Upload
others
View
0
Download
0
Embed Size (px)
Citation preview
Overlev hverdagen – og fremtiden!
IVÆKST Akademiet - Workshop: Google AdWords for øvede
Om IVÆKST
- Etableret i 2003 som ”Firmastart” - Offentlig-privat samarbejde Mål: at skabe vækst i nystartede og mindre virksomheder
- I 2006 Relanceret - privat initiativ - ”IVÆKST”Vores mission: hjælpe små og nystartede virksomheder op ad vækstkurven - igennem tværfaglig, troværdig og praktisk rådgivning
- Drevet af et uafhængigt sekretariat
- Samarbejdsvirksomheder:
Andre tilbud fra IVÆKST Akademi
Se alle gratis workshops og seminarer:
www.ivaekst.dk/seminar
Få besked om nye arrangementer – tilmeld dig nyhedsbrevet:
www.ivaekst.dk/nyhedsbrev
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Velkommen til
Google AdWords for øvede
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Velkommen til Google AdWords for øvede workshopCasper Blicher Olsen
‣ Web Analytics Association‣ International Institute of Business Analysis
‣ Google AdWords Individual Qualified‣ Google Analytics Individual Qualified
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Gorm Larsen & Zornig betjener følgende kunder: 30+ and still going strong!
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
• Velkommen• Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)
• Konto-, kampagne- og annoncegruppeniveau• Konverterings sporing i Google AdWords• Effektmåling og optimering med Google Analytics
• Sådan kommer din virksomhed i gang med Google+• Spørgsmål
AgendaGoogle AdWords for øvede workshop
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Hemmeligheden bag QS
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Hvad er Quality Score?
Nogle af de faktorer der påvirker jeres Quality Score (kvalitetsresultat)
• CTR på Google.dk• CTR på den annonceret webadresse (den lige unden annoncen)• Tidligere aktiviteter på AdWords kontoen• Relevansen mellem søgeord og annonce i annoncegruppen• Relevansen mellem søgeord og annonce til søgning• Geografiske faktorer• Landing page• Andre relevante faktorer
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Den magiske formular bag annonceplaceringen
Annoncerangering = XMaksimum Cost-Per-Click bud
(Max. CPC)Quality Score
Altså...Hvis I har en høj Quality Score kan jeres annoncer stadigvæk godt
have en høj annonceplaceringplacering med et lavt bud
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Den magiske formular bag annonceplaceringen - et eksempel
8 = X
Annoncerangering Maks. CPC Quality Score
Søren
Helle
Mads
=
=
10
7
X
X
1,00 kr 8
10
3
1,00 kr
2,35 kr
1
2
3
Søren, Helle og Mads byder alle på søgeordet “græsfrø”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Vælg fanen “Søgeord”
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Sådan finder du dine søgeords Quality Score
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
1. Klik på “Kolonner”
2. Vælg “Tilpas kolonner”
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Sådan finder du dine søgeords Quality Score
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Vælg fanen “Attributter”
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Sådan finder du dine søgeords Quality Score
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Tilføj “Kval.res.”
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Sådan finder du dine søgeords Quality Score
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Quality Score er nu tilføjet
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Sådan finder du dine søgeords Quality Score
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Sådan finder du dine søgeords Quality Score
Quality Score
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Opsummering
Relevante søgeord
Relevant websted
Relevante annoncer
En lavere klikpris for dig
En højereQuality Score
(kvalitetsresultat)= =+
+
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
✓ Et for lavt dagsbudget betyder også færre antal kunder til dit site
✓ En lavere klikpris betyder også en lavere placering
✓ Lad være med at byde 20 kr. pr. klik hvis dit produkt kun koster 100 kr.
✓ Lad være med at byde 1 kr. pr. klik hvis der er 50-100 andre annoncører på samme søgeord
✓ Start blødt og fornuftigt ud, forsøg dig frem – du kan altid ændre i din annoncering
✓ Hav ALTID fokus på relevans
Overvej nøje dit budget og dine klikpriser
Google AdWords Quality Score (kvalitetsresultat)Opsummering
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konto-, kampagne- og annoncegruppeniveauStrukturere du dine kampagner optimalt?
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
KampagnestrukturLav kampagnen efter jeres website
Konto
Kampagne Kampagne
AnnoncegrupperAnnoncer
Søgeord AnnoncegrupperAnnoncer
Søgeord
AnnoncegrupperAnnoncer
Søgeord AnnoncegrupperAnnoncer
Søgeord
AnnoncegrupperAnnoncer
Søgeord
• Login• Faktureringsoplysninger• Tidszone
• Dagligt budget• Målretning• Start- og sluttudspunkt
• Søgeord• CPC• Annoncer
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
KampagnestrukturLav kampagnen efter jeres website (eksempel “Haveuniverset”)
Haveuniverset
Produkter Produkter
Produkt AAnnoncer
SøgeordProdukt BAnnoncer
Søgeord
Konto
Kampagne niveau
Annoncegrupper
Søgeord
Produkt CAnnoncer
Søgeord Produkt DAnnoncer
Søgeord
Produkt EAnnoncer
Søgeord
Tip:
Hold jeres søgenetværks annoncer adskildt fra jeres indholdsnetværks annoncer.
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
KampagnestrukturLav kampagnen efter jeres website (eksempel “Haveuniverset”)
Haveuniverset
Frø Haveredskaber
BlomsterfrøAnnoncer
SøgeordGræsfrø
Annoncer
Søgeord
SkovleAnnoncer
Søgeord KosteAnnoncer
Søgeord
RiverAnnoncer
Søgeord
Konto
Kampagne niveau
Annoncegrupper
Søgeord
Tip:
Hold jeres søgenetværks annoncer adskildt fra jeres indholdsnetværks annoncer.
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
KampagnestrukturLav kampagnen efter jeres website (eksempel “Haveuniverset”)
Haveuniverset
Produkter Brand
Produkt AAnnoncer
SøgeordProdukt bAnnoncer
Søgeord
Virksomheden -brand
AnnoncerSøgeord
Produkt A -brand
AnnoncerSøgeord
Konto
Kampagne niveau
Annoncegrupper
Søgeord
Produkt B -brand
AnnoncerSøgeord
Tip:
Hold jeres søgenetværks annoncer adskildt fra jeres indholdsnetværks annoncer.
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
KampagnestrukturLav kampagnen efter jeres website (eksempel “Haveuniverset”)
Haveuniverset
Frø Haveuniversetbrand
BlomsterfrøAnnoncer
SøgeordGræsfrø
Annoncer
Søgeord
HaveuniversetAnnoncer
Søgeord
Koste + Haveuniverset
AnnoncerSøgeord
River + Haveuniverset
AnnoncerSøgeord
Konto
Kampagne niveau
Annoncegrupper
Søgeord
Tip:
Hold jeres søgenetværks annoncer adskildt fra jeres indholdsnetværks annoncer.
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
KampagnestrukturLav kampagnen efter jeres website
Din kontostruktur bør afspejle strukturen på din hjemmeside
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Definer jeres AdWords strategiOg lær at sæt mål!
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
AdWords strategiDefiner jeres strategi
I bør stille jer selv følgende spørgsmål:
• Hvad er det overordnet formål med AdWords kampagnen?• Vores handlinger (actions) er målbare hvordan?• Hvad er en konvertering (handling) værd?• Hvem skal vores målgruppe være?• Budget• Løbetid • Begrænsninger
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsMål effekten af dine kampagner
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsMål effekten af dine kampagner
Indsaml konverterings-aktiviteter i din AdWords konto
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsMål effekten af dine kampagner - Konverteringssporings stien
Klik
Cookie
Brugerhandling
Cookie
Din AdWords konto
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsMål effekten af dine kampagner
“køb græsfrø online” “billige danske græsfrø”
30 klik (CPC = 3 kr.)=
1 køb
30 klik (CPC = 5 kr.)=
2 køb
Prisen er 3x30 = 90kr. Prisen er (5x30)/2 = 75kr.
Resultat? “billige danske græsfrø” er mere profitablet”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing
Under fanen “Værktøj og Analyse” vælg “Konverteringer”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing
Indtast “konverteringsnavn” og vælg “Webside”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing
Vælg “konverteringskategori”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing
Vælg “Avancerede indstillinger”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing
Klik “Gem og fortsæt”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing
Indsæt koden imellem <body> </body> tags på kvitterings siden
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsSådan tilføjer du konverterings sporing - Færdig
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Konverterings sporing i Google AdWordsOversigt over mulige konverterings mål
Webshop
• Salg• Nyhedsbrevs tilmeldinger• Nye medlemmer af kundeklub
Lead genrerings website
• Lead (kundeemne) (f.eks. kontakt os formular)
Indholds website (f.eks. blog)
• Visning af vigtig side (Kontakt mig)
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Effektmåling og optimering med Google AnalyticsKonfigurer mål, analyser og optimer
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google Analytics med AdWords dataSe bounce rate, CPA og omsætning
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Tilføj automatisk tagging til dine annoncerAutomatisk tagging
Under fanen “Min konto” vælg “Præferencer”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Tilføj automatisk tagging til dine annoncerAutomatisk tagging
Klik “Rediger”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Tilføj automatisk tagging til dine annoncerAutomatisk tagging
1. Vælg “Automatisk tagging af destinationswebadresse”
2. Klik “Gem ændringer”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Tilføj automatisk tagging til dine annoncerAutomatisk tagging - Done
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan tilføjer du AdWords data til din Google Analytics
Under fanen “Værktøj og Analyse” vælg “Google Analytics”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan tilføjer du AdWords data til din Google Analytics - Hvis du HAR har Google Analytics
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan tilføjer du AdWords data til din Google Analytics - Hvis du IKKE har Google Analytics
Klik “Tilmeld dig”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan opretter du en Google Analytics konto
1. Accepter “Vilkår og betingelser”
2. Klik “Opret konto”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan opretter du en Google Analytics konto
Implementer kode på alle websites sider
Info:
Koden bør implementeres før afsluttende </head>-er tag på alle websites sider.
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan opretter du en Google Analytics konto
Klik “Gammel version”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan opretter du en Google Analytics konto
1. Vælg “Jeg har allerede..”
2. Klik “Fortsæt”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan opretter du en Google Analytics konto
1. Vælg GA konto2. Vælg “Auto tagging”3. Klik “Link min konto”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan opretter du en Google Analytics konto
Klik “Ny version”
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Link din AdWords konto til Google AnalyticsSådan opretter du en Google Analytics konto
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Introduktion til Google AdWords EditorLav dine kampagner offline
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords EditorHvis du har mange kampagner, annoncer og søgeord
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Google AdWords EditorSådan får du adgang til den
bit.ly/adwordseditor
Gratis!
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Spørgsmål?
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Og så liiiige en ting til...
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
En introduktion til Google+
Få din virksomhed på Google+
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
bit.ly/whRchp
Find f.eks. Ivækst på Google+
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Sådan kommer din virksomhed i gang med Google+
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
www.google.com/+/business
Kom godt i gang med Google+Step 1
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
c
Kom godt i gang med Google+Step 2
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Trin 4:
Skriv dit første indlæg
Trin 5: Link dit website til din Google+ side
Trin 6:Spred budskabet
Trin 7:Opbyg dine netværk
Kom godt i gang med Google+Step 3+4+5+6+7
Trin 3:
Upload et profil billede
© 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.
Deltag i samtalen: Undlad at indsende indlæg for så blot at glemme alt om dem. Brug underretninger for at holde øje med,
om du er blevet omtalt, og deltag gerne.
Overrask brugerne: Sørg for altid at fastholde målgruppens opmærksomhed. Tilbyd særlige fordele, hangouts eller eksklusivt
indhold.
Opdatering, opdatering, opdatering: Jo bedre indhold du indsender, desto flere personer ønsker så også at tilføje dig til et
netværk.
Send en målrettet meddelelse til din målgruppe. Netværk gør det muligt at segmentere dine meddelelser,
så du kan kommunikere med mindre grupper med mere målrettede meddelelser.
Bedste fremgangsmåder
Twitter @casperblicher
Google+ bit.ly/AqY3fs
LinkedIn Casper Blicher Olsen
Mail [email protected]
Web www.gormlarsenzornig.com
Tak for i dag :)