21
Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 1 af 21 Referat af generalforsamling i Furesø Golfklub, 14. marts 2017 (version 2.0 – kommenteret af BW) Birkerød Gymnasium, 3460 Birkerød Deltagere i generalforsamling: 430 mødte personligt 338 fuldmagter Agenda: 1. Valg af dirigent 2. Beretning om klubbens virksomhed i det forløbne år a) Herunder fremlæggelse af handlingsplanen 3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse 4. Behandling af indkomne forslag 5. Fremlæggelse af budget og vedtagelse af kontingent og indskud 6. Valg af formand 7. Valg af bestyrelse 8. Valg af revisor 9. Eventuelt

Referat af generalforsamling i Furesø Golfklub, 14. marts 2017 · Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 12 af 21 Henrik Gustavsen 2824: Hvis man

Embed Size (px)

Citation preview

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 1 af 21

Referat af generalforsamling i Furesø Golfklub, 14. marts 2017

(version 2.0 – kommenteret af BW)

Birkerød Gymnasium, 3460 Birkerød

Deltagere i generalforsamling:

• 430 mødte personligt

• 338 fuldmagter

Agenda:

1. Valg af dirigent

2. Beretning om klubbens virksomhed i det forløbne år

a) Herunder fremlæggelse af handlingsplanen

3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse

4. Behandling af indkomne forslag

5. Fremlæggelse af budget og vedtagelse af kontingent og indskud

6. Valg af formand

7. Valg af bestyrelse

8. Valg af revisor

9. Eventuelt

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 2 af 21

Ad 1. - Valg af dirigent.

Bjarne Winther (BW) blev valgt med akklamation og kunne konstatere, at generalforsamlingen var

lovligt indvarslet.

Ad 2. - Beretning om klubbens virksomhed i det forløbne år v. Nils Rasmus Hansen

a) Nils Rasmus Hansen (NRH): Formandens beretning kan ses HER

b) NRH: Gennemgang af Handlingsplan 2017 LINK

c) Ole Kjær (OK): Gennemgang af tidsbestilling/kontingentreform (elementer i Handlingsplan)

LINK

d) Udnævnelse af æresmedlem:

På generalforsamlingen udnævnte bestyrelsen Thorleik Nellemann til æresmedlem under

forsamlingens store bifald.

NRH: Formanden begrunder:

”Thorleiks meget store og meget omfattende indsats for klubben, som bl.a. omfatter

Bestyrelse 17 år, Baneudvalg 20 år, Anlægsudvalg 5 år, Handicapudvalg 4 år,

Turneringsudvalg 3 år, Banearkitekturudvalg 3 år, Begynderudvalg 3 år, Klubhusudvalg 2 år,

Spilleudvalg 2 år og Eliteholdsansvar: 2 år

Hvortil kommer hans enestående kendskab til alt, hvad der overhovedet hedder regler på og

uden for banen – samt om hvordan man anlægger og rater en bane. Ingen kan vist være i

tvivl om, at Thorleik har fortjent denne hæder.”

Bente Ekstrøm #476:

Sidste år vedtog man yderligere to buggys, man købte to scootere i stedet

Hvad berettiger en bestyrelse til ikke at overholde en GF beslutning?

NRH:

Vi har haft mange møder med Buggy brugere, der var i 2016 en markant overkapacitet af

biler/scootere.

Vi har vedtaget en ny struktur i enighed med brugerne, scootere giver længere sæson og slider

mindre på banen. Hele ordningen evalueres igen efter sæson 2017.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 3 af 21

Thomas Barfoed #1610:

Bestyrelsen har gjort et godt arbejde. Et lille ønske om et debatpanel på andet end Facebook.

NRH:

Debatten bør ændres til en anden platform en Facebook, selvom vi meget hurtigt er nået op på mere

end 300 deltagere.

Valget af Facebook som platform, blev gjort på baggrund af økonomi og tid. Vi tjekker alternative

muligheder i løbet af året og hvis der er frie ressourcer til at prioritere dette, så implementeres en ny

løsning.

Jens Estrup #1617:

FG ligger midt i eller dårligere med buggy priser.

NRH:

De nye beregninger viser at vi ligger lavt i forhold til sammenlignelige klubber for 2017

Henning Sichelkow #962:

Savner kommentar på negligering af buggies.

Marianne Dreyer #380:

Seniorpolitik, hvorfor nedskæring af buggies?

NRH:

Der er fokus på buggy problematikken også i forbindelse med udarbejdelsen af en seniorpolitik.

Formandens beretning blev godkendt med akklamation

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 4 af 21

Ad 3. - Fremlæggelse af årsregnskab v. Lotte Burchard (LB)

LINK til regnskabet

Ingen kommentarer - Regnskabet blev godkendt med akklamation

Ad 4. - Behandling af indkomne forslag

Jørn Eriksen #521:

Spg. til dirigent: Kommer der efter bestyrelsens forslag en fremsættelse af ændringsforslag som jeg

har været med til at fremsætte?

BW:

Bestyrelsens handlingsplan er det mest omfattende forslag, idet det tillige omfatter forslag om

tidsbestilling.

Der vil nu være debat om handlingsplanen og her kan der fremsættes ændringsforslag. Bestyrelsen

kan afgøre om man ønsker at ændre sit forslag. Gør man ikke det, så sættes bestyrelsens forslag til

afstemning.

Jørn Eriksen #521:

Når bestyrelsen forslag er kommet til afstemning, så skal vores forslag til afstemning (jeg

repræsenterer en gruppe på 14 personer) og har undersøgt med flere advokater at sådan skal det

være!

BW:

Hvis der hos generalforsamlingen er flertal for bestyrelsens forslag, som jo også indeholder

spørgsmålet om tidsbestilling, falder de øvrige forslag om tidsbestilling bort.

Jeg er ikke enig i Jørn Eriksens opfattelse og kan henvise til guruen på Dirigentområdet,

Landsretssagfører Kristian Mogensen som i sin bog ”Håndbog for dirigenter” på side 231 skriver: ”De

fleste vil finde det naturligt først at stemme for og imod bestyrelsens forslag. Vedtages det, er sagen

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 5 af 21

afgjort og forkastes det, fremkommer det endelige resultat, når der stemmes for eller imod

ændringsforslaget”

Og det er det vi må holde os til selvom der, som Jørn Eriksen oplyser, kan være forskellig opfattelse

af den sag.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 6 af 21

Tom Kristensen #119:

Først stor ros til bestyrelse for arbejdet med handlingsplanen.

Jeg har et ændringsforslag. KIK har 500 individuelle personer som deltagere, mange KIK medlemmer

tror at deres liv bliver besværligt med tidsbestilling.

Citerer ændringsforslag.

Jeg tror at KIK på denne måde vil stemme for TB.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 7 af 21

Jørn Heiredal #8:

Præsenterer sig selv som tidligere formand og nu æresmedlem.

Fra 18 til 27 huller lovede man vi at man max. ville udvide til 1.400 medlemmer.

Handlingsplanen er en fin arbejdsplan der ikke behøver at sættes til afstemning.

Vi er en gruppe af medlemmer der har et ændringsforslag:

Jeg mener at tidsbestilling vil virke negativt for klubben.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 8 af 21

Jørn Eriksen #521:

Vi stemmer ikke i mod handlingsplanen, der har gode hensigter.

Vores ændringsforslag skyldes at tidsbestilling (TB) er et element i handlingsplanen. Dette er

baggrunden for ændringsforslaget.

Vi er uenige i at bestyrelsen mening at TB er en forudsætning, der er mange argumenter gør at TB er

uhensigtsmæssig.

Jeg vil nævnte tre områder der gør at det er forkert med TB:

10. min har ikke noget med TB at gøre. Spil med firebolde giver ikke hurtigere spil. Den øgede

fleksibilitet har vi allerede. Der er ingen fletteproblemer i en 18/9 løsning, det er korrekt, men det

bliver endnu værre med 3x9.

Bedre planlægning med TB er ikke korrekt, vi skal forbedre vores nuværende aktivitetsplan i stedet.

For alle øvrige medlemmer end KIK vil det blive for besværligt. Vi er en medlemsklub og skal ikke

prioritere medlemmer.

Mange, også nye medlemmer, er glade for at vi ikke har TB.

En forsøgsperiode i 2017 vil ikke give svar, da vi ikke ved om det er TB der giver evt. fordele.

Jørn Heiredal #8:

Golfklubben er i splittelse og det er synd for alle.

TB skiller os, Jørn har tilbagevist mange argumenter om TB og at TB er nødvendig.

Vil bestyrelsen for at sikre ro i klubben se bort fra TB?

NRH:

Bestyrelsen vil ikke tage TB ud af handlingsplanen. TB er en del af et forsøg hvor vi tester de mange

muligheder i TB. Mange andre danske golfklubber oplever at der er fordele med TB.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 9 af 21

Jørn Frederiksen #532:

Har været medlem i 30 år, har nydt og nyder spil i FG. Har et spg. til bestyrelse, hvad hvis deres

forslag nedstemmes, hvad gør bestyrelsen så?

NRH:

Bestyrelsen kigger på de muligheder der er efter afstemningen af vores forslag.

Jørn Eriksen #521:

Kort kommentar til om Handlingsplanen bliver forkastet hvis TB fjernes, vi har intet i mod resten af

Handlingsplanen.

NRH:

Hvad er det vigtigste argument mod at lave et forsøg?

Jørn Eriksen #521:

Man sætter ekstra arbejde i gang og generer KIK og medlemmer. Jeg tror ikke på at en prøveperiode

kan overbevise.

NRH:

Den endelige beslutning træffes af medlemmer på GF.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 10 af 21

Poul Hedegaard #1463:

Vi er to der har stillet alternativt forslag:

VI syntes at det er uheldigt at HP er koblet sammen med TB. Vi har derfor stillet forslaget om TB i

myldretiden.

Der var et nedsat Flowudvalg der havde forslag for generelt at forberede flow, vi mangler endnu en

test af disse.

Vi har nu Aktivitetsplanen, den har lidt af for mange fejl, vi skal lave Aktivitetsplanen med større

omhu og skære ned på antallet af aktiviteter.

Furesø skal ikke være som andre vi skal være særlige. Folk kan kigge på Aktivitetsplanen og spille når

de vil, det har fungeret rigtigt godt.

Jeg har forslået at ”Hjælpsomhed” som klubværdi, det kan vi gøre gennem hjælpsomhed er at få

sammenhold, vi har behov for sammenhold i FG.

Hvordan forholder bestyrelsen sig til myldretidsforslag?

Thomas Heiredal #316:

Jeg er ikke enig med min far (Jørn Heiredal), når mange starter på første tee giver det problemer.

Min far har spillet mange baner med TB, i DK og rundt i verden, det har han altid været glad for.

Vi har beviseligt ikke et godt Flow på vores bane.

Simon Bak Jepsen #3463:

Har været her i to år, spiller i tre KIK men savner TB fra min tidligere klub. Der var også store

debatter, men efter to måneder var alle glade.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 11 af 21

Benny Würtz (BEW):

Alle argumenter for og imod er i øjeblikket baseret på noget vi tror. Ved at prøve det i 2017 skaffer vi

os erfaring og viden. FG fortjener en beslutning om TB til næste GF på viden og erfaring, ikke tro.

OK:

Er uenig i at vi ikke kan lære af forsøg med TB, efter et forsøg har vi et fast grundlag til at udtale os.

Sofie Hallin #3441:

Evaluering er ikke bare et tal, men at spørge medlemmer, det kan vi efter et år.

Der kan vi spørge hvordan oplever i det?

Indtil videre har det kun være KIK der i realiteten har haft TB, vi andre har ikke haft det.

Henning Sichelkow #962

Vi skal prøve TB selvfølgelig. Er luren ved at man vil reducere blandt andet KIK spil for Dagdriverne.

Jeg kan derfor ikke stemme for.

Vi ved ikke hvad bestyrelsen vil?

OK:

Jeg har aftalt med Dagdriverne, at man tester TB med almindelig booking, alternativt kan de få en

dobbelt gunstart på 9 huller.

Reduktion på 10% i 2017, gælder for planlagte aktiviteter, så alle kan komme til, det gælder alle

planlagte aktiviteter fra 2016, for KIK gælder det kun for spil i weekenden.

Finn Menor #1818

Jeg har arbejdet 40 år med teletrafik, vokser trafikken er det de sidste medlemmer der giver prop.

Skal vi have bedre plads skal man have færre medlemmer.

Christian Skjøth #2874

Hvor mange vil gerne have bedre flow? - håndsoprækning fra salen (mange rækker op)

Alternativ til TB er at ansætte tre startere.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 12 af 21

Henrik Gustavsen 2824:

Hvis man gerne vil have bedre flow kan man godt gøre andet end TB: F.eks. 18+9, hvor man ikke kan

flette på H.

BW:

Vi går over til afstemning.

Jørn Eriksen #521:

Jeg kan ikke stoppe dirigenten, vil gerne have at sat til referat at dirigenten frafalder sædvane.

BW:

Jeg er som tidligere nævnt uenig i Jørn Eriksens synspunkt.

Der foretoges derefter skriftlig afstemning om bestyrelsens handlingsplan

Afstemningsresultat:

Forslaget blev vedtaget med: Ja 427, nej 297

NRH:

Tak for opbakning, vi skal sørge for den nødvendige kommunikation undervejs

Forslag om vedtægtsændringer:

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 13 af 21

Charlotte Bjerre #1790:

Mere end 74 hvornår er man det?

OK:

Det gælder i det år man fylder 74 år.

Gunver Maltesen #637:

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 14 af 21

Kan man ikke vedtage passive medlemmers ret til at spille og træne?

OK:

Det anbefales ikke af DGU, alternativet er et fleksmedlemskab.

Bente Eriksen #554:

I p3. står der at man ikke senere kan ændre medlemskab, hvorfor kan man ikke ændre sit

medlemskab med/uden indskud frem og tilbage, hvorfor ikke denne mulighed?

LB:

Et højt kontingent sikrer på længere sigt en større indtægt.

Henrik Ramlau (HR:):

Tænk jer om hvis man efter 5 år har betalt 1.000 kr. ekstra og gerne vil betale indskud, så jeg kan

ikke anbefale dette.

Hans Henrik Bruun #3207:

Bente Eriksens forslag skal optages som ændringsforslag.

Ukendt:

Der bør være en karenstid.

Lotte Markussen, #159:

Kan man ikke ændre indskud for veteran?

OK:

Jo man kan godt skifte over igen.

Mads Galatius #1307:

Dejligt med forslag vedr. ungsenior, kan man stryge de 28, blot man er studerende?

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 15 af 21

Hvis du er studerende på SU bør du kunne få nedsat kontingent.

OK:

Vi har sammenlignet med andre klubber og lænet os op af dette.

Ændringsforslag:

”Valget er bindende og kan ikke senere ændres” fjernes.

Forslagene vedr. vedtægtsændringer sammen med ændringsforslag blev vedtaget ved akklamation.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 16 af 21

Afstemning om forslag vedr. ”Budget”

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 17 af 21

NRH:

Jeg kan ikke lide at forslaget indikerer mistillid til en bestyrelse.

Hvad er et godkendt budget? -

Er det indtægter eller er det udgifter - er det specifikke detaljer?

Der er mange ting vi ikke kan styre, skal vi så holde ekstraordinær generalforsamling hvis

forudsætninger svigter et sted, men måske bliver bedre et andet sted?

Vi vil hvert år fremsætte en handlingsplan med de overordnede planer, hvor vi får godkendt vores

strategi. Vi har yderligere lovet at udvikle tertiære regnskaber.

Axel Donsby #260:

Vi skal godkende de overordnede principper ikke detaljer, det er det strategiske vi skal godkende.

NRH:

Så er vi enige om at vi godkender en strategi/handlingsplan?

Axel Donsby #260:

Ingen handlingsplan uden et budget.

Shøle B. Offenbach #3826:

Jeg er sponsor sammen med min mand, vi bør have tillid til bestyrelsen og deres arbejde.

Hans Henrik Bruun #3207:

Der er 5 klubber i nabolaget der skal have et godkendt budget. Det er forkert at bestyrelsen i en

forening kan give sig selv er budget.

Forslaget blev ikke vedtaget

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 18 af 21

Afstemning om forslag vedr. ”Tilretning af Greenfeepriser”

Forslaget blev vedtaget med akklamation

Afstemning om forslag vedr. ”Hund på banen”

Forslaget blev ikke vedtaget

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 19 af 21

Ad 5. - Fremlæggelse af budget og godkendelse af medlemskontingent og indskud

Lotte Burchard (LB) gennemgik budget 2017: LINK

Bente Eriksen #

Kan ikke forstå kontingenttallene?

Hanne Herredal # 9:

Vi forventer nedgang i medlemstal, sidste år sparede vi ,5 mill på banen, det er en farlig kurs, hvor er

besparelser på andre punkter i klubben?

Hans Henrik Bruun #3207:

Er enig i at kontingent på senior sættes op. Sammenlignet med andre klubber er vi billige.

Foreslår dog at kontingenter uden indskud kører med en ”afskrivning” på 6.5 år., det vil sige ekstra

kr. 2.000 i sammenligning med kontingent med indskud.

Alle kategorier skal dele indskud over 6.5 år, det er mit ændringsforslag.

Bente Eriksen #554:

Det er en kraftig stigning for hverdagsmedlem.

Hans Henrik Bruun #3207:

Alle kategorier skal dele indskud over 6.5 år, det er mit ændringsforslag.

Ændringsforslag vedtages ikke med akklamation

Bestyrelsen forslag om kontingent og indskud vedtages ved akklamation

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 20 af 21

Ad. 6. - Valg af formand

BW:

”Formanden er ikke på valg i år”

Ad. 7. - Valg af bestyrelse

Udover de ovennævnte kandidater, er der følgende to kandidater til bestyrelsen:

Henrik Ramlau-Hansen (HR) præsenterer sig selv og OK præsenterer Connie Søborg Hansen

BW:

Er der andre kandidater der vil stille op?

(hvilket ikke er tilfældet)

Henrik Ramlau-Hansen tilbød at valget af ham kun skulle gælde 1 år og således blev Lotte Burchard,

Benny Würtz og Connie Søborg Hansen valgt for 2 år.

Referat af Generalforsamling i FG rev.3_0_.2017 - LLI - 20-04-2017 - side 21 af 21

Ad. 8. - Valg af revisor

Revisor vedtages ved akklamation.

NRH:

Tak til dirigenten, bestyrelsen er glad for at vi efter i dag har en fælles ramme.

Tak for i aften.