatumen i mars, maj,

Studera internationella relationer, ekonomi eller kommunikation i FN:s hemstad Genève

augusti, september och oktober. År 2010 startar den i januari, februari och mars.

UBIS anknytning till Potomac College i Washington D.C. ger dig en examen som är ackrediterad i USA. Potomac College är ackrediterat av the Middle States Commission on Higher Education, 3624 Market St, Philadelphia, PA 19104, USA.

Som du ser kan UBIS erbjuda dig din utbildning, på ditt sätt. Kontakta UBIS för att komma igång!

UBIS Admissions Offi ce6 Place de Chevelu

CH-1201, Geneva, SwitzerlandTel: +41 76 525 1980Fax: +41 22 732 6283

[email protected]

The Hotel School Syndey startades 1998 i nära samarbete med InterContinental Sydney men har numera, på grund av stor efterfrågan, samarbete med många ledande hotell och turistorganisationer både i Sydney och runt hela jorden. Läsåret 2006/2007 hade skolan 370 registrerade elever, varav 300 från Australien och resterande utspridda på 32 olika nationaliteter.

Betalda praktikperioder är en av de saker som gör skolan attraktiv. En annan är att den ligger i hjärtat av Sydneys Central Business District med hamnen, operahuset och den botaniska trädgården runt hörnet.

The Hotel School Sydney erbjuder tre program: Associate Degree in Hotel Management, Bachelor of Business in Hotel Management och

En bred turismutbildning i ett av världens populäraste resemål

Du passar inom turistbranschen om:Du gillar att kommunicera med och hjälpa folk•

Du uppskattar varierade arbetsuppgifter•Du är passionerad i ditt arbete, disciplinerad och initiativrik•

Du är ambitiös•

Diploma in Hotel management. De treåriga utbildningarna förbereder dig inför en karriär inom turism- och servicebranschen och innehåller studier inom bl.a: personalledning, mat- och dryckeshantering, ekonomi och fi nansiering och turism i teori och praktik.

Läs mer om The Hotel School Sydney påwww.hotelschool.scu.edu.au.

The Hotel School Sydney utbildar proffs inom turism, service och ledarskap. Skolan erbjuder en genuin universitets-bakgrund som är välrenommerad internationellt och lägger grunden för en framgånsrik karriär.

Page 26: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning26

VUXENUTBILDNING/KOMVUXHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Byggare – ett framtidsyrke

ByggSoftDe närmaste 10 åren kommer ca 70 000 byggare att gå i pension.

Utbildningsföretaget ByggSoft har funnits i Skövde sedan 1986. Basen i verksamheten är grund- och fortbildning till anläggningsarbetare, betongarbetare, golvläggare, murare, byggplåtslagare, plattsättare och träarbetare. ByggSoft har kontinuerlig intagning och varje deltagare har sin egen studieplan. Du kan gå en utbildning på ByggSoft genom Arbetsförmedlingen eller KomVux.

ByggSoft växel 0500-47 68 00

www.byggsoft.se

VUXENUTBILDNING/KOMVUX

Studierådgivning per telefon mån–fre 8–17 • 08-450 22 30 • www.jensenvuxenutbildning.se

Ansök senast 13 maj!

Även SFI och grundläggande vuxenutbildning!

Exempel på utbildningar: Personaladministratör • Säljare • Ekonomi-assistent • Miljökonsult • Programmerare • Hotellreceptionist med fl era.

Exempel på kurser: Miljöjuridik • Pedagogiskt ledarskap • Psykologi Affärskommunikation engelska • Näthandel A • Matematik A-E Svenska som andraspråk A • Hälsopedagogik med fl era.

Vi har yrkesutbildningar och kurser som leder till dina mål! Kostnadsfria och CSN-berättigande.

* Enligt Stockholms stads brukarundersökning 2008

JENSEN educationVINNARE AV STOCKHOLMS STADS KVALITETSPRIS

Studierådgivning per telefon mån–fre 8–17 | 08-450 22 30 | www.jensenvuxenutbildning.se

Exempel på utbildningar: Personaladministratör • Säljare • Ekonomi-assistent • Miljökonsult • Programmerare • Hotellreceptionist med fl era.

E l å k Milj j idik P d i k l d k P k l i

Vi har yrkesutbildningar och kurser som leder till dina mål! Kostnadsfria och CSN-berättigande.

Stockholms mest nöjda komvuxstuderande! *

Välj mellan vuxenutbildning på grundläggande och gym-nasial nivå, sfi , KY samt yrkesutbildningar inom bygg, ekonomi, starta eget, sälj och omvårdnad.

I höst startade även vår friskola Construction College!

Läs mer på www.hermods.se

DET FINNS ETT HERMODS FÖR ALLA!

Page 27: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 27Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

VUXENUTBILDNING/KOMVUXVUXENUTBILDNING/KOMVUX

1. Upprätta en studieplan och följ den

När du börjar en kurs finns det nästan alltid en tidsplan du ska hålla dig till. Inom den ska du vara klar med din kurs. Att hitta en bra struktur för dina studier är A och O när du studerar på distans och via nätet. Börja därför med att göra din egen studieplan utifrån den information du får när kursen startar.

Utnyttja den så att du får en överblick över hela kursen. Vilka delar av kursen ska du ha klarat av under den första och andra veckan? När du kommit halvvägs – hur ser det ut då och vilka delmoment kommer att betygsättas av läraren? När du vet var de ligger i tiden har du en bra struktur att utgå ifrån och kan planera resten av din tid utefter det.

2. Skapa tid och rutin för dina studier

Att avsätta tid är en annan oerhört viktigt del i studiearbetet för att nå bra studieresultat och ditt MVG. Skaffa dig därför dina egna rutiner men känn också efter vilken miljö och tid på dygnet som ger bäst arbetsro.

Fundera över vilken lärstil du har. Fungerar det bäst när du skriver anteckningar om det du läst eller när du gör en mind map? Jobbar du bäst ensam eller tillsammans med andra? Tar du in mest information när det är tyst omkring dig eller är sorlet från kaféets gäster den bästa musiken för att ta in större mängder text?

Det spelar mindre roll vilken lärstil du har och om du arbetar bäst på morgonen eller kvällen, så länge du skapat dina rutiner och arbetar i en miljö som passar dig."

Utöver det behöver du hitta lagom med variation och ditt sätt att ladda på. Lägg gärna in till exempel ett träningspass eller en halvtimmes promenad eller joggingtur mitt i studietimmarna, det ger massor av ny energi och du hittar återigen din koncentrationsförmåga och ditt flow.

3. Ta hjälp av din lärare

Vänta inte till dagen efter med att ställa de frågor du har, för då förlorar du viktig studietid. Använd telefonen eller skicka mail för att ställa kloka frågor till din lärare. På så sätt skapar du även en kommunikation och en ovärderlig relation till din lärare. Ett ökat intresse hos din lärare för dina frågeställningar ger dig också mer hjälp. Genom att be om hjälp och även få den hjälp du behöver kan du därigenom känna en större kontroll över läget då du vet att svaret på dina frågor kommer inom kort.

4. Fokusera på kursmålen för MVG

Att ständigt arbeta med kursens mål för MVG är avgörande. Inte allt för sällan kan kursmålen kännas lite oklara i början. Ett gott tips är att gå tillbaka till dem när du läst i ett par veckor. Då kan de plötsligt framstå som ganska självklara. Förstår du fortfarande inte vad kursmålen för MVG betyder, be att få konkreta exempel eller ring upp läraren för en diskussion. Då skapar du en bra dialog kring vad ett MVG kräver av dig. Genom att hålla koll på kursmålen och hur du når dit, konkretiserar du dina studier på ett mycket enkelt sätt.

5. Kritiken hjälper dig att bli bättreSist men inte minst – använd den kritik du får av din lärare på rätt sätt. Din lärare finns till för att hjälpa dig nå kursmålen, vilket betyder att kritiken han eller hon ger är regelrätta studietips på hur du når ditt MVG. Ta inte kritiken personligt utan se det som ett viktigt hjälpmedel för att lyckas med dina mål. Anser du att du inte får tillräckligt bra återkoppling, var då inte rädd att be om det. Din lärare ska ge dig bra och konstruktiv kritik som du kan använda för att förbättra dig. Det ger dig rätt förutsättningar att nå ditt MVG.

Ps. Valet är ditt...Det är du som styr din framtid, inte ödet. Ett första steg att ta inför dina studier är att läsa på om arbetsmarknaden. Hur ser den ut när du är klar med dina studier? Kommer det att finnas jobb inom din sektor? Ett andra steg är att hitta rätt kurs eller utbildning. Vilka kurser och utbildningar hjälper dig nå den yrkesprofil du vill ha i framtiden? Vilka kurser behöver du läsa in för att kunna söka in till den högskola du drömmer om? Ett tredje och minst lika viktigt steg är motivation och ambition. Med hjälp av din inre motivation och hjälp från din lärare och dina studiekamrater, kommer du nå till MVG på nolltid.

Så når du när du pluggar på nätetNu för tiden väljer du själv hur och i vilken miljö du vill studera. Det kan vara hemma, i skolan, på biblioteket, eller med datorn i knäet på en Söderhavsö. Kunskapsstoffet skiljer sig inte åt mellan olika studieformer utan endast i tid och rum. Den viktiga dialogen mellan dig och din lärare sker däremot på helt olika sätt beroende på studieformen. När du läser via nätet sker den via webbaserade mötesplatser, i upprättade kursforum, via mail eller per telefon.

Oavsett vilken studieform du väljer vet vi att alla studenter vill nå bra resultat. Varför ska du annars lägga ner tid och energi på studier som inte leder dit du vill? Här kommer fem viktiga tips för dig som funderar på att läsa via nätet.

Vi erbjuder utbildningar av hög kvalitet. Våra kunniga lärare finns nära dig, på webben eller i klassrum i ett 50-tal av Sveriges kommuner.Dessutom är alla våra kurser gratis och berättigar dig till studiemedel från CSN. Det ger resultat!

Läs mer på www.infokomp.se

Litterär gestaltning, 100p

Du har drömmarna. Vi har verktygen.

v u x e n u t b i l d n i n g

Madelene Zander, lärare i engelska

och psykologi, ger goda råd.

Page 28: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning28

YRKESUTBILDNINGARHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

Hantverkscentrum i Tibro

Internationell yrkesutbildningBli auktoriserad hudterapeut i en expansiv och spännande branschSveriges äldsta hudvårdsakademi Stockholm/Göteborg, SHR samt CIDESCO - anslutnaKursstart januari, mars, augusti och oktoberRing kostnadsfritt 0200- 21 14 14www.elisabethskolan.se [email protected]

Han hjälper andra människor att nå sina mål

Page 29: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 29Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

YRKESUTBILDNINGAR

Sveriges äldsta hudvårdsakademi Stockholm/Göteborg, SHR samt CIDESCO - anslutnaKursstart januari, mars, augusti och oktoberRing kostnadsfritt 0200- 21 14 14www.elisabethskolan.se [email protected]

Att omvandla sin hobby till sin karriär låter smart. Berätta om hur det gick till?- Min uppväxt bestod till stor del av fotboll, som bäst spelade jag i juniorallsvenskan. I övre tonåren blev jag dock alltmer intresserad av styrketräning och det var också det som senare ledde mig in på att börja jobba lite extra i receptionen på SATS. Att jobba i den miljön påverkade självklart mig i mitt val att vidareutbilda mig inom SAFE. Så det var så det började, sedan tickade det på och jag blev en del av SATS Sicklas team för Personliga tränare. Att vara del av ett team har, för mig, varit väldigt viktigt för att bli sporrad och utvecklas som PT. Jag blev kvar inom SATS i ca 3 år innan jag kände att det var dags för mig att utvecklas vidare.

Vad jobbar du med idag?- Sedan två år tillbaka arbetar jag heltid som personlig tränare på Master Training Gym, där jag arbetar med kunder cirka 130 timmar per månad. Utöver detta är jag även anställd av Svenska Fotbollsakademien som fystränare. I denna roll är jag konsult och fakturerar mitt egna bolag. Detta görs främst kvällstid.

Vad är det som är så speciellt med ditt yrke?- Det är en väldigt fri roll där jag kan planera mina dagar själv, det kan jämföras med att frilansa fast man har en anställningstrygghet. Dock kan arbetsformen kännas ganska sårbar då man lever väldigt mycket på sin kundrelation. De som är duktiga på relationsbyggande är de som lyckas med sin karriär som PT.

Varför passar arbetet som PT dig så bra?- Jag älskar människor och drivs av att hjälpa människor att utveckla

Han hjälper andra människor att nå sina mål

sig själva. Det är just tillfreds-ställelsen i att se sina kunder lyckas med sina mål och att gå igenom olika utvecklingsfaser som gör det här jobbet så fantastiskt roligt!

Berätta lite om när du gick utbildningen hos SAFE?- År 2003 gick jag deras grund-utbildning till Styrkeinstruktör främst av eget intresse. Jag kände att jag ville utveckla min egen styrketräning och det gav mersmak. Senare samma år, efter att ha jobbat som styrkeinstruktör i ungefär ett halvår, gick jag SAFE:s utbildning till Personlig Tränare. Genom SAFE:s utbildningar har jag lärt mig grunderna och mitt mest bestående intryck av SAFE är dess enormt kompetenta lärarteam. Jag har även gått deras vidareutbildningar för personliga tränare.

Vilka egenskaper hjälper dig i din karriär som PT?- Framförallt tror jag att det handlar om att jag älskar människor. Jag har en god förmåga att kunna läsa av kundens nivå och behov. Jag är också lyhörd och tror att jag oftast lägger utmaningen på rätt nivå. Detta är viktigt eftersom kunden gärna vill känna att han/hon utvecklas och uppnår mål och delmål med sin träning.

Hur ser du på framtiden?- Jag är en person som ständigt vill utvecklas. Jag har en vision om få arbeta med elitidrottsmän och kvinnor på ett mer uttalat sätt än idag. Min dröm är att ha en variation i mitt arbete där jag får arbeta större delen som PT men även med utveckling inom Svenska Fotbollsförbundet och som lärare inom träningsområdet. Att få möjlighet att hjälpa barn och ungdomar är en sådan oerhörd tillfredställelse.

Vad är du mest stolt över?- Människor jag har lyckats hjälpa med att uppnå sina personliga mål – det är jag stolt över!

Träningsintresserad, socialt geni och en hejare på att hjälpa människor nå sina mål. Paulus Wallentin är killen som lyckats göra sin hobby till karriär. Här kan du läsa hans historia.

SAFE är Sveriges ledande utbildningsorganisation med utbildningar inom kost, personlig träning och gruppträning och har sedan 1990 utbildat träningbranschens bästa instruktörer. SAFE erbjuder också företagsanpassade utbildningar inom kost, hälsa, träning och rehabilitering.Förmerinformationvänligenbesökwww.safe-education.se, maila på [email protected] eller ring 08-503 225 80.

SAFE

Av branschen. Om branschen. För branschen.Mäklarsamfundets kvalifi cerade assistentutbildning är ensam i sitt slag i Sverige. Det är inte bara den enda utbildning där du blir kvalifi cerad att utföra de fl esta arbetsuppgifterna i en mäklartjänst – det är också den enda assistentutbildning som utvecklas och hålls av oss som själva jobbar inom branschen.

Studierna sker deltid på distans, med undantag för fyra internat, och innehåller:• Juridik–fastighetsrätt,civilrätt,familjerätt• Ekonomi–beskattning,ekonomi,bostadsrätter• Byggnadsteknik/fastighetsvärderingmedareaberäkning• Fastighetsförmedling–förmedling,lagstiftning,etik• LärarleddalektionerimäklarsystemenCapitexochSvenskFastighetsData

Förmerinformationomutbildningen,sewww.maklarsamfundet.se/utbildning eller ring 08-735 62 00.

Kvalifi cerad fastighetsmäklarassistentBranschens egen utbildning

”Jag har varken tidigare eller senare upplevt

att man lyckas samla så många engagerade

experter som på Mäklarsamfundets

assistentutbildning. Lärarna vet hur

branschen fungerar, är uppdaterade och använde hela tiden

praktiska exempel för att illustrera de teoretiska

bitarna.”Charlotta Wagell,

fastighetsmäklare- f d mäklarassistent

Page 30: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning30

YRKESUTBILDNINGARHela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

- Det bästa med att jobba i tränings-branschen är variationen och den sociala biten. Variation för att de flesta blandar kontor, reception, sälj med instruktörsyrket. Socialt för att du varje dag möter olika typer av människor som är där för att ta hand om sig, förändra eller förbättra något och bli friskare och hälsosammare. - Det är en positiv och spännande miljö som ger energi och glädje.

Dorotka är från början hälso-pedagog och började arbeta som instruktör inom World Class-kedjan under slutet av 90-talet. Där vidareutbildade hon sig och har arbetat med alltifrån service i reception till sälj och platschefsjobb på de olika anläggningarna.

- Karriärmöjligheterna på företag som World Class, och som är en etablerad och internationellt växande träningskedja, är enorma. Du kan söka i princip vilket drömjobb som helst och även kombinera detta med instruktörsyrket. Många börjar som instruktörer och tränare och hamnar till slut på positioner som produktchef inom träning, medlemsrådgivare, personlig tränare eller platschef.

- Du kan även jobba som säljare, inom marknadsföring eller ekonomi och sedan gå vidare och bli instruktör. Att få jobba med det du är utbildad till samtidigt som du jobbar med din hobby är en otrolig frihet.

Dorotka arbetar idag som ansvarig för World Class kedjans utbildningsorganisation – World Class Education. Företaget erbjuder och skräddarsyr instruktörs-utbildningar både i Sverige och i andra europeiska länder där World Class driver träningsanläggningar.

Vad många kanske inte tänker på är att ett arbete som tränare och instruktör på en träningsanläggning kan leda dig långt i din karriär, speciellt om du har hjälp av internationella nätverk och arbetar inom en växande organisation eller kedja. Dorotka Baburin från Gävle arbetar på World Class och är idag en erkänd träningsprofil i Sverige. Frågar du henne, skulle hon aldrig välja ett annat jobb.

- Vårt motto är ”Move on – Live your dream” och det innebär att vi vill göra det möjligt för människor att förverkliga sina drömmar om en framtid och karriär inom tränings-branschen. En instruktörsutbildning kan vara ett första steg.

Utbildningarna på World Class Educations har funnits sedan 2002 och eftersom träningskedjan World Class finns i stora delar av Europa finns stora möjligheter att knyta kontakter även utanför Sverige. Du som vill bli instruktör har många olika inriktningar att välja mellan; styrketräning, yoga, box, aerobics, core, pilates och afrikansk dans är bara ett urval.

Utbildningarna är till för alla, även om du vill arbeta på andra ställen än just World Class. En grundutbildning är väldigt intensiv och oftast mellan tre och sju dagar lång. Detta gör att du har möjlighet att anpassa utbildningen till din situation. Har du väl fått ett arbete på en träningsanläggning finns sedan många interna utbildnings-möjligheter att nyttja.

- Arbetsmarknaden för tränare och instruktörer har sedan 90-talets mitt vuxit enormt. Vi utbildar både våra egna instruktörer inom World Class kedjan, men även många andra gym, föreningar, idrottsklubbar, privatpersoner och företag kontaktar oss för utbildning, berättar Dorotka.- På World Class Educations vill vi inspirera personer till att våga skapa sig ett yrke i träningsbranschen även om man kanske har ett helt annat arbete idag eller om man bara har träningen som hobby.

Läs mer om World Class Educations påwww.worldclass.se/utbildning.

Gör karriär inom en internationellt växande branschText: Susanne Hansson

Page 31: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning 31Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning

YRKESUTBILDNINGAR

- Min första satsning hos The Academy var utbildningen till Licensierad Styrketräningsinstruktör. Jag lärde mig oerhört mycket. Genom aikidon hade jag stor kroppskännedom och kroppskontroll, vilket hjälpte mig mycket, både under utbildningen men även nu, i min nuvarande instruktörsroll.

Idag arbetar Niclas som styrke-träningsinstruktör på Capio Artro Clinic i Stockholm, ett jobb han haft sedan januari 2008.

- Jag fick jobbet som styrketränings-instruktör på Capio Artro Clinic direkt efter min avslutade utbildning. Nuförtiden är jag där två kvällar i veckan. Resten av min tid upptas av mitt nya jobb på SATS. Det jobbet fick jag efter min andra licensutbildning till Personlig tränare. Även den utbildningen gick jag hos The Academy.

Lär dig ta vara på din kunskapThe Academys motto, ”Learning for life” visar skolans strävan; en holistisk helhetssyn på utbildning där fokus ligger på personlig utveckling samt att möta branschens efterfrågan av kvalitativ kompetens. Ledorden kvalité, entusiasm, person-lighet och innovation genomsyrar hela verksamheten.

- Att läsa dessa två utbildningar hos The Academy är absolut det bästa jag gjort i hela mitt arbetsliv. Jag har fått så många bra verktyg att använda och skolan arbetar hårt för att nå ut med hälsobudskapet. Skolans instruktörer med Jari

Ketola i spetsen har verkligen fått mig att upptäcka och utmana det som kan verka invecklat inom styrketräning. Jag tappade inte fokus en enda gång!

Kvalitetssäkring inför framtidenThe Academy erbjuder ett stort utbud av licenserande utbildningar. Att bli licenserad innebär att du genomfört och fått godkänt resultat på en teoretisk och en praktisk examination. Licensen blir en kvalitetssäkring mot såväl kunder och arbetskollegor som mot arbetsgivare.

Utöver mervärdet av en kvalitets-säkring, ger en examination dig personlig feedback från dina utbildare. Den sortens återkoppling från dina utbildare efter avslutad utbildning ger dig ökade möjligheter att utvecklas och nå framgång i ditt yrke. Framför allt examineras du från en skola med gott rykte.

Utbildningar som skapar jobbmöjligheterEn kille som verkligen skriver under på The Academys goda anseende är Stefan Alexandersson på Friskvågen i Varberg. Stefan har varit i branschen sedan 1988 och hade tidigt siktet inställt på att arbeta med hälsopromotion på företag.

Efter diverse högskoleutbildningar inom bland annat beteendeveten-skap, idrottsvetenskap och arbets-organisation började han arbeta med friskvård för företag på Friskvågen i Varberg. En anläggning han sedan år 2000 äger och driver.

Gör träningsintresset till ditt drömjobbUnder många år ägnade Niclas Schaub mycket tid åt sporter som fotboll, hockey och den japanska kampsporten aikido. Nu, två utbildningar senare, lever han på sin passion för idrott.

- The Academy skapar erkända utbildningar för tränare och instruktörer. Utbildningar som ger god kunskap och ledarskapsförmåga. Det är skönt att alltid kunna lita på att utbildningarna blir riktigt bra.Numera anställer vi huvudsakligen personer till Friskvågen som har gått någon av The Academys grundutbildningar eller någon av deras licensutbildningar.

För att skapa sig en bild av utbildningskvaliteten hos The Academy, tog Stefan tillfället i akt och deltog själv vid ett utbildningstillfälle. - När jag skulle skicka personal på utbildning till Lic. Personlig tränare fick jag själv möjlighet att medverka.

Jag ville skapa mig en egen uppfattning om utbildningen och jag blev mycket nöjd med upplägget. De är fantastiskt duktiga på pedagogik, ledarskap och individuell träningsanpassning. - En annan del The Academy verkligen betonar är hur viktig den individuella kundkontakten är. Vi vill ju verkligen att alla som kommer hit ska känna sig välkomna och få en kick av sin träning och därför blir den sociala kompetensen oerhört viktig.

Sug efter träning skapar arbetstillfällenStefan berättar att Friskvågen nu står inför en stor och viktig expansion. En expansion som kommer att skapa många nya arbetstillfällen.

- Vårt nästa steg är nu att kopiera Friskvågens koncept och öppna en helt ny anläggning i Falkenberg. Planen är att denna anläggning ska stå färdig redan hösten 2010. Då vi nästan bara anställer de personer som gått en utbildning hos The Academy är detta ett ypperligt tillfälle för den som är träningsintresserad att få jobb direkt efter sin utbildning.

Läsmerpåwww.theacademy.se

Text: Susanne Hansson

Page 32: Studentumguiden VT09

Hela denna bilaga är en annons från www.studentum.se - Sveriges största söktjänst för utbildning32

EBS London is one of the UK’s largest & leading private business schools. Through our innovative programmesand corporate links, we consistently achieve a near 100% employment rate amongst our graduates.

EBS London offers 6 Master Degrees:

� MBA International Business

� MSc Global Banking & Finance

� MA Entrepreneurial Management

� MA International Marketing

� MA Human Resources

� MA International Business

The Language of Business

www.ebslondon.ac.ukEuropean Business School London

Regent’s College, Inner Circle, Regent’s Park, London NW1 4NS, UK

Tel: +44 (0) 20 7487 7505 Fax: +44 (0) 20 7487 7425 Email: [email protected]

BA (Hons) inInternational Business orInternational Events Management:

� Choice of seven business majors including: Law, Finance, Economics and Management

� Combined with one or two languages: Choose a language from: French, German, Portuguese, Spanish, Italian, Russian, Japanese or Mandarin Chinese

� Study abroad: 70 partner institutions across all continents

� Work experience: links with 6,500 companies worldwide